Jag har begärt in offerter på ett jobb från två olika firmor, efter en del överväganden och justeringar valde vi att gå vidare med en av firmorna. Nu framkommer det att en av tre poster i vald offert är "felaktig" och priset ska vara det dubbla mot uppgivet enligt firman.

Kort fråga, är en offert bindande? Om en firma s.a.s specar att de ska göra ditten och datten för X kr, kan man då kräva att de ska hålla det och utföra arbetet om det beställs inom offertens giltighetstid, eller har de rätt att "ångra sig"?

Tack,
T
 
Mr_T skrev:
Kort fråga, är en offert bindande?
Japp, om inget förbehåll finns inskrivet. ;)
 
Enda förbehållet är om oväntade saker upptäcks under arbetet, men nu vill de ju dubbla priset innan de ens börjat eftersom de hävdar (säkert rätt) att de av misstag skrivit fel i offerten.

/T
 
Har iofs för mig att det finns någon form av oskälighetsprincip för oferter. Något i stil med att uppenbara grova fel får korrigeras.

Frågan är väl bara då om de här felen kan anses vara tillräckligt uppenbara för att kvala in i den regeln.
 
Hemmakatten
hempularen skrev:
Har iofs för mig att det finns någon form av oskälighetsprincip för oferter. Något i stil med att uppenbara grova fel får korrigeras.

Frågan är väl bara då om de här felen kan anses vara tillräckligt uppenbara för att kvala in i den regeln.
Precis. Felet skall vara uppenbart för köparen, eller antas vara uppenbart (man förutses ha en viss basnivå av "sunt förnuft").
En annan infallsvinkel är att (utifall posten inte är orimlig) det inte är bra att firman redan innan arbetets igångsättande börjar kräva mer pengar. Det bådar inte gott inför det framtida samarbetet. Man kan också misstänka att utifall Mr_T hävdar att kontraktet skall vara bindande så kan arbetets utförande och kvalitet bli lidande.

Själv skulle jag nog tänka till både en och två gånger innan jag går vidare med en sådan entreprenör. Kanske bättre att gå vidare med den andra firman?
 
Hemmakatten skrev:
Precis. Felet skall vara uppenbart för köparen, eller antas vara uppenbart (man förutses ha en viss basnivå av "sunt förnuft").
En annan infallsvinkel är att (utifall posten inte är orimlig) det inte är bra att firman redan innan arbetets igångsättande börjar kräva mer pengar. Det bådar inte gott inför det framtida samarbetet. Man kan också misstänka att utifall Mr_T hävdar att kontraktet skall vara bindande så kan arbetets utförande och kvalitet bli lidande.

Själv skulle jag nog tänka till både en och två gånger innan jag går vidare med en sådan entreprenör. Kanske bättre att gå vidare med den andra firman?

Detta sammafattar ju läget bra.
Grejen är att trots dubbleringen av aktuell post är firman ca. 15% billigare totalt och har avsevärt kortare leveranstid (ett annat dåligt tecken, kanske...)

Att beloppet i offerten skulle vara uppenbart fel stämde inte för oss iaf. Det är i princip bara arbete, inget material och priset låg på en nivå som flera på forumet angivit att de betalat.
Ledsen att jag inte kan vara mer specifik, men vill reda ut det med firman innan jag går in på detaljer.

Nu vägrar iaf firman göra jobbet för offererat belopp då de hävdar att det blir ett förlustjobb. Jag tror inte på det men vill ju heller inte släppa loss en hämndlysten hantverkare i huset ;)

Tack!
/T
 
Jag skulle nog kolla referenser nu, om du inte redan gjort det. För som du säger även om firman nu är billig så finns det några orosmoln.

Lite lustigt att dom kan räkna så fel på arbete. Om dom råkat läsa fel i prislistan för material så skulle det varit mer naturligt.
 
Fast fela är mänskligt. En av våra leverantörer hade räknat fel på en del av materialet och hade gett oss ett pris under hans inköpspris. Visst hade vi kunnat hävda att priset skulle gälla men det är i mitt tycke inget bra sätt att bygga relationer på. Han fick ge oss det pris han hade tänkt ge från början och alla var glada och nöjda.
Gå på magkänsla. Får du dåliga vibbar så ta någon annan. Bara för att han är billig behöver han dock inte vara dålig. Har sett flera exempel på det motsatta.

mvh
David
 
Jag skulle gå ut skriftligen till alla anbudsgivarna och meddela att en anbudsgivare har räknat fel och därför fått möjligheten korrigera sitt anbud, samt att alla anbudsgivarna får samma möjlighet.
Det skulle kunna stärka dig i en framtida situation där någon hävdar att dom "har räknat fel", genom att du har uppmanat dom att kontrollera sina offerter.
Samtidigt kan det innebära att någon anbudsgivare tar tillfället att sänka priset.

Exempel på text:
Bäste XXX
En anbudsgivare har meddelat oss att han har räknat fel och vi har beviljat denne att korrigera sitt anbud. Då val av leverantör kommer att ske från de lagda anbuden, är det av största vikt att dessa är korrekta och vi kommer inte att acceptera framtida avvikelser som beror på brister i anbudet och därigenom leder till att entreprenaden fördyras.
Med anledning härav ger vi Er möjligheten att noggrant se över och, om skälig anledning finns, revidera Ert anbud.
 
Jag skulle direkt dra öronen åt mig och avbryta allt samarbete! Precis så där började vår entreprenör fiffla när vi skrivit på avtalet och det samarbetet har inte lett till annat än trassel! >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.