Vi håller på att rita på en tillbyggnad av vårt egnahem hus 1,5 plan från 32 som är i ”originalutförande” - 78 kvm boa och 49 kvm bia (källare).

Det vi verkligen skulle vilja få till är att flytta ut köket samt matplats i tillbyggnaden mot trädgården vilket även kräver tillbyggnad (samt ny placering) av entrén.

Tillbyggnad;
Källare: 21 kvm
Entréplan; 21 kvm för kök/matsalars samt ca 3 kvm för ny entré.
Vån 2; 15 kvm sovrum (ovanför matplats).

Vi vill göra en liten utbyggnad pga tomtens storlek (500 kvm) samt att inte ”förstöra” proportionerna för mycket.

Entréplanet saknar idag toa - vilket finns både på vån 2 och i källaren - och vi önskar att vi inte behöver klämma in det på entréplan. Tidigare kök är tänkt att agera som lekrum och gästrum.

Tror ni att vi får krav på tillgänglig dusch/toa på entréplan eller släpper stadsbyggnadskontoret igenom bygglovet? Vad är mest osäkert - att vi vill flytta köket eller entrén?

Tack på förhand!
 
S
Tror inte det. MEN om ni bygger toa så kan det krävas att den är tillgänglig för alla. Dvs typ svängrum för rullstol etc.
 
Jag skulle tro att ni åker på att bygga en anpassad toalett på entréplan om ni bygger ut.

Men den enda som kan svara på det är kommunen.
 
Hej, jag undrar hur det har gått? Vad sa kommunen? Vi är i samma läge just nu men i planeringsstadiet fortfarande. Tacksam för svar!
 
B
Jag undrar också. När jag läser om det så står det ju att de tillbyggd delarna ska tillgänglighetsanpassas, men om det inte redan finns wc på entréplanet, kan det då krävas för att man gör ett större kök och vardagsrum på entréplanet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.