Jag har under ett par veckor handgrävt runt huset för att eventuellt kunna dränera under sommaren. Till min förvåning så har jag lyckats hitta ett hål som jag med stor sannolikhet inte tror ska vara där.
Syllen hänger i luften och rävar kan bygga bon där som det ser ut nu.
Hur täpper jag igen detta bäst?

Ska man kontakta en stenhuggare som får millimeteranpassa en sten eller finns det andra lösningar?
Huset är från 1930 och har berg i dagen mitt under huset.
Hål under husgrund med synlig syll som hänger i luften och ojämna markytor, vilket indikerar behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En lämplig sten som sedan kallmuras runt om? (Om det är en kallmurad naturstensgrund?)
Eller en ventil om grunden i övrigt är ventilerad?
 
Oldboy Oldboy skrev:
En lämplig sten som sedan kallmuras runt om? (Om det är en kallmurad naturstensgrund?)
Eller en ventil om grunden i övrigt är ventilerad?
Vad innebär kallmura? Hittar inget på google om detta :sweat:
Det har suttit en ventil i hålet tidigare men den vart inte duglig nog att sätta tillbaka och marknivån kommer täcka en eventuell ventil i framtiden.
 
Hjälmen Hjälmen skrev:
Vad innebär kallmura? ….
En (sten)mur som saknar bindande bruk i fogarna.
 
Från Wikipedia: "En kallmur är en mur som uppförts utan murbruk eller annat bindemedel."

Kallmura är en "verbifiering" av kallmur, och menas att i efterhand mura igen springorna mellan grundstenarna i en (gammal) naturstensgrund, som alltså från början aldrig varit murad. Då använder man kalkbruk, som är betydligt flexiblare än cementbruk, och därför bättre hanterar att stenarna rör sig lite med tjälen. Dvs bruket spricker inte sönder lika lätt som det hårda spröda cementbruket.

Nyare grunder (gissningsvis från 1930-talet och framåt), kan bestå av betonghålsten som muras upp på "normalt" vis. Med en betongsula undertill på frostfritt djup. Då används cementbruk.

Ser att TS hus är just från 30-talet. Om det är en murad grund med betonghålsten eller huggen sten så bör det synas ganska direkt. Liksom om det är en naturstensgrund med mer eller mindre rundade stenar, (t ex sådana som "växer" ute på åkrarna).
 
Då förstår jag, tack!
Oldboy Oldboy skrev:
Från Wikipedia: "En kallmur är en mur som uppförts utan murbruk eller annat bindemedel."

Kallmura är en "verbifiering" av kallmur, och menas att i efterhand mura igen springorna mellan grundstenarna i en (gammal) naturstensgrund, som alltså från början aldrig varit murad. Då använder man kalkbruk, som är betydligt flexiblare än cementbruk, och därför bättre hanterar att stenarna rör sig lite med tjälen. Dvs bruket spricker inte sönder lika lätt som det hårda spröda cementbruket.

Nyare grunder (gissningsvis från 1930-talet och framåt), kan bestå av betonghålsten som muras upp på "normalt" vis. Med en betongsula undertill på frostfritt djup. Då används cementbruk.

Ser att TS hus är just från 30-talet. Om det är en murad grund med betonghålsten eller huggen sten så bör det synas ganska direkt. Liksom om det är en naturstensgrund med mer eller mindre rundade stenar, (t ex sådana som "växer" ute på åkrarna).
Då vet jag, tack!
Ja i mitt fall så ser det ut som huggen sten. (Stenblocken på gräsmattan kommer inte från grunden)
Grunden av ett hus med synliga stenblock och lös puts samt stenblock placerade på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har försökt förstå mig på hur man gjorde med dessa typer utav grund från förr men blir inte klokare utav bara stå och stirra på det. Det finns en hel del lös puts som trillat ner från grundstenarna och jag har för mig att jag läst om att just cementbaserad puts är dålig på denna typen utav grunder för att den inte andas.
Kan jag på något lätt sätt se om detta är cement- eller kalkputs?
Lös puts på huggen sten, potentiell cement- eller kalkputs, närbild med gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan tyvärr inte svara på vilken typ av bruk det är.
Båda bruken behöver dock "renoveras" (=putsas i på nytt där det spruckit stort eller ramlat bort mkt) nu och då. Det mjukare kalkbruket är lättare att hantera genom att det går relativt lätt att hacka bort det som är dåligt så att nytt bruk kan fås dit.

Då du har berggrund undertill så bör det inte vara igenmurat i botten mot berget på de lägsta partierna. Tänker om det tränger in vatten, t ex genom sprickor i berget, så bör det också kunna komma ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.