P
Vi var med om en knepig Ahlsell order som några hantverkare gjorde när dom byggde här åt oss.. fick en faktura på nästan 19000 och tänkte att de va väll okej men nästan 3000kr för 50meter tvåledad inomhus elkabel kändes lite dyrt.. påtalade missen för elektrikern och han skratta och sa att detta är fel.. vi fick tilbaka strax över 12000 på den fakturan! Alla priser hade varit Ahlsell ordinarie priser så det hade blivit något fel i hantverkarens system :rolleyes: en mindre nogräknad person hade släppt igenom det..
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
en mindre nogräknad person hade släppt igenom det..
Nej, det var nog en mindre nogräknad person du hade med att göra.
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
C
P pleqