När jag har kollat runt på saker som innehåller asbest har jag sett att man kan köpa: Asbestcement (Indien), Packning (Kina), Bromsklossar (Kina) Asbestrep (Indien/Kina) mm.
 
N Nils2018 skrev:
Man måste ju inse hanteringens risker just utifrån hanteringen. När varvsarbetare arbetade med asbets och såg ut som snögubbar dag efter dag så är det givet farligt. Men när kalle byter en sidiplatta där fibrerna är bundna i cement så är ju risken liten.

Precis som med rökning. En cig i veckan knappt någon risk--ett paket om dagen hög risk.
Livet är livsfarligt---alla dör.
Det beror vilken typ av asbest man utsätts för.
Samtliga asbetstyper KAN för den kontaminerade ge negativa effekter i framtiden, cancer m.m.
Finns dock en sort som är farligare än andra.
Den så kallade blå-asbesten eller rättare sagt krokidolit. Denna ger cancer om man utsätts, det är bara frågan om när. När det gäller sanering av krokidolit ställs ännu högre skyddkrav jämfört med vanlig asbestsanering.

Så visst ska man vara försiktig om man inge vet vad man hålls med.
 
  • Gilla
bygghagberg
  • Laddar…
Ett tag när det var brist på krysotil (vit asbest) använde man krokidolit i eterniten. Anledningen till att krysotil är mindre farligt är att den är känsligare för syrliga miljöer och i lungorna är det lite syrligt, så en viss del krysotil hinner att försvinna på mindre än ett år.
 
Roligt med lite olika synpunkter/diskussioner om eternit !
Själv är jag numera en av de som tycker eternitvillor är fasanfullt vackra och väldigt rätt samt är kultuthistoriskt intressanta.
Denna villan är väl flaggskeppet inom eternitfasader. Var tydligen nerplockad och rengjord för några år sedan
 
  • Restaurerad eternitfasad på en kulturskyddad villa i mönstrad design med balkong och vinterträdgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snorkeljohn och 4 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag har ett helt hus med eternitplattor som någon lycklig kan få ta hand om, om intresse finns?

Hej Har du några sidiplattor kvar? var finns ditt hus? Med vänlig hälsning, / Fredric
 
F fredricb skrev:
Hej Har du några sidiplattor kvar? var finns ditt hus? Med vänlig hälsning, / Fredric
Är i samma sits som dig.
Jag önskar vi hade några sidi undangömda någonstans i ladorna/maskinhallen som följde med i köpet men tyvärr inte.
Så letar själv efter dessa eller alternativt nyproducerade men har gått bet.

Huset ligger på Västkusten/Falkenberg.
Om du kommer över några extra så hojta
 
F fredricb skrev:
Hej Har du några sidiplattor kvar? var finns ditt hus? Med vänlig hälsning, / Fredric
Det är sen länge olagligt att sälja eller skänka asbesthaltigt material. Så är du medveten om det.
 
Och att tillägga, alltså hur många procent av hus/villor/byggnader med eternit är att betrakta som "vackra"?
Seriöst, har inte de flesta husen med eternitfasad, de grå gräsliga plattorna?
Bilden ovan på huset med röda+gula plattor såg ju faktiskt fint ut, men det huset representerar knappast det typiska eternithuset?
För att inte tala om de fasligt fula korrigerade eternittaken.
Lägg gärna upp fler bilder på icke horribla eternit hus!
 
Plattorna måste vara målade såklart. Obehandlad eternit är inte vacker.
Det är som sagt otillåtet att överlåta så det är nog inget man direkt gör upp i en öppen tråd ;)
Bästa är nog att försöka hitta ersättningsplattor av alternativa material, men jag är dåligt påläst vad som finns att tillgå.
 
Jag tycker detta tak är snyggt.
 
  • Ett hus med en lutande takkonstruktion försett med mörka takpannor och en skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MagHam skrev:
Plattorna måste vara målade såklart. Obehandlad eternit är inte vacker.
Det är som sagt otillåtet att överlåta så det är nog inget man direkt gör upp i en öppen tråd ;)
Bästa är nog att försöka hitta ersättningsplattor av alternativa material, men jag är dåligt påläst vad som finns att tillgå.
För tak finns det andra komposit med exakt samma profil (typ1*1m eller vade de nu är), men det var nog till panel du ville ha, tyvärr. De till taket är dock svarta....
 
tttomten TomasJor skrev:
Jag tycker detta tak är snyggt.
Ja, de är ganska fina faktiskt!
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Plattorna måste vara målade såklart. Obehandlad eternit är inte vacker.
Det är som sagt otillåtet att överlåta så det är nog inget man direkt gör upp i en öppen tråd ;)
Bästa är nog att försöka hitta ersättningsplattor av alternativa material, men jag är dåligt påläst vad som finns att tillgå.
Men givet att man då måste måla materialet för att det ska anses "vackert", då spelar det väl ens ingen roll om materialet är eternit eller trä eller whatever?
Om man tycker eternit är ett "vackert" och "underbart" material, menar man isåfall det obehandlade materialet?
Eller menar man bara att plattornas dimensioner är nice (sidi t ex) att utgå ifrån?
Kom igen övertyga mig att eternit i sig är vackert?
Att vissa hus med eternitmaterial K-märks i Sverige är bara helt förbluffande, det är ett uppenbart fult och stelgrått cementmaterial i grunden och innehåller cancerframkallande asbest. Jag vill också älska eternit, men just nu är det svårt, ge mig motiv!
 
A academia skrev:
men just nu är det svårt, ge mig motiv!
Har eternit på torpet norröver och kommer aldrig att ta bort dom. är felfria efter 50 år och aldrig gjort något åt dom. Att måla dom är en styggelse och gör att dom inte andas. För övrigt ge mig en enda anledning till att riva och sätta träpanel som måste underhållas vart ca 5 år
 
A academia skrev:
Det är sen länge olagligt att sälja eller skänka asbesthaltigt material. Så är du medveten om det.
Man får stjäla dem...:rolleyes::rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.