Vi har precis fått våra takfönster av märket Velux monterade. Resultatet blev över förväntan men vi inser att vi behöver dels solskydd och dels insynsskydd. Några förslag?
 
Dyra varianten: Köp Velux solskydd. Relativt enkla att montera och finns i alla de färger och typer, tom fjärrstyrda. Du kan beställa en katalog från Velux på nätet.

Billiga varianten: Var med i en glossig inredningstidning nyligen. Sätt kardborreband på fönsterkarmen (obs! den del som sitter på fönstret som rör sig - annars går det inte att öppna) och köp tyg som du också sätter karborreband på.

Berit
 
Inte dumt tänkt Berit! ;D
 
Vi köpte de senaste solskyddet från Velux till våra Velux takfönster.
Det är riktiga persienner som går att öppna, vinkla, dra upp o.s.v. precis som en vanlig persienn.
Mycket bra och det första solskydd som vi tycker fungerar bra på takfönster.
Lätta att montera.
Fast lite dyrt, dryg tusenlapp för 100x60 cm.
 
Är det måhända nån av Er som byggt i Sthlm och kan tipsa om en bra hantverkare för installation av Velux-takfönster?
 
synpunkter skrev:
Är det måhända nån av Er som byggt i Sthlm och kan tipsa om en bra hantverkare för installation av Velux-takfönster?
Förmodligen varenda hantverkare som har 10 års erfarenhet i branschen... Borde enligt mitt sätt att se det kunna just detta. Och då talar jag av egen erfarenhet... iofs hmm klåpare finns i alla branscher :)
 
Tack - vilket bra svar...
 
Låt en takplåtslagare montera - inte en snickare.
Velux har ett installationspaket, men det är inte riktigt så bra som det skulle kunna vara. Bl.a. så kommer snöskyddet i plast att börja vittra efter bara några år.

Bättre att montera med riktig plåt runt om, samt att förhöja en aning från takytan.
 
Monterade in ett Velux takfönster av minsta sort i november 2004 innan första snön. Hade fått problem med ett gammalt källarsvampangrepp och fick byta det mesta mellan två takstolar runt fönstret efter inspektion och beslut av Anticimex.

Renoveringen av takfönster och ramverk, ej takstolar, gjorde jag själv. Resultatet blev utmärkt.

Hade köpt Velux fönstret med både en tätkrage i något tygliknande material som ligger som en "krage" ut mot undertaket.

Köpte ett komplett kit med utvändig plåt också för tegeltak. Jag vet inte var KarlXII tittat men inte kunde jag hitta plast någonstans i utsatta platser. Tvärtom var det en rätt bra konstruktion med plåtar som alla strävar neråt och med glipa så att kappiläreffekten inte drar in vatten. Runt om hela plåtkragen som delvis ligger under teglet så är det plåtförhöjningar som skall passas in under teglet för att spärra för vatten och/eller snö.

Jag granskade kritiskt konstruktionen och kunde bara konstatera att följer man instruktionerna så blir det tätt men med möjlighet till ventilation. Vattnet kan inte vandra eller snö kan inte blåsa in. Jag skulle nog säga att plåtkrag konstruktionen från Velux är snö och vattentätare än mitt betongtegeltak.

Den gamla konstruktionen med falsad plåt läckte som ett såll. Därav den ofrivilliga svampodlingen i badrummet :-/

Obs: Skall man göra en sådan här sak själv så måste man vara händig och ha rätt verktyg och ha jobbat med hus förr...
 
KarlXII skrev:
Låt en takplåtslagare montera - inte en snickare.
Velux har ett installationspaket, men det är inte riktigt så bra som det skulle kunna vara. Bl.a. så kommer snöskyddet i plast att börja vittra efter bara några år.

Bättre att montera med riktig plåt runt om, samt att förhöja en aning från takytan.
Inte för att jag sett än efter installation, men snokade idag i Veluxleveransen till bygget, och det är plåt, inte plast.Dock skall jag vis av kalle dussins råd ta dit en plåtslagare som gör skoningen.
 
vi skall ha 3 takfönster som tills. kostar ca 18000 inkl.moms. Hantverkaren vill ha 32000 för att montera inkl fönstren. Vinden är oisolerad och insidearb ska vi göra själva. Tyckte det lät dyrt, vad har ni betalat?
/aja
 
låpter lite dyrt ja, fråga fler, mina hussnickare med plåtslagare satte in 2 st på 4 timmar, borde inte kosta 14000
 
nu har plåtslagaren varit och gjort soningen till de 2 takfönstrena, med plåt till ovan fönstren ända upp-blev bra-och nu får det regna bäst det vill... 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.