Vi har just köpt vårt hus, har hörntomt. Ena ytterhörnet av tomten är asfalterat då tidigare ägare hade sin husvagnsparkering där. Vi vill dock bredda den befintliga uppfarten för att få plats med två bilar samt att "återta " det asfalterade ytterhörnet som det genas ofantligt i av bilister och då vi vill kunna passera/ha robotgräsklippare som klipper båda sidorna av huset.
Problemet är att kommunen beviljar breddning av uppfart. Däremot VÄGRAR de att flytta ett farthinder precis utanför vårt hus. Ett farhinder i form av två betongklumpar med stolpar i som, enligt kommunen, förordar slalomkörning. I vårt tycke står hindren mitt emot varandra på vägen och med så stort avstånd att bilar tom möts mellan = ingen anledning för bilister att sänka farten trots villaområde med många barn och gående till/från skola. Detta farthinder visar sig ha varit uppe hos kommunen x flera under åren då ingen, utom kommunen då, verkar anse att det fyller någon farthindrande funktion.
Hittar ingenstans om hur vi som tomtägare kan hävda vår rätt att nyttja vår tomt efter önskemål. Hjälp!
 
Förstår nog inte riktigt, vad har farthindret med er tomt att göra? Står det inne på er tomt?
 
Kanske lite bilder på det hela?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nej, men står direkt utanför tomten vilket innebär att även om vi breddar infarten (på vår tomt) så kommer vi inte att kunna nyttja den eftersom farthindret står ivägen.
 
Foto/skiss över ”problemet” underlättar så att alla förstår vad du menar.

På vilket sätt hindrar farthinderna er att göra det ni vill?
Hur vill ni ha farthinderna?
 
bredda utfarten enligt lov, sen sätter du upp en skylt utfart får ej blockeras och be dom flytta betongklumpen :)
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Det är ju det de vägrar. Hävdar att en trafikhandläggare/planerarare måste göra en utredning innan de ens kan/får flytta dem.
Men de hävdar vidare att någon sådan ej finns att tillgå inom kommunen och om så fanns skulle vårt bekymmer ligga extremt långt ner på listan. Lite moment 22. :thinking:
 
Lite civil olydnad? Flykta klumpen själv precis så mycket att ni får en fungerande utfart. Om det uppmärksammas hänvisar ni till bygglovet och att det med automatik innebär att utfarten inte får blockeras. Ni löste helt enkelt kommunens problem åt dem.
 
  • Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
Kan "farthindret" tros ha samma funktion om det flyttas några meter? Då är mitt tips också att bara göra det. Tar man bort det helt kanske det blir livat men är det bara flyttat några meter så lär väl kommunen knappast märka det.
 
Även jag tycker att förslaget om att helt enkelt flytta hindret är en vettig om än inte helt kritvit åtgärd i det här läget, om det inte hindras av någon omständighet vi inte känner till så klart.
En liten brasklapp dock! Har ni otur så finns det någon granne som inte gillar att ni tar lagen i egna händer och vips har ni både grannkonflikt och anmälan till kommunen på er...
 
  • Gilla
Lena69
  • Laddar…
@ihägg vi har fortfarande inte fått se någon kartbild/foto/skiss över problemområdet, så det går fortfarande inte att ge bra förslag på åtgärder.
 
Flytta det på natten när ingen ser.
Hävda med emfas om någon anklagar dig att du är oskyldig och att du aaaaldrig skulle göra något sådant.;):crysmile:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Om hindren står nästan mitt för varandra och så pass brett att två bilar kan mötas tycker jag det verkar som att någon redan flyttat dem för att slippa köra långsamt.
 
Hur långt från korsningen står hindren?

Läser man på om blomlådor som kan placeras ut så ska de stå minst 20m från korsning och med 1m fritt utrymme mot vägkanten.

Tänkte att ni kanske kan få dem flyttade längre från korsningen om samma regler gäller och att de står för nära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.