RoTe RoTe skrev:
Vi som jobbar på järnvägen har ett stort antal negativa synpunkter på detta projekt som kostat hundratals miljoner kronor. Vi ser milslånga stängsel mitt ute i ingenstans där yrkesfolk med lång erfarenhet aldrig hört talas om att det skulle skett några olyckor. Det stänglas ibland bara på ena sidan så att vilt fastnar på spåret då dessa inte vet hur de ska ta sig fram. Längs en sträcka norr om Uppsala ligger det ett boende för psykiskt sjuka på krypavstånd från järnvägen där det skett ungefär en olycka per år den senaste tiden. Denna sträcka fick inte stängsel.

Lokförare av godståg som råkar ut för läckage av farligt gods får nu bara ett håll att evakuera och är det i vindriktningen riskerar man allvarlig skada eller att dö.

Lokförare som tvingas hoppa ur loket inför en stundande olycka kommer hoppa rätt in i stängslet och antagligen slå ihjäl sig. [länk]

Jag förstår välviljan i projektet men tyvärr tycker jag att utfallet blev mycket tveksamt. Hade jag fått bestämma hade jag hellre lagt den största delen av summan på psykvården och fokuserat på punktinsatser. Dessutom kan man fråga som om ett boende för psykiskt sjuka ska ligga på krypavstånd till en järnväg.

Ber om ursäkt för denna utsvävning från ämnet men jag har många kollegor som är tveksamma till hur detta projekt har skötts och som brukligt har ansvarig person redan gått vidare till "andra utmaningar" och kan inte ställas mot väggen.
Lerumsolyckan är också ett bra exempel där avsaknaden av staket underlättade vid evakuering.

Självmordsstaket låter bra i teorin men i praktiken är det ett helvete. De som begår självmord hittar alltid sätt att lyckas iaf.

Undra hur det gått för TS och dennes kontakt med Trv?
 
Det går sådär, har privat att ringa tre gånger. Alla gångerna har de så mycket att göra att de inte hinner svara i telefon. Hade helst haft initial kontakt via telefon istället för att skicka mail.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skriv ett gammaldags brev istället, för då måste de, som varandes ett statligt verk, diarieföra och svara.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Skriv ett gammaldags brev istället, för då måste de, som varandes ett statligt verk, diarieföra och svara.
Detta gäller även mail som har vettigt innehåll senast jag kollade.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Oj!! Herre Jösses vad många förslag vad man kan göra och inte.

Är du inte intresserad av bron är det bara såga ner/ Kapa ner.
Det är lättare att bli förlåten än att få tillåtelse.


/ SiggeFyrst
 
Mikael_L
Nu ska vi inte uppmana till olagligheter i detta forum, det här är inte flashback. :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu ska vi inte uppmana till olagligheter i detta forum, det här är inte flashback. :)
Flashback är snälla nuförtiden. Mats Hinze delen har vuxit upp.

Ska du uppleva kaos och underhållning ska du gå in på familjeliv.

Så "Vi ska inte bli som familjeliv och bli crazy ex girlfriend och sabbotera trafikverkets lösningar" :D
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
S SiggeFyrst skrev:
Oj!! Herre Jösses vad många förslag vad man kan göra och inte.

Är du inte intresserad av bron är det bara såga ner/ Kapa ner.
Det är lättare att bli förlåten än att få tillåtelse.


/ SiggeFyrst
Är du på riktigt?
Det ordspråket är ju inte riktigt tillämpbart när det handlar om att riva någon annans byggnad som dessutom står på annans mark. Det är grov skadegörelse.
Visst kan man bli förlåten, efter att ha betalat skadestånd och avtjänat lite fängelsetid
 
  • Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vi som jobbar på järnvägen har ett stort antal negativa synpunkter på detta projekt som kostat hundratals miljoner kronor. Vi ser milslånga stängsel mitt ute i ingenstans där yrkesfolk med lång erfarenhet aldrig hört talas om att det skulle skett några olyckor. Det stänglas ibland bara på ena sidan så att vilt fastnar på spåret då dessa inte vet hur de ska ta sig fram. Längs en sträcka norr om Uppsala ligger det ett boende för psykiskt sjuka på krypavstånd från järnvägen där det skett ungefär en olycka per år den senaste tiden. Denna sträcka fick inte stängsel.

Lokförare av godståg som råkar ut för läckage av farligt gods får nu bara ett håll att evakuera och är det i vindriktningen riskerar man allvarlig skada eller att dö.

Lokförare som tvingas hoppa ur loket inför en stundande olycka kommer hoppa rätt in i stängslet och antagligen slå ihjäl sig. [länk]

Jag förstår välviljan i projektet men tyvärr tycker jag att utfallet blev mycket tveksamt. Hade jag fått bestämma hade jag hellre lagt den största delen av summan på psykvården och fokuserat på punktinsatser. Dessutom kan man fråga som om ett boende för psykiskt sjuka ska ligga på krypavstånd till en järnväg.

