Har fått in svar på remissen som kommunen skickat ut till grannarna ang vårt bygglov. Grannen som bor i ett hus på ena sidan vår tomt verkar ha missat att skicka in remissvar (Jag är 110% säker på att han skulle ha en del att påpeka) för där är inget inkommet. Däremot är ägarna till tomten på andra sidan oss negativa till två saker. Dels anser de att avloppslösningen inte är tillräckligt redovisad (i min ansökan skrev jag att en ansökan om avlopp lämnats in till miljönämnden med alla detaljer, de har tom redan varit ute och inte haft synpunkter på plats men det formella ska genomgås). De kräver alltså mer detaljer vilket finns i ansökan till miljönämnden - Ska jag strunta i att svara på det?

Det andra de anmärkt på är vår carport/förrådsbyggnad där de skriver att de undrar ifall byggnaden verkligen kan kallas carport och att de ej accepterar den OM användningen för den i framtiden ändras. Vår carport ligger närmast den andra tomten än deras. Det är ca 45-50 m från deras tomt till carporten. Jag förstår inte heller varför jag ska redogöra för om den ska ändra användningsområde i framtiden - då måste jag ju ändå söka bygglov för det igen ifall det skulle vara fallet?

Hur bemöter jag dessa konstiga synpunkter?
Och grannen som missat lämna synpunkter kan väl överklaga eventuellt godkänt bygglov till LS?
 
BirgitS
H HomeBase88 skrev:
De kräver alltså mer detaljer vilket finns i ansökan till miljönämnden - Ska jag strunta i att svara på det?
Du kan ju svara just att informationen finns i den andra ansökan.

H HomeBase88 skrev:
Och grannen som missat lämna synpunkter kan väl överklaga eventuellt godkänt bygglov till LS?
Det kan nog alla grannar.
 
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
Jag antar att detta gäller ett grannehörande? Dvs. en förfrågan från kommunen som de skickar ut innan ett bygglovs beslut tas.

Ett grannehörande skickas ut från kommunen om någon punkt i bygget strider mot detaljplanen, och jag tror att det även gäller vid bygge utanför detaljplan.

Syftet är att kommunen skall få in synpunkter inför sitt beslut. Yttrandet från grannar är inget "godkännande", grannen har inte vetorätt mot beslutet. Utan yttrandet blir bara en del av underlaget när beslutet tas om bygglovet.

Därför så har uttalandet om avloppet ingen betydelse, kommunen kommer att ta sitt beslut baserat på vad miljönämnden säger.

Vad gäller carporten/förrådet. Så kan det ju vara så att grannens funderingar kan trigga kommunen att tänka likadant. Numera får man inreda ett garage till bostadsyta utan bygglov.

Alla grannar kan överklaga bygglovsbeslutet när det fattats. Även om man varit positiv vid grannehörandet. Då kan det vara en fördel om du inte argumenterat allt för mycket i förväg. Om grannar får klart för sig vilka argument som behövs i ett överklagande.
 
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju svara just att informationen finns i den andra ansökan.


Det kan nog alla grannar.
Jo, det stämmer ju när jag läser lagen.
 
Ja, det är ett grannhörande, och själva gången är inte oklar, bara tyckte deras frågor var konstiga. Jag förstår nu att de kanske kan fundera kring garaget.

Tack för svar, jag ska skicka remiss idag tänkte jag, och även ringa handläggaren angående yttranden som trafikverket hade.
 
Jag skulle inte kommenterat alls om inte kommunen frågar.
 
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
Varför?
 
Vad finns det att säga? Kommunen har den information som behövs.
 
Ja, det kanske är sant, tänkte att det kanske ansågs vara god sed att bemöta det med hänvisningar till t.ex. miljönämnden och att vi inte har för avsikt att använda garaget till annat än garaget i nuläget. Eller bara skippa att svara om garaget.
 
Gör ingenting om du inte blir tillfrågad av kommunen. Det fördröjer bara processen.
Om man inte svarar ses det som att man inte har några synpunkter och grannens synpunkter som du beskrivit låter orimliga så du kommer få ditt bygglov.

Bygger du utanför detaljplan?
Bryter du mot eventuell detaljplan på någon punkt?
 
  • Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
Bygger utanför detaljplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.