Hej! Pga en misstänkt vattenskada måste vi planera för nytt kök. Vi har tänkt tidigare men inte kommit fram till någon bra planlösning. Det vi vet är att vi vill ha hel kyl & frys & att vi inte vill flytta på VA.
Några tips/idéer?
Tack!
 
  • Kök i behov av renovering med vita skåp, kakelvägg och inbyggda vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt kök med träskåp, inbyggda vitvaror och ett fönster med utsikt till trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KristinaRT
Bredd på skåpet till höger om k/f? Tror ni får svårt att få in fullbred kyl och fullbred frys om den bredden är mindre än 65...
 
Bara 40. Men jag tänkte man kanske kunde ha frys & kyl på var sin sida om fönstret (med likadant smalt skåp också på andra sidan fönstret istället för det där lilla vitrinskåpet) & så flytta ugn & Micro till under spisen.
 
BirgitS
Kan du ladda upp en ritning på köket?
Det underlättar att se och särskilt om måtten finns med. Du kan rita upp köket t.ex. i Ikeas planeringsverktyg.

Ska vedspisen vara kvar och på samma ställe?
 
Ledsen för dålig ritning men ger åtminstone en bild..
 
  • Handritad skiss av ett byggprojekt med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedspisen är lite öppet för diskussion. Den används inte men sägs höja värdet på huset...?
 
BirgitS
Med samma placering av diskho och diskmaskin samt vedspisen i hörnet går det inte att få till en bra planlösning eftersom en sån kräver att man har en arbetsbänk på minst 80 cm direkt mellan hon och hällen (den man använder). Det är en av de viktigaste punkterna i hur man utformar bra kök.

Hade jag fria händer skulle jag vilja ha diskbänk och spis/häll längs fönsterväggen, samt kyl, frys, högskåp och någon mindre bänkyta, ev. vedspis, längs de andra. Men om vedspisen inte är kvar men diskhon på samma ställe så blir det rätt bra med nuvarande planlösning om hällen bara flyttas lite längre bort från hon så man får en större arbetsyta där. Men visst i dessa tider där det talas om att man ska kunna klara sig utan el i någon vecka eller så kan det vara mycket bra att ha en vedspis.
 
Vi använder vedspisen som avställningsyta. :) Men visst, håller med. Vill dock inte dra om all VA - blir alltför omfattande.
 
Det ser ut på dina bilder att fläkten sitter ett hack fel från spisen, kan inte göra någon direkt nytta då om det nu inte är ett jädra drag i den.

Jag skulle inte ta bort vedspisen även om den kanske är lite i vägen. Om ni nu bestämmer er att göra det så kanske det kan vara värt att flytta spisen till hörnet. Fast den bör nog flyttas ut lite. Kyl och frys är inte fel att göra som du tänkt, på var sin sida om fönstret men samtidigt är risken att det kommer bli mörkt då fönstret inte släpper in lika mycket ljus med djupa skåp runt om.
Knepig planlösning får jag väl säga.

Ta en sväng till en köksaffär och be dem hjälpa er är nog mitt bästa råd. De kan även om ni inte väljer deras ritning komma med nya ideer och öppna upp ert tankesätt.

Skulle ni kunna flytta VA så skulle jag välja att flytta diskho vid fönstret och kyl och frys på väggen där hon stått tidigare. Då skulle det går att göra allt mycket luftigare och trevligare men samtidigt mycket dyrare.
 
BirgitS
C CGR skrev:
Vi använder vedspisen som avställningsyta. :) Men visst, håller med. Vill dock inte dra om all VA - blir alltför omfattande.
Okej, om man tänker sig att man står och skär grönsaker etc. på vedspisen, dvs. använder den som arbetsbänk så blir det nog betydligt bättre bara av att flytta hällen åt höger så att det bara är 40 cm bänkyta till höger om hällen.

Det är nog bara ugnen som får plats under hällen men man kan ha en mikro längst ner i ett överskåp.
 
  • Gilla
CGR
  • Laddar…
Det är därtill en inbyggd fläkt över spisen. Själva kupan är bara en dummie.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.