Ber om ursäkt för denna utsvävning från ämnet men jag har många kollegor som är tveksamma till hur detta projekt har skötts och som brukligt har ansvarig person redan gått vidare till "andra utmaningar" och kan inte ställas mot väggen.
Det finns inget stängsel där olyckan skedde (https://www.google.se/maps/@60.0590...4!1sZHbLsSWIdpoEfuUspFmRzw!2e0!7i13312!8i6656), finns inget om något stängsel i artikeln heller. Att man blir rejält skadad om man hoppar av i 85km/h är ju inte helt konstigt.

Vid farligt gods hoppas jag att man tänkt igenom och ha gasmask, det har alltid varit krav där jag jobbat där man bara har en evakueringsväg och eventuell räddningskammare.

Har man stängsel ena sidan så har man två riktningar att gå, längsmed spåret och vinkelrät mot spåret. Ligger vinden i vinkel mellan dessa så kommer gasmasken bra till hands så man kan ta sig bort en bit, en mask brukar räcka ca: 20 minuter, finns det en extra man kan ta med sig så har man dessutom dubbla tiden att ta sig bort.
 
Kolla med SL i Stockholm, dom har kanske en gammal passerspärr att skänka som du kan sätta upp istället för plank eller häck - då kan du ju tjäna några kronor (om de inte plankar in)

hora06.jpg
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Fick nyss reda på av hyresgästerna att de mer eller mindre blivit beordrade att flytta sina bilar så de kunde komma åt att bygga bron från tomten. Synd att de inte ringde oss...

Har inte hunnit sitta i Trafikverkets telefonkö denna veckan...
 
Nu har jag bara haft anledning att ha kontakt med Trafikverket vid ett tillfälle, men detta är min erfarenhet: De ljuger rakt upp och ned för att slippa ansvar. Och en person med lång erfarenhet av dem varnade mig för att de aldrig står för vad de gjort. Det visade sig stämma helt och fullt.

Lycka till. Jag föraktar Trafikverket.
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
RoTe
M mattoys skrev:
Det finns inget stängsel där olyckan skedde ([länk]), finns inget om något stängsel i artikeln heller. Att man blir rejält skadad om man hoppar av i 85km/h är ju inte helt konstigt.
Jag tog den olyckan som exempel på att lokförare hoppar från sitt lok för att överleva. Hade han hoppat rätt in i ett stängsel hade kanske utgången varit en annan.

M mattoys skrev:
Vid farligt gods hoppas jag att man tänkt igenom och ha gasmask, det har alltid varit krav där jag jobbat där man bara har en evakueringsväg och eventuell räddningskammare.
Det finns en så kallad flykthuva, men den hjälper ju inte mot allt, speciellt inte mot explosion eller brand. Det är inte alls otänkbart att två godståg kolliderar, troligast då genom att ett har spårat ur och delar av tåget kommit över på närliggande spår. Då har man ingenstans att ta vägen i värsta fall.


M mattoys skrev:
Har man stängsel ena sidan så har man två riktningar att gå, längsmed spåret och vinkelrät mot spåret. Ligger vinden i vinkel mellan dessa så kommer gasmasken bra till hands så man kan ta sig bort en bit, en mask brukar räcka ca: 20 minuter, finns det en extra man kan ta med sig så har man dessutom dubbla tiden att ta sig bort.
Oftast är det stängsel på båda sidorna.
 
Redigerat:
C
E Enolf skrev:
Nu har jag bara haft anledning att ha kontakt med Trafikverket vid ett tillfälle, men detta är min erfarenhet: De ljuger rakt upp och ned för att slippa ansvar. Och en person med lång erfarenhet av dem varnade mig för att de aldrig står för vad de gjort. Det visade sig stämma helt och fullt.
Mmmm... Samma erfarenhet här. Tänkte anmäla en skada som de (eller snarare deras underentreprenör) hade orsakat. När man till slut kommer fram på telefon är beskedet att det inte tar emot skadeanmälningar på telefon, utan att det kan endast göras via deras hemsida.

Väl inne på hemsidan möts man först av en hel sida som förklarar hur otroligt osannolikt det är att du kommer att få någon som helst ersättning och att du förmodligen kommer att behöva stämma dem i domstol, där du sannolikt kommer att förlora. Men om man trots allt vill fortsätta kommer man till en serie formulär där all upptänklig information måste matas in. Väl på sista sidan när formuläret skall skickas in får man bara ett "tekniskt fel" tillbaka. Där gav jag, och förmodligen de flesta andra, upp... :mad:
 
  • Gilla
  • Ledsen
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
lopec
Typiskt exempel på bra design :D

(bra ur deras synpunkt, kanske mindre bra för slutanvändaren)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.