har fällt två cypresser som trängt bort ligusterhäcken på ett par meter. Den är grön på utsidan mot gatan så lite liv är det i den. Går det att fjäska för den så den på ett par års sikt tar sig inåt också?
En delvis död ligusterhäck med gröna blad på ovansidan och avklippta grenar nedtill efter borttagning av cypresser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En delvis brun och tynande ligusterhäck bredvid en gata med gröna löv mot utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jag hade en cypress som gick in lite i häcken som jag tog bort för 7-8 år sen och det syns fortfarande framförallt i nedersta halvan,
men det minskar för varje år
 
BirgitS
Nu när häcken får solljus på andra sidan också så kommer den att skjuta nya skott åt det hållet också. Om det är döda grenar där så ta bort dem, ge häcken lite extra gödning och se till att hålla undan ogräs så underlättar du för häcken att skjuta nytt, men visst kommer det att ta några år innan häcken ser ut som vanligt, precis som tergo skriver. När det gäller att få häcken snygg nedtill så är det viktigt att klippa den i A-form, alltså smalast upptill och bredast nedtill så att hela sidan av häcken får ljus.
 
jag skall kanske tillägga att min skadade sida är norrut och på andra sidan står där ett garage 1 meter ifrån , så den får inte så mycket sol på den dåliga sidan
så din läker kanske fortare
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu när häcken får solljus på andra sidan också så kommer den att skjuta nya skott åt det hållet också. Om det är döda grenar där så ta bort dem, ge häcken lite extra gödning och se till att hålla undan ogräs så underlättar du för häcken att skjuta nytt, men visst kommer det att ta några år innan häcken ser ut som vanligt, precis som tergo skriver. När det gäller att få häcken snygg nedtill så är det viktigt att klippa den i A-form, alltså smalast upptill och bredast nedtill så att hela sidan av häcken får ljus.
Någon särskild sorts gödning man ska ha eller funkar typ hönsgödsel? Det är i bortersta delen av trädgården och finns lite andra buskar längre in mot trädgården så vi ser inte bedrövelsen så mkt ändå, får ta den tiden det tar
 
BirgitS
Jag brukade använda hönsgödsel till dem mesta när jag hade en trädgård.
 
Jag skulle klippa ner hela det trista partiet till ca 25-30 cm och låta den starta om på nytt. Det går betydligt fortare än om den vore nyplanterad. Rensa från ev ogräs och släng på ett par säckar gödslad planteringsjord och så rejält med vattning om värmen håller i sig.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag skulle klippa ner hela det trista partiet till ca 25-30 cm och låta den starta om på nytt. Det går betydligt fortare än om den vore nyplanterad. Rensa från ev ogräs och släng på ett par säckar gödslad planteringsjord och så rejält med vattning om värmen håller i sig.
Tanken har slagit oss. Hur mkt kan man låta fet sticka iväg uppåt per år?
 
Jag skulle tro att du kan låta den gå upp ca 30 cm eftersom grundstammarna är så kraftiga. Du får prova dig fram!
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.