Hej!

Vi har nu inhandlat våra nya bänkskivor i massivt trä (valnöt 40mm tjock). Har lite funderingar på hur vi på bästa sätt löser kapning samt sammanfogning i hörn (L-form). Min tanke är att den ena skivan går "vägg till vägg" och att den andra skivan går emot med en "rak" skarv. Kanterna på skivan är raka!

Har ett antal frågor:

1. Vilken klinga bör jag använda på cirkelsågen? Har en medföljande klinga 36T och diameter 165mm (Bosch GKS 18v 57-G med skena). Är denna fintandad nog eller bör jag investera i en med fler tänder?

2. Hur löser man på bästa sätt hörn-sammanfogningen? Fått tips om att det "duger" med en rak metallplatta under skivorna + silikon i skarven. Är detta tillräckligt eller behöver man "kexa" eller fräsa ur spår för beslag liknande dessa: https://www.bauhaus.se/vinkelbeslag-prefix.html?

3. Är det något annat viktigt att tänka på när det gäller kombinationen IKEA-kök / massivt trä? Skivorna kostar en hel del så vill helst inte göra fel ;)

/Mvh
 
Vilken klinga du bör använda kan jag tyvärr inte svara på.
Har du en bit över så kan du ju testa dig fram med den klingan du har kanske?

Jag har däremot använt beslagen du länkar till. Funkar bra även utan att använda kexen.
Tror att det är den metoden som blir bäst för en lekman.
Dock så ska du inte ha någon silikon i skarven. Är skivorna raka så drar du ihop dom så att springan blir obefintlig.
 
jag vet inte hur man gör normalt men jag skulle nog inte försöka sammanfoga dem utan ha dem flexibla. Finns väl avsedda tillbehör för detta även om det då såklart blir en "synlig" lösning.
 
maah skrev:
Vilken klinga du bör använda kan jag tyvärr inte svara på.
Har du en bit över så kan du ju testa dig fram med den klingan du har kanske?

Jag har däremot använt beslagen du länkar till. Funkar bra även utan att använda kexen.
Tror att det är den metoden som blir bäst för en lekman.
Dock så ska du inte ha någon silikon i skarven. Är skivorna raka så drar du ihop dom så att springan blir obefintlig.
Testkörde på en tjockare bräda och snittet där blev fint med nuvarande klinga iaf, så jag kör nog på den. Lutar åt att använda beslagen som ovan! Använde du varken lim eller silikon i fogen?

Stefan1972 skrev:
jag vet inte hur man gör normalt men jag skulle nog inte försöka sammanfoga dem utan ha dem flexibla. Finns väl avsedda tillbehör för detta även om det då såklart blir en "synlig" lösning.
Vad är motiveringen här? Tycker det ser ganska illa ut med t.ex. en list i skarven, men tar gärna tips på bilder som visar motsatsen :)

Behövs verkligen denna jig för ett enstaka arbete? Nu har jag iofs. endast fräst en enda gång med min överhandsfräs, men känns som att precision inte är helt kritiskt i denna applikation? Är det något speciellt man ska tänka på ang hur man fräser? Jag tänker mig att rita upp spåret på ett ungefär och sen fräsa och peta i beslagen.
 
Lim användes. Väldigt sparsamt eftersom det mesta pressas ut när skivorna sammanfogas.
 
maskan skrev:
....Kanterna på skivan är raka!
Kanterna kan ju knappast vara helt skarpa och då blir det lite märkligt i hörnet. Därför är fräsningen att rekommendera. https://www.youtube.com/watch?v=Ux3EZhhYdZo
 
  • Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
Bra poäng. Det får man kontrollera när man lägger de mot varandra. Att fräsa sådär är dock ingenting jag ger mig på själv med mina "fräskunskaper" :)
 
  • Gilla
emsistella
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kanterna kan ju knappast vara helt skarpa och då blir det lite märkligt i hörnet. Därför är fräsningen att rekommendera. [media]
När jag lyssnar på vad de säger i videon så förstår jag det som om denna metod främst används vid P-formade skivor behöver skarvas. Syftar på urskärningen inte kexning och skruvar.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Har du ingen Hornbach i närheten ?

Här i Malmöregionen är de klockrena att använda sig av för sådant här.
Kostar bara småpengar att få sågat och fräst för beslagen.

Fick t.o.m lov och köpa bänkskiva på Bauhaus och komma dit med den och sen fixade de alltihop. :)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har du ingen Hornbach i närheten ?

Här i Malmöregionen är de klockrena att använda sig av för sådant här.
Kostar bara småpengar att få sågat och fräst för beslagen.

Fick t.o.m lov och köpa bänkskiva på Bauhaus och komma dit med den och sen fixade de alltihop. :)
Det har jag faktiskt också sett! Bauhaus tar väl 25 kr för 90° snitt men Hornbach gör väl alla typer av snott :) häftigt att man kan komma med egen skiva.

Min sambo har lobbat för idén att låta Hornbach göra snittet.
Jag har sagt att jag kan göra det själv.
Hon har sagt att det blir enklare och kostar knappt något.
Jag håller med.
Hon säger att jag kan göra mig av med mina verktyg.
Jag förbannar Hornbach.
 
  • Haha
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Det har jag faktiskt också sett! Bauhaus tar väl 25 kr för 90° snitt men Hornbach gör väl alla typer av snott :) häftigt att man kan komma med egen skiva.

Min sambo har lobbat för idén att låta Hornbach göra snittet.
Jag har sagt att jag kan göra det själv.
Hon har sagt att det blir enklare och kostar knappt något.
Jag håller med.
Hon säger att jag kan göra mig av med mina verktyg.
Jag förbannar Hornbach.
Hahaha... :)

Vi köpte skivor på bauhaus till min dotters kök i våras då de hittade en laminat där som de gillade.
Bauhaus kapade upp dem i rätta längder samt på djupet kostnadsfritt.

Sedan körde jag snett över gatan och fick Hornbach att fräsa för kex och spännbeslag samt kanta dem.
Det var inte många hundralappar jag betalade för det.

Kan säga att jag som ändå arbetar med detta har inte ens lagt pengar på fräsar och mallar för detta.
Jag skulle aldrig ha en chans att tjäna in de pengarna då kostnaden på Hornbach inte ens är i närheten av vad det kostar mig i tid att plocka fram verktygen och förbereda för att göra jobbet.

Ska jag köpa skivor till en kund så låter jag även dem såga skivorna så mycket det går så jag slipper slita på klingorna i mina sänksågar. ;)
Speciellt om det är massiva skivor.
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.