Hej på er! :)

Vi håller på att bygga lösningen på bilden här nedan i vårt radhus från 1964 som står på både betongplatta och krypgrund, men funderar på hur det kommer fungera att lägga stenull på betongbjälklaget.

Så här är det tänkt att bli, i genomskärning (och krypgrunden ska plastas utmed marken och 10-20cm upp på muren):
Genomskärningsdiagram av golvuppbyggnad med betongbjälklag och isolering i radhus.

Själva betongkassetterna i bjälklaget är räfflade och jag funderar på att köpa 45mm stenulls-skivor och bara pressa ner i "spåren" och sen lägga två lager 145mm skivor på det för att uppnå ca 26-30cm total tjocklek på isoleringen. Min fråga är hur bra ni tror det kommer fungera att "pressa ner i spåren". Jag antar att jag vill undvika luftspalter så mycket jag kan.
Illustration av genomskärning av planerad isolering med stenull ovanpå räfflat betongbjälklag.
Och en bild från verkligheten:
Regelverket för alt-texter omfattas inte av bildigenkänningsfunktionen. Tyvärr kan jag därför inte generera alt-texter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för hjälp :)
 
Okej! Tack för tipset. Ringde en firma direkt och det var ju bra priser. Billigare än bauhaus trots allt arbete för hantverkaren :p

Känns det rätt att lägga lösull direkt på betongsbjälklaget över krypgrunden?
 
O oskarsch skrev:
Okej! Tack för tipset. Ringde en firma direkt och det var ju bra priser. Billigare än bauhaus trots allt arbete för hantverkaren :p

Känns det rätt att lägga lösull direkt på betongsbjälklaget över krypgrunden?
Hej..

Om jag var dig så skulle jag nog se till att det fanns en ångbroms (ev även fuktspärr direkt mot plåten...) sen fungerar en lösull jättebra... Vet inte om du gillar celluslosa lösull eller mineral men den ena kan ta fukt och släppa ut den igen.. Den andra kräver en totalt fuktspärr. Har du inte det så kommer mögel ganska snart...
 
Om inte krypgrunden är en varmgrund så kommer plåten att agera fuktspärr på den kalla sidan...

Har det varit isolering och reglat träbjälklag där tidigare?
Om allt var torrt och fint när ni bröt upp det så kanske det klarar sig ändå. Antar dock att ni ökar på isoleringen rejält? Vilket kan ge problem.
Plast under över- eller undergolv skulle kunna vara en lösning, om det inte vore för att det inte heller är önskvärt med två tätskikt...
Invändig isolering är aldrig en bra idé. Det är en riskkonstruktion.
Det spelar ingen roll vilken typ av isolering som används.
 
Isolering på insidan av ångspärr är det som är risk för att förtydliga.

Är det plåt i bjälklaget eller bara betong?
Om det bara är betong är det perfekt med lösull och en plastfolie under innergolvet
 
Man ser tydligt att det inte är tätt vid plåtens avslut så jag skulle absolut inte lägga en ångspärr ovanför isolering... Det innebär att fukt kryper upp och isoleringen möglar.

Med en ångbroms så kan fukten transporteras uppåt och låta isoleringen andas.. (Gäller cellulosa isolering).. Hur som haver.. Stäng inte in fukt, det är inte bra.. Ska man använda ångspärr så är det från båda håll annars lurar man sig själv...
 
Pur sprayisolering skulle nog vara det önskvärda här men det brukar vara betydligt dyrare. Den typen av isolering är diffusionstät.
 
Det är tätt i kanterna ner till krypgrunden. Jag hittade vissa springor som ej var täta, men har haft bruk i dom.

Tanken är att lägga ångspärren på marken i krypgrunden, tillsammans med en avfuktare. Alltså ej i träbjälklaget. :) Och vi ska ju som sagt även ha golvvärme.
 
Du kommer få fukt från inneluften som tränger ner i isoleringen. Därför ångbroms uppe och spärr mot marken i krypgrunden.
 
  • Gilla
oskarsch
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du kommer få fukt från inneluften som tränger ner i isoleringen. Därför ångbroms uppe och spärr mot marken i krypgrunden.
Hm... Okej. Har redan lagt lösull (cellulosa). Om jag skulle lägga fuktspärren som du pratar om... Kan jag lägga den över isoleringen?
 
Ja, lägg en ångbroms ovanför.
 
  • Gilla
oskarsch
  • Laddar…
O oskarsch skrev:
Hm... Okej. Har redan lagt lösull (cellulosa). Om jag skulle lägga fuktspärren som du pratar om... Kan jag lägga den över isoleringen?
Ok. Om du lagt cellulosa så använd inget annat än "ångbroms" ovanför... Isoleringen kan andas och ta emot fukt men även släppa ut den igen.. Lägger du en spärr ovanför så måste du vara 100% säker på att ingen fukt kan komma åt isoleringen. Kör ångbroms.. Dvs avig sida upp då du pratar om övre sida av bjälklag!.. Den som är "blank" uppåt så fukten kan transporteras uppåt och sedan ut med er ventilation...
 
Ja precis så, den duken blir bra
 
  • Gilla
oskarsch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.