Det kommer en elektriker nästa vecka och skall koppla en en undercentral i garaget och han kommer även installera ny belysning. Vi har kommit överens om att jag drar kabelrören innan. Men jag behöver er hjälp att förstå en detalj i sammanhanget. Jag har köpt tre spottar som lätt seriekopplas till drivdonet (Malmberg MD-99). Detta skall sedan kopplas till Schneider universaldimmer. Hur kopplas sladdarna från inkommande ström till drivdonet via dimmern?
Tack på förhand för svar!

Handritad elschemaöversikt som visar anslutning av en dimmer till drivdon och seriekopplade spottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Välkommen till forumet!

Du måste specificera vilken version av MD-99 det rör sig om. Det finns, förvirrande nog, två olika där den ena är 230 V med integrerade drivdon i spottarna och den andra är konstantström 500 (?) mA med gemensamt drivdon.

Om du har konstantströmsvarianten (vilket antyds av din skiss) så ska du kolla på ditt drivdon om det inte redan har push-dim inbyggt. I så fall kan du skippa Schneiders universaldimmer helt och använda en tryckknapp med fjäder. Detta blir betydligt billigare.

Angående rören så lägger man som sagt spottarna i serie om det är konstantström. Detta kan man enklast åstadkomma genom att använda färdiga fördelningsplintar som Malmbergs har till sina spotlights. Dra då fram matning till en central punkt och lägg drivdonet där. Sen drar du rör från alla andra spottar till denna punkt. Man kan också göra en lång slinga från första till sista spot men då blir det lite mer pill med att få det seriekopplat.
 
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!
Tack! Tror jag har konstantströmsvarianten. När jag köpte in alltsammans sa försäljaren att jag skulle ha schneiders dimmer till...
 
  • Etikett på Malmbergs dimbar LED-driver med specifikationer och säkerhetsikoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Jaha, det där är något budgetdrivdon. Här finns dock en fördel och det är att säljaren har uppgett att det ska fungera med kombinationen drivdon/dimmer. Det är annars ett lotteri. Du kan reklamera om det inte fungerar som tänkt.

Personligen hade jag valt att köpa lösa MD-99 istället och ett drivdon med inbyggd dimmerfunktion eftersom det alltid fungerar.
 
tommib tommib skrev:
Jaha, det där är något budgetdrivdon. Här finns dock en fördel och det är att säljaren har uppgett att det ska fungera med kombinationen drivdon/dimmer. Det är annars ett lotteri. Du kan reklamera om det inte fungerar som tänkt.

Personligen hade jag valt att köpa lösa MD-99 istället och ett drivdon med inbyggd dimmerfunktion eftersom det alltid fungerar.
Det var det drivdonet som följde med kittet jag köpte med 3 spottar... Ja, funkar det inte så skall det reklameras. Men åter till frågan om installationen, hur skall kabeldragningarna göras? Jag behöver ju dra rören rätt i förhållande till driver och dimmern.
 
tommib
Enklaste sättet är att dra stjärnnät ändå och sätta drivdonet centralt. Resultatet blir lite onödigt lång ledningsdragning men så länge det inte handlar om >5 m per spot så är det nog lugnt. Annars sätter du allt i en lång slinga och drivdonet först på den.

Du kan också lämna det till elektrikern. Den här typen av kunskap är det du betalar för. En återkommande diskussion på forumet (och andra ställen) är att det är knäppt att det är auktorisationskrävande att dra elrör/slang. Att montera det är inte särskilt svårt. Däremot krävs det kunskap för att veta hur man ska montera det.
 
tommib tommib skrev:
Enklaste sättet är att dra stjärnnät ändå och sätta drivdonet centralt. Resultatet blir lite onödigt lång ledningsdragning men så länge det inte handlar om >5 m per spot så är det nog lugnt. Annars sätter du allt i en lång slinga och drivdonet först på den.

Du kan också lämna det till elektrikern. Den här typen av kunskap är det du betalar för. En återkommande diskussion på forumet (och andra ställen) är att det är knäppt att det är auktorisationskrävande att dra elrör/slang. Att montera det är inte särskilt svårt. Däremot krävs det kunskap för att veta hur man ska montera det.
Ja, all inkoppling skall göras av elektrikern men det blir billigare om jag drar alla rör först. Men, icke desto mindre är jag nyfiken på hur saker och ting funkar. Hur läggs inkommande el till i min skiss i inlägg #1?
 
tommib
Frågan är så grundläggande att det är svårt att svara kort på den. Enkelt uttryckt kommer inkommande el vanligen in till en kopplingsdosa/takdosa. Därifrån drar man dels ner ett rör till apparatdosan som rymmer dimmern, dels ett rör till första spotten eller var man nu gömmer drivdonet. Det går att göra på många andra sätt också, allt beror på förutsättningarna på plats.

