Snubblade över en tvättställsblandare av fabrikat Damixa vars design tilltalade mig. Är det något att satsa på tror ni? Vad kan man förvänta sig för kvalitet på deras grejor?
 
Har en Damixa i badrummet som verkar vara från 80-talet. Guldfärgen är nött, annars funkar den ua. Vilken kvalite de håller nuförtiden har jag däremot ingen aning om.
 
Vi har Damixa, med takdusch sen 4,5 år.

Fördelar:
Snygg design
Fungerar bra
Vattensåll munstycke

Nackdelar:
Hållare till tvålkoppar går snabbt sänder. Damixa skickar nya utan problem, men vi blev trötta och köpte såna som man monterar på väggen.
Vi hade problem med monteringsbricka, för i Danmark är en annan standard än i Sverige. Kolla det.
 
Krilleman
Damixa går inte hem hos svenska rörkrökare. Lite som Hafa.

Damixa marknadsför sig mer mot den privata marknaden (likat hafa) för "proffsen" inte vill ha dessa. Man kan ju då ställa sig frågan varför?

Och frågar du mig (dock märkt av att jag har detta till yrke) så är det skräp. Köp svensk kvalité istället. Du kommer inte ångra dig.
 
Svensk kvalite? Har en Mora i köket och får byta en ventil var 5-te år på grund av dropp och bytt redan 2 gånger). Den tredje gången får jag köpa nytt för reparationskostnad blir högre än köp av nytt men det blir inte den svenska Mora nästa gång. Har en finsk Oras i väl frekventerat toa i 12 år nu utan dropp ....
Mjuk vatten av perfekt kvalitet ifall någon vill förklara varför jag har en Mora som droppar med jämna mellanrum.
gaia
 
Redigerat av moderator:
Svensk, dansk, finsk kvalitet... Man skall nog vara mycket nationalistisk för att tro på att märkets ursprungsland gör någon skillnad i det här fallet.
Vi har en Damixa blandare från 1992 i köket som iofs har börjat läcka lite vid en viss vinkel på armen, men annars funkar utmärkt.
Sen att det finns speciella mått på vissa delar i Sverige skall man då klart ha koll på, men det har inget med kvalitet att göra.
Jeg vet inte om Damixa har slutat producera bra kvalitet, de hade inte varit de första i så fall, tyvärr.
Men låt oss sluta med dessa primitiva nationalistiska generaliseringar om att saker från Sverige alltid är bäst och fokusera på fakta om specifika produkter från specifika tillverkare.
 
Kvaliteten kan nog vara både och, beroende på vad och hur man jämför.

Men en sak måste man trots allt ge kredit för till de svensktillverkade blandarna och det är att man i princip kan gå in till vilken vvs handlare som helst och köpa reservdelar till alla FMM och Mora blandarna oavsett modell och ålder.
Samma sak gäller för wcporslin där man än idag kan få delar till wc stolar från 50-60 talet. Detta går inte till alla udda märken som poppar upp på marknaden hela tiden.
 
J J.A skrev:
Snubblade över en tvättställsblandare av fabrikat Damixa vars design tilltalade mig. Är det något att satsa på tror ni? Vad kan man förvänta sig för kvalitet på deras grejor?
Damixa ingår i FM Mattson/Mora Group....
(nu har det dock blivit 2019)
https://www.fmm-mora.com/sv/varumarken/damixa/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.