Hej!

Ville bara dela med mej lite av min egen erfarenhet ang. fönster till Er som kanske skall bygga/renovera.
Om ni är tveksamma ifall ni ska sätta in större eller kanske fler fönster så är mitt svar- JA! Gör inte samma misstag som vi gjorde... :-[
Vi håller på och bygger ett "modernt" timmerhus och vi har väldigt många fönster/altandörrar som går ända ner till golv. Detta är ursnyggt!
Tyvärr såg det inte ut så från början- då satt det bla.
2 st. 90X110 cm-fönster (med en regel emellan) på den ena väggen i köket, samt likadana fönster i ett av sovrummen. Detta såg mycket snyggt ut på ritningen- men dock inte i verkligheten....
Huset såg väldigt lågt ut utifrån trots att vi har en takhöjd på 2,50 m och i vardagsrummet 5 m högt
(där har vi bla. en hel vägg med stort fönsterparti ända upp till nock.)

Vad göra?... det var bara till att köpa 4st nya fönster, denna gång 90X150cm och OJ! vilken skillnad det blev!
Mycket ljusare och huset såg inte lika ihopkrympt ut!
Så nu står vi där med 4st. sprillans nya fönster som alltså blev utbytta efter endast 2 veckor....
Oförutsedd och onödig kostnad!.... :(
(kanske nån som vill köpa de gamla förresten?...)

Tack för ordet!
Mvh,
Byggmyran


 
Kan du lägga ut en bild på ditt hus ? Jag är bara nyfiken.

/Johan
 
Maila mig din e-mailadress så kan jag fixa några om nån dag eller så.
 
Hej Byggmyran,
Hur gjorde ni med uppvärmningen?
Vi håller på och bygger ut och har satt in ett stort fönsterpart som går ända ner till golvet men har inte löäst riktigt uppvärmningen. Vi har fått rådet att sätta element framför fönsterpartiet men då går ju lite idén förlorad med att ha fönster ner till golvet! Rummet är när vi har öppnat upp till gamla vardagsrummet ca 40 kvm och i den gamla delen finns två element. Den nya delen är ca 20 kvm.

AnnSL
 
Har sett en lösning med låga element nedsänkta i golvet framför fönstren, sedan var det galler över gropen. I det fallet var det inte fönster utan glasdörrar.
 
hempularen skrev:
Har sett en lösning med låga element nedsänkta i golvet framför fönstren, sedan var det galler över gropen. I det fallet var det inte fönster utan glasdörrar.

Nånting i stil med dessa?

http://www.epecon.se/upload/files/Proj.bok Under 6_4.pdf

/fredrik
 
Håller med Byggmyran om stora fönster.Vi bygger en en enplanskåk på 100 kvm just nu.Och vi har verkligen prioriterat fönster.Måtten på de "vanliga"fönstren blir 10 ggr 14 så de blir lite mer avlånga än vad man normalt ser.Sen ett burspråk från tak till golv på 210 kommer släppa in mycket ljus.Även våra "små" fönster, i badrum och tvättstuga blir lite större än normalt.Tror man ångrar sig senare om man inte sätter in tillräckligt med fönster.Vi kommer ha 9 fönster förutom burspråket.
 
oops, jag glömde två fönster.=) så 11 har vi..plus burspråket på 4 ggr 210. :D
 
Kan rekommendera termofønster (bl a danska Velfac) så kan du ha golvværme eftersom fønstren ær tæta
hælsningar
Anna, som bor i ett hus næstan bara med fønsterfrån golv till tak...

ps. hur gør man før att sætta in en bild i svaret så kan jag maila vårt hus
 
Termofönster från Velfac... Ja något jätteimponerande U-värde har dom INTE!!! Vi har också jättestora fönster men har satsat på lågt U-värde och om någon månad kan jag tala berätta om det fungerade eller inte. Vi har alltså inte golvvärme. Tänkte ha konvektorelement nedfällda i golvet framför men vi håller tummarna istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.