Kolla in Kjell och companys hemsida och deras Kjellfakta om elen i hemmet. Kolla också in Bo Siltbergs utmärkta artikelserie om det svenska elsystemet och elen i hemmet som finns här på BH. Det kommer sannolikt att få dig att kunna besvara frågan själv.

Ditt konstaterande om att det blir billigare att dra alla rör själv (implicit då utan kunskap) är ekvivalent med att det är billigare att sätta sig bakom ratten på en bil utan att ta körkort. Inget illa ment med detta.
 
tommib tommib skrev:
Frågan är så grundläggande att det är svårt att svara kort på den. Enkelt uttryckt kommer inkommande el vanligen in till en kopplingsdosa/takdosa. Därifrån drar man dels ner ett rör till apparatdosan som rymmer dimmern, dels ett rör till första spotten eller var man nu gömmer drivdonet. Det går att göra på många andra sätt också, allt beror på förutsättningarna på plats.

Kolla in Kjell och companys hemsida och deras Kjellfakta om elen i hemmet. Kolla också in Bo Siltbergs utmärkta artikelserie om det svenska elsystemet och elen i hemmet som finns här på BH. Det kommer sannolikt att få dig att kunna besvara frågan själv.

Ditt konstaterande om att det blir billigare att dra alla rör själv (implicit då utan kunskap) är ekvivalent med att det är billigare att sätta sig bakom ratten på en bil utan att ta körkort. Inget illa ment med detta.
Naturligtvis har du rätt, elektrikern hade dock bara max en dag att lägga på mig om jag ville ha gjort det innan semestern och föreslog därför själv att jag kunde fördra rör... Jag kan verkligen ingenting om detta men ”hur svårt kan det vara”? Jättesvårt visade det sig.,.
 
Men, är det alltså så svårt att kortfattat förklara hur inkommande el dras in i min skiss?
 
Du har ritat fel. Fas ska till F på dimmern, utgången på dimmern (krumelurerna längst upp på dimmern) ska till L på drivdonet. Nolla direkt till drivdonet, den ska inte kopplas in i dimmern.
 
Müssli Müssli skrev:
Du har ritat fel. Fas ska till F på dimmern, utgången på dimmern (krumelurerna längst upp på dimmern) ska till L på drivdonet. Nolla direkt till drivdonet, den ska inte kopplas in i dimmern.
Müssli Müssli skrev:
Du har ritat fel. Fas ska till F på dimmern, utgången på dimmern (krumelurerna längst upp på dimmern) ska till L på drivdonet. Nolla direkt till drivdonet, den ska inte kopplas in i dimmern.
Det finns bara L och krumelur på dimmern, inget F... Sen trodde jag att man skulle dimra med nollan och inte med fasen.
 
L och F är här samma sak; F=fas, L=Live
 
Vilken tråd som skall gå vart, kommer elektrikern förhoppningsvis att fixa rätt. För rördragningen:

Du har inkommande fas, nolla och skyddsjord. Det går lämpligen till en kopplingsdosa (pratar vi infälld installation, så tänk på att det är skillnad på en apparatdosa och en kopplingsdosa).

Från dosan ett rör ned till dimmern, ett rör till drivdonet.

Sedan kommer det struliga, som det fuskas mycket med. Antingen måste drivdonet monteras inne i någon form av dosa, så kan man dra lösa FK trådar till donet, eller så sätter man donet för sig själv, (svårt att få tag på dosa av lämplig storlek). Och då måste man dra en dubbelisolerad kabel till donet. Lösa FK trådar är bara enkelisolerade, de får inte gå åtkomliga. Kabeln kopplas ju in i dosan, där kan den behöva dragavlastning. Men problemet är att en normal installationskabel, ex. EKK är för grov för att få in i drivdonet. Utan man får välja någon typ av anslutningskabel. Men där går man på nästa problemn, sådana får i de flesta fall inte förläggas i rör.

Det närmaste en godkänd lösning jag vet (är inte elektriker), är att använda en värmetålig kabel avsedd för Halogenlampor, den får förläggas löst, eller i rör. Att den är värmetålig är onödigt i det här fallet, men den passar till donet, och får förläggas på ett sätt som passar här.

Många fuskar, och drar lös FK.

Men hur just din elektriker vill göra detta, är svårt att veta. Och det är stor risk att han inte kommer att godkänna din rördragning.

Om du aldrig har dragit elrör/slang förut, så tänk på att göra lagom lösa svängar. Och att slang skall klamras tätt (typ var 30e cm).
 
tommib
Om du verkligen vill ha svar på frågan måste du ge mer information. Ta bilder på garaget. Berätta hur många spotlights som ska upp och var. Var ska strömbrytaren sitta. Var ska elcentralen sitta. Då går det att ge ett förslag på hur man ska göra. Det är inte säkert att det stämmer men det blir betydligt bättre än att bara gissa baserat på den information vi har nu.

Läs gärna det jag länkade förut så att du förstår mer av det du ska göra. Lämna gärna ett förslag själv på hur du tänker. Då går det att svara på om det är rätt eller fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.