Det börjar dra ihop sig för att lägga lite trall på balkongen. Åt vilket håll ska jag lägga trallen? Såklart har de två vuxna i familjen skilda åsikter... Parallellt med fasaden, eller vinkelrätt mot densamma? Argument åt det ena eller andra hållet mottages tacksamt.

Obehandlad balkong redo för trall, med gul markering längs kanterna och fasad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad balkong redo för trall, med isoleringsmaterial och gula markeringar vid väggkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan undrar jag också om någon har något förslag på vad jag ska lägga under reglarna. Finns det speciella produkter för ändamålet? Annars leker jag med tanken på att skruva fast hockey-puckar under, som de får vila på.
 
Jag har en liknande med balkong på falsat plåttak och den ligger först med någon asfaltspapp eller liknande underst mot plåten, sen en ganska klen tryckimpregnerad bräda som ser ut i princip som vanlig trall typ 120x28. Sedan står bärlinan direkt på den.

Och trallen ska givetvis ligga parallelt med fasaden :)
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar på att dina skruvreglar blir det som ligger på det falsade plåttaket. Och de följer därmed falsarna nedåt. Sen blir din trall tvärs skruvreglarna, dvs. parallellt med fasaden, som @Jensa86 skrev.
Under skruvreglarna låter asfaltspapp ok. Låter dyrt att skruva fast massa hockey-puckar :D
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Det ser ut som det blir jag som får vika mig. Jag tror det blir snyggare med trallen vinkelrät mot fasaden, men då det blir en enklare konstruktion som ni beskriver, samt att det blir mindre spill åt andra hållet, så får det nog bli parallellt med fasaden. Tack för input.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Så här blev det tillslut:

Nybyggd balkongtrall av Thermowood med synliga skruvar nära väggen och framkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallen blev Thermowood istället för tryckimpregnerat. Den är dyrare, men för en sådan här liten yta spelar det ingen roll. Väldigt enkel att lägga också, och den behöver inte lika stora mellanrum som tryckt virke. Synliga skruvar finns bara närmast väggen och närmast kameran.

Då återstår bara att jaga smeden som ska göra räcket.
 
  • Gilla
Jensa86 och 2 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Så här blev det tillslut:

[bild]

Trallen blev Thermowood istället för tryckimpregnerat. Den är dyrare, men för en sådan här liten yta spelar det ingen roll. Väldigt enkel att lägga också, och den behöver inte lika stora mellanrum som tryckt virke. Synliga skruvar finns bara närmast väggen och närmast kameran.

Då återstår bara att jaga smeden som ska göra räcket.
I stenbranschen lägger man oftast linjerna tvärt mot gångriktningen. Detta för att då syns inte skevheter så tydligt. E
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.