Ritning över ett husets vindsvåning med sovrum, badrum, hall och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över ett husets vindsvåning med sovrum, badrum, hall och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Älskar mitt gamla hus så in i norden, men inser att man förr i tiden inte planerade för att tre barn skulle ha egna rum. Har vänt och vridit på alternativ för tillbyggnad/ombyggnad/bortadoption men insett att 1.det är svindyrt att bygga till och 2. Vi älskar våra barn alldeles för mycket för att adoptera bort dem:rofl:. Återstår då ombyggnad. Ett taskigt placerat badrum och trappa ger mig huvudbry men kanske någon brilliant människa här kan hjälpa mig? Bifogar ritning på övre plan, drömmen är 4 rum+toa men tror det är Omülish. Takkupa, inbyggd balkong, flytt av badrum, välkomna att spåna fritt! Måttangivelser kommer...
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Även med minimala rum skulle du behöva ett par rejäla vindskupor åt höger för att få plats med något extra rum alls.

Tillbyggnad eller flytt rekommenderas för att lösa problemet på ett vettigt sätt.
 
Handritad planlösning för en vindsvåning med rumsmarkeringar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inser att det kanske är omöjligt att trolla tyvärr... men hellre ett tält på gräsmattan än flytt
 
Fyra rum på 7–9 kvm istället för två på ca 16 känns som det lättaste valet. Takkupor i de två rummen i mitten skulle krävas.
Handritad planritning av en vind med fyra markerade rum och måttangivelser, föreslår takkupor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Syster.K
  • Laddar…
En bred kupa i mitten blir nog bättre i så fall. Man vill ha rummen minst 2m breda så att en säng går in på tvären.
 
  • Gilla
Syster.K
  • Laddar…
Fulkemisten
Vad är det för typ av hus? Tvåplans med källare? Hur disponeras de andra planen idag och hur är de beskaffade? Vad har du för budget? Vad är ni beredda att prioritera bort?
Tänker på källaren om den finns, under rätt förutsättningar går den att göra om till beboelig yta men det beror på. Det är också i kostnadsspannet "dyrt" om det måste till en dränering och ny isolerad platta med golvvärme, totalrenovering av ytskikt och man lejer bort det. Men vad är "dyrt" som sagt? Skulle tro att det är billigare än utbyggnad.
Ett annat alternativ är såklart vindskupor som också är rätt billiga i jämförelse. Sedan har ni en balkong också, om den ligger ovanpå hallen på entréplan så går den ju att bygga ut på?
Men som sagt, gärna mer info.
 
Hur stor är tomten? Flera av mina vänner under uppväxten fick en friggebod som eget rum, kanske det kan vara ett alternativ? Blir inte särskilt dyrt och inverkar inte på redan existerande planering i huset.
 
Jag tänker anta att även erat föräldrasovrum är där uppe? Då ska iaf ett sovrum kunna inrymma en dubbelsäng.

Jag hade gjort såhär, hade gjort en takkupa så som det tipsats om ovan, sen hade jag snott lite utrymme från det övre sovrummet och lite mer från det nedre. Då har ni 3st sovrum på den sidan. Sen ser det ut som en balkong? Det man kunnat göra är att bytta en kupa/frontespis av denna och lägga ett sovrum där också som även snor en del av hallen då trappan riktning ser ut att tillåta detta?
 
Handritad grov skiss av en husplan med markerade rum såsom sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Det är väl dyrt att bygga takkupa också...
Och hur man än gör så blir rummen alldeles för små.

Finns det möjlighet att bygga en friggebod på krypgrund/plint nära huset, så att gångavstånd till wc i huvudbyggnaden blir minimalt.
Det borde väl bli billigast och bäst?

Väl isolerat och bra takhöjd så hade iaf jag som tonåring trivts.
 
Är det fyra barnrum eller 3 barn + ett föräldra?

Planritning bottenplan? Kanske går det att få till ett föräldrarrum där, och göra hela ovanvåningen till barnområde (med tre rum).
 
En snabb skiss som man kanske kan arbeta vidare på, dock blir ju "badrummet" i minsta laget, kanske bäst att skippa dusch (80cm dusch inritad).
Alla dörrar är modulmått 9.

Areor angivna i m2


Grundritning av en bostadsplan med rum och areor i m2 markerade, inklusive ett litet badrum på 2,6 m2 med dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KarolinaA och 1 till
  • Laddar…
Kör på små rum, det är ingen rättighet att ha stora sovrum som barn.
Man kan köra med loftsäng med kombinerat skrivbord nere och lite sådana smarta lösningar.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Sektionsritning av 1,5 planshus med markerad farstukvist, rum, kök, vardagsrum och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av 1,5 planshus med mansardtak och inbyggd farstukvist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av 1,5 planshus med mansardtak och måttangivelser, inkluderar klotter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1,5 planshus med mansardtak. Sedan originalritningen har farstun nere byggts in, men osäkert om den är dimensionerad för lasten av ett övre plan (går att förstärka?) Nere hall, stort kök och vardagsrum/matrum med halvvägg mellan. Ignorera kluddet på sektionsritningen. Takhöjd i källaren är max två meter så det skulle behöva grävas ur och sänkas golv där för att ev. Kunna nyttja som boyta.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag tänker anta att även erat föräldrasovrum är där uppe? Då ska iaf ett sovrum kunna inrymma en dubbelsäng.

Jag hade gjort såhär, hade gjort en takkupa så som det tipsats om ovan, sen hade jag snott lite utrymme från det övre sovrummet och lite mer från det nedre. Då har ni 3st sovrum på den sidan. Sen ser det ut som en balkong? Det man kunnat göra är att bytta en kupa/frontespis av denna och lägga ett sovrum där också som även snor en del av hallen då trappan riktning ser ut att tillåta detta?
Vi har varit inne på att bygga frontespis ovanpå farstun, ev. Bara klämma in vår säng där från vägg till vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.