Hej

Har installerat en kamin som nu skall besiktigas av sotaren. Någon som vet vid vilket taklutning man måste använda steg. Jag har 24 graders lutning, suteräng, med enplan eller balkong. Så höjden är inte mer än ett enplanshus om soteren nu skulle ha den dåliga smaken att ramla ner...

Takstegen är ju rätt dyra, runt hundringen styck, skulle jag placera ett på varje panna så går det åt 20 stycken. Lite dyrt tycker jag när det inte känns så nödvändigt.

\jonas
 
Jag undrar också lite ang sotarens regler.
Om man sätter lösa steg på taket, är det OK att förskjuta varje steg lite i sidled så att dom längst upp kommer närmare skorstenen om man har lite längre från skorstenen nerifrån där man börjar uppklättringen??
 
Nu har sotaren varit här och godtjänt min kamin. Gott nu kan man börja elda. Men jag är tyvärr tvungen att sätta upp taksteg. Det är man i på princip allt utom plant tak.

Sotaren hade dock inget emot att de blir förkjutna i sidled för att komma närmare skorstenen.

\jonas
 
Vet ni var man köper såna steg? I Stockholm. Att sidoförskuta stegen blir ju kanonbra funka för mig ochså (och kanske även sotaren )
 
aka skrev:
Vet ni var man köper såna steg? I Stockholm. Att sidoförskuta stegen blir ju kanonbra funka för mig ochså (och kanske även sotaren )
Finns hos Byggvaruhandeln, såsom ex. Silvan, K-rauta, Beijers.
 
Tack, Beijer hade såna (inte Bauhaus)
 
På varje panna eller varannan? 23 graders lutning
 
Lindab i Södertälje har lösa steg.
 
jocke@nybleus.se skrev:
Lindab i Södertälje har lösa steg.
Men där brukar det vara tvärstopp som privatperson va..?
 
  • Gilla
Cyrix
  • Laddar…
Vi köpte och monterade taksteg med den väg upp på taket som sotaren föreslog. När han sedan kom så underkände han stegen pga de inte var godkända för så stor lutning. -Mansardtak med 67 graders lutning. Tittar man i broschyrer typ Veland så står det inget om olika godkännaden för olika vinklar? Känner mig lurad eller så har sotaren inte koll.
 
Dom steg vi har monterat enligt instruktion(Benders) är rekommenderade upp till 65 graders taklutning vi har 67 grader. Det är som sagt ett mansardtak där man kliver på taket från balkongen och raskt kommer upp på en flackare del.
 
Enklast verkar vara att hävda att taklutningen är 65 grader och visa detta med någon enkel beräkning/mätning?
 
Tack för svar. Har nu läst på det finns ingen regel egentligen. Framförallt finns inget speciellt godkännade eller certifiering. På hyreshus på höga(mer än 4meter mellan takfot o mark) kräver man ofta stege om lutningen är mer än 45 grader.. Men i det här fallet är det mindre än 4 meter ner till en balkong, på vår villa.
Jag tror att sotaren förväxlat det med kraven på hyreshus och 45 grader . Är det inte så säljer ju Bender taksteg med fel rekommendation. Vi trodde som sagt att vi köpt rätt när vi köpt både pannorna och stegen av Benders för att det skall passa ihop. 65 eller 67 grader kan han ju försöka mäta! Och som sagt jag hävdar mindre än 4 meter ner till lägstanivån. Om man nu råkar ut för en okunnig sotare :Kan jag få byta till en kompetent?
 
Kul att läsa att "lokala sotaren godkänner taksteg i sidled."

Kravet på taksteg är att de monteras i en rakt följd rakt ovanför varandra. Det är inte för att vi som besktningsmän är nitiska utan svensk bygglag säger att en typgodkänd produkt aldrig får ändras på i mått montering och dylikt.

http://www.cwkalkyl.cwlundberg.se/Dokument/PDF-CWL/M-081SE.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.