Jag tänkte försöka flytta värme/kyla från vår luft/luftvärmepump mellan 2 våningar i en villa. Tanken är att montera en fläkt typ denna https://www.systemair.com/sv/Sverig...cirkular-kanalanslutning/prio-ec/prio-160-ec/
i motstående ända av trappen och på så sätt kunna suga upp kyla sommartid från vardagsrummet (där värmepumpen sitter) på plan 1 till vårat sovrum på plan 2.
På hösten tänkte jag vända fläkten för att trycka ner sval luft till värmepumpen och få upp den varma luften genom trapphuset. Jag kommer att sätta ljuddämpare före o efter fläkten för att få den så tyst som möjligt. Stort tack om någon kan rekommendera några vettiga don som klarar lite högre flöden.
Värmepumpen cirkulerar ca 200 l/s och den nya fläkten ger maximalt ca 200 l/s vid 110 Pa med ett 160 mm spirorör.
 
Har en liknande lösning mellan vardagsrum och kök för värmetransport från kakelugn.
Fläkt: Systemair K160XL(AC) Ljuddämpare: Swegon CLA-A 160mm längd 1000mm Don: Klimatbyrån E5O 160mm.
Vid full fart uppskattar jag luftflödet till 100 l/s.
Vid intaget hörs ett väsande luftfljud från fläkt och galler, störande nog att jag sänker fläkten om man skall titta på TV eller liknande.
Vid utblåset hör jag inte fläkten men ett svagt luftljud från gallret, inte störande i ett kök men i mitt tycke för mycket ljud för ett sovrum.

Så Klimatbyråns E5O är bra don/galler för mycket luft men du måste gå upp i storlek om du skall köra 200 l/s.
Om du vill köra högt flöde till sovrummet på natten sätt gärna extra ljudfällor på kanalen.

I ditt fall hade jag inte velat vända fläkten 2 ggr om året utan nog alltid kört luft från vardagsrum till sovrummet.
 
T thellberg skrev:
Du kommer få mängder med luftljud om du kör 200 l/s i 160 kanal.
Ska du ha det flödet får du köra 250 kanal.

Men kör istället fläkten på 70-100 l/s
Du får gå upp på dim.200 på gallret om du vill hålla nere ljudnivån. Se ljuddiagram i länken

Förslag på galler: [länk]
De donen ser jäkligt bra ut.
Min tanke är att köra fläkten på lite högre varv när ingen är hemma om det skulle behövas, det kommer inte att fungera att köra den på max när vi ska sova.
När jag tittade på ljudnivån så fick jag på maximalt flöde fördelat på 3 stycken E50 (70 liter/sekund) ca 30 dB.
Om jag kunde skulle jag gå upp i dimension på rören men det kan jag tyvärr inte då jag inte har plats för för rören där de ska gå utan jag får hoppas att det kommer att räcka med 70-100 liter/sekund.
Bifogar en skiss på hur luftflyttaren kommer att se ut med dämpare och don. Skiss av ett ventilationssystem med mått och komponenter såsom dämpare och don.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet i detta läge inte hur många don som krävs utan jag får nog pröva mig fram...
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Har en liknande lösning mellan vardagsrum och kök för värmetransport från kakelugn.
Fläkt: Systemair K160XL(AC) Ljuddämpare: Swegon CLA-A 160mm längd 1000mm Don: Klimatbyrån E5O 160mm.
Vid full fart uppskattar jag luftflödet till 100 l/s.
Vid intaget hörs ett väsande luftfljud från fläkt och galler, störande nog att jag sänker fläkten om man skall titta på TV eller liknande.
Vid utblåset hör jag inte fläkten men ett svagt luftljud från gallret, inte störande i ett kök men i mitt tycke för mycket ljud för ett sovrum.

Så Klimatbyråns E5O är bra don/galler för mycket luft men du måste gå upp i storlek om du skall köra 200 l/s.
Om du vill köra högt flöde till sovrummet på natten sätt gärna extra ljudfällor på kanalen.

I ditt fall hade jag inte velat vända fläkten 2 ggr om året utan nog alltid kört luft från vardagsrum till sovrummet.
Känner du att ditt system fungerar bra eller är det något som går att göra bättre ?

Har du "Swegon CLA-A 160mm längd 1000mm" dämpare före o efter fläkten eller har du kompletterat med flexibla dämpare också ?

Jag har tittat på Lindabs dämpare och även dessa :
flexibel https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/ljuddampaku-comp-160-x-1200mm.html
rektangulär plåt https://soliduct.se/rlx-160-1000.htm
Tittar man på databladen så ser dämpningen bra ut.
 
Systemet fungerar men skall det bli någon bra värmeöverföring så är det fläkten på max som gäller (då cirka 100 l/s).
Jag fixade till en befintlig lösning så var lite låst med storlek på kanaler m.m.
Har utblåset i taket och vid fullfart så kastar den luften utan vidare ner till golvet och det blir fart över på luften.

Har fasta ljuddämpare på båda sidorna av fläkten, ingen flexibel dämpare då jag fixade med isolering på vinden och var rädd att "krossa" dessa.

Lågbyggda ljuddämpare (eller fyrkantiga med rund anslutning) har oftast bättre dämpning på höga och låga frekvenser, samt att dem bygger (yttermått diameter) lite mindre på ett håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.