Hej allesammans, råkade bli med fäbod i måndags och dessutom en hölada.

Vad gör jag nu?

Har flera planer men behöver er hjälp med både inspiration, idéer och kunskap för jag är helt ny på timmerstommar.

Trevlig midsommar, återkommer med mer info
 
  • Gammal timrad fäbod på träpelare i en skogsglänta med stängda fönsterluckor och naturen i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gammal timmerstuga med sliten träfasad, med en hölada i bakgrunden på en öppen äng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal timmerstomme för en hölada på pålar med sliten träfasad och skiffertak i en skogsglänta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal fäbod med trästomme och tegeltak omgiven av öppet landskap och några träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal fäbodstuga med slitet trä och höjd från marken omgiven av träd och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
carlfredrik och 20 till
  • Laddar…
Bodar eller oxå marken de står på?
 
N Noseone skrev:
Bodar eller oxå marken de står på?
Marken å:)
 
Midsommar är över och jag kan medge att jag inte tänkt så mycket på något annat än denna stuga i helgen, det fullkomligen sprutar idéer ur mitt huvud.
Då papper skrevs var jag nojig men dom känslorna har numera övergått till något helt annat. Jag fullkomligen längtar till att tillbringa ledig tid i Järvsö.

Min plan på sikt är att vinterbona denna stuga men fram tills dess enbart ha den som sommarstuga och förbereda för ovanstående. Då stugan i sig är i väldigt gott skick så kommer fokus till en början att läggas på logen och till att fixa lite i omgivningen.

Utöver de två nämnda byggnader finns en jordkällare och en väldigt fin påbörjad stenmur av natursten. Jordkällaren är full i vatten ovh kräver dränering liksom hela tomten, en väg genom tomten som leder till en åker ska flyttas och har redan samlat på mig lite vägtrummor mm som ska nyttjas.
 
  • Gilla
Pason och 2 till
  • Laddar…
J Johan Nordin skrev:
Midsommar är över och jag kan medge att jag inte tänkt så mycket på något annat än denna stuga i helgen, det fullkomligen sprutar idéer ur mitt huvud.
Då papper skrevs var jag nojig men dom känslorna har numera övergått till något helt annat. Jag fullkomligen längtar till att tillbringa ledig tid i Järvsö.

Min plan på sikt är att vinterbona denna stuga men fram tills dess enbart ha den som sommarstuga och förbereda för ovanstående. Då stugan i sig är i väldigt gott skick så kommer fokus till en början att läggas på logen och till att fixa lite i omgivningen.

Utöver de två nämnda byggnader finns en jordkällare och en väldigt fin påbörjad stenmur av natursten. Jordkällaren är full i vatten ovh kräver dränering liksom hela tomten, en väg genom tomten som leder till en åker ska flyttas och har redan samlat på mig lite vägtrummor mm som ska nyttjas.
Hej
Vilken potential! Fattar att du tänker mycket på projektet. Vi har själva en timmerkåk i Järvsö. Under våren har vi rätat upp huset, bytt tak mm. Vi anlitade ett lokalt byggföretag som är kunniga på gamla timmerhus. Verkligen bra och vill du göra allt själv tror jag de går att konsultera för tips och råd. Titta in på deras hemsida http://www.humlemo.se/ Hälsningar Peter och Kicki
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Otroligt fina hus. Blir avundsjuk bara av att titta på bilderna. Gå varsamt fram och fyll inte de gamla husen med nya material och installationer. Ska du ha ett boningshus med modernt snitt dvs värme, våtrum, isolering, utsikt mm är mitt råd att bygga ett nytt hus intill och spara dessa som festlokal/verkstad/förråd eller vad du nu behöver för extra funktioner. Endast fixa taket så det står några hundra år till. Jag tror även att det blir billigare eller enklare så. En stomme är ca 10-20% av byggkostnaden, och det är vad detta är ur ett rent tekniskt perspektiv. En halvdann stomme. men djävligt fin...
 
  • Gilla
Tomost och 2 till
  • Laddar…
Vackert, lätt avundsjuka här :)

Det jag skulle föreslå rakt av är väl att du köper in rejäla mängder med en traditionell linoljeblandning och oljar hela kalaset. Det ser ut som väggarna kan vara rejält törstiga efter olja och jag skulle personligt tycka det var synd att sätta för mycket färg på en så gammal vacker timring så jag skulle som max föreslå Roslagsmahogny (1/3 tjära, 1/3 balsamterpentin och 1/3 linolja) som färgsättning. Det och att se över ev läckor i taket är väl det första du bör göra och något som du kan göra utan att ha beslutat vad annars som skall göras, och det garanterar att din investering står sig i många år än :)
 
  • Gilla
Noll_Koll och 1 till
  • Laddar…
Duttarmajster
Ser väldigt fint ut. Svårt att komma med råd då smaken är som baken, men jag hade velat ha en liten uteplats i någon form som är platt och utan ogräs att kunna ställa ett bord och några stolar på. Kanske skulle grus eller någon sorts natursten passa bäst, men en tryckimpregnerad låg altan kanske kan smälta in. Fuska med järnvitriol så ser ju trät snabbare gammalt och fint grått ut ifall du kör på trä.
 
Uteplats av sten. Tex skiffer röstar jag på.
 
  • Gilla
  • Arg
Tomost och 1 till
  • Laddar…
queerlandsbygd
Oj vad fint! Ser ut som att timret är i gott skick men skulle behöva olja som föregående skribent redan nämnt. Akta dig för nyare material utan läs in dig på vad som använts historiskt. Att ta ut en erfaren byggnadsvårdare ger dig kött på benen ang vad som bör prioriteras.
 
Ingen olja. Huset står sig i några hundra år ändå.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Se till att taken är i skick.
Gå igenom drevning av stommarna, med drevjärn är enda sättet.
Se till att inget organiskt finns under husen, förråd med störar etc.

Utsidan på timret har grånat el bränts brunt av solen och är dött = oorganiskt och skyddar stommen. Måla inte det!
Däremot håll rent från bös som binder vatten och orsakar röta.
 
  • Gilla
jenhul och 2 till
  • Laddar…
Trä blir definitivt inte oorganiskt av att vara i solen.
 
  • Gilla
ByggPajken och 3 till
  • Laddar…
apotekarnes
D Daniel 109 skrev:
Trä blir definitivt inte oorganiskt av att vara i solen.
Jag tror föregående talare menar att solbränt timmer är ”dött” (nästan som förkolnat) vilket gör det mindre känsligt för fukt och röta. Men även grillkol är ju organiskt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.