Hej!

Ska man välja plåttak eller takpannor? Säljaren propagerar för takpannor, medan svärfar hävdar att plåttak är att föredra. Det tycks inte skilja något i pris.

Vad göra?

 
Det är lite religion över detta men du måste ju också fundera på om taket är konstruerat för pannor, är det ett fritidshus/friggebod/?, vad har övriga hus i området, aktuell taklutning, snözon m.m.
 
Snözon = Umeå
Enligt säljaren är allting dimensionerat så att det ska fungera bra med takpannor
Huset är ett vanligt hus om 123 m2
Taklutningen är 30 grader
 
När du säger plåt, menar du då lookaliketakpannor i plåt eller bandtäckt?

Plåt låter mer när det regnar. Kan vara mysigt. Kan vara irriterande.

Lookaliketakpannor är lika snyggt som lamellparkett i klinkerimitation. Tycker jag.

Tegelpannor håller väl längst om vi pratar pannor. Betongpannor säger vissa håller längre. Fan tro't. När väl betongens ytskikt släpper - och det gör det - så kryper fukten in i betongen och frostspränger. Då får du spinga på taket och byta pannor. Dessutom får du rensa hängrännorna på skit när pannorna släppt ytskiktet. Min pappa vet.

Mitt tips: Äkta tegelpannor eller bandtäckt. Båda är snygga, men de ger lite olika karaktär till huset.

ps. vi valde bandtäckt pga taklutning, estetik och en stor plånbok ;). Vi får leva med regnsmattret, för det smattar även på ett bandtäckt plåttak.
 

ps. vi valde bandtäckt pga taklutning, estetik och en stor plånbok ;). Vi får leva med regnsmattret, för det smattar även på ett bandtäckt plåttak
Tänk vad sövande o gott med det smattrande ljudet. :)
 
Jodå, jag trivs med det dova smattret som tränger genom min vinds isolering.
 
Till stor del en smaksak som beror till stor del på utseendet på huset. Såväl vind som blåst hörs mer i ett hus med plåttak. Plåt kan rosta, skruvhålen börja läcka eller om det är målat så kan färgen skina ur. Alger växer även på plåt. Å andra sidan kan ju tegel också bli förstörda. Vi valde äkta tegel till nybygget (Nortegel, enkupigt, äkta tegel som är formpressat så det är lika lätt att lägga som betongpannor) och är mycket nöjda. I nuvarande boning har vi tegelimmiterande plåttak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.