Ja just det!
Jag tror säkert att vi kan hitta på någonting bra om vi alla hjälps åt!

Det kanske skulle räcka med någon ny dörröppning och plötsligt har du en lösning som fungerar!
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Jag är så tacksam för allas tankar och idéer!

Vi vet att vi inte ska röra vid bäranade väggar/bjälkar och vi vill absolut inte göra något som kan förstöra ett hus som stått stadigt i så många år.

Om ni tittar på bilden på väggen till nuvarande vardagsrummet så består den av två dörrar, kakelugnen/murstocken och ytterligare 2 meter mellanvägg. Väggen är knuttimrad i långväggarna och låser alltså dessa, men däremot löper ju inte mellanväggens timmer obrutet från långvägg till långvägg, utan är redan brutet av två dörrar samt murstock.

Skulle man kunna lämna metern närmast ytterväggen och ta bort resten om man stöttar upp det kvarvarande timret ovanför med stolpar på lämpliga platser, och ändå ha kvar den ”låsande” funktionen av ytterväggen?
 
Kanske........ men jag skulle inte ta den risken utan att först ha undersökt alla andra möjligheter.
Om gammelfolket var sig likt så finns det fullånga väggstockar som går rätt igenom det som du tror är murstock ovanför dörrhöjden.
Om du sågar bort en meter vid dörren sågar du samtidigt bort dymlingarna som håller väggtavlan rak.
 
Tanken är nog då att lämna det som är ovanför dörrhålen som en synlig ”balk”. Väggen fortsätter ju ända upp till nock, so högre upp, typ i bjälklagret går timret sannolikt från yttervägg till httervägg. Det skulle vi alltså inte röra.
 
Börja med att riva bort ytskikt så ser man ju hur det är byggt! Sedan går det ta en närmare diskussion.

Det är ju redan 2 dörrar där, du vill ju bara göra öppningarna bredare. Det bör ej vara några problem. Du får dock räkna med att regla på väggarna på båda sidor innan du sätter sågen i väggen. På så vis kan du ju låsa sidorörelser.
Stockarna ovanför dörr låser fast och reglarna låser i från golv och upp till "helstockarna"

Räkna dock med att inte kunna kapa jäms med ytterväggen, du får bygga in en liten låda med reglar.
 
Fast det är dymlingarna som låser så stockarna inte glider i längsled mot varandra. Man kan i nödfall kompensera med reglar så som psjolon föreslår men jag skulle undvika det om det bara är möjligt. Det blir inte på långt när lika starkt som dymlingar.

När flera renoverare kapar bort litet i gången brukar det till slut inte finnas någon sammanhållning i timran. Därför skall man inte kapa bort timmer om man inte är absolut tvungen.
 
  • Gilla
jberndes och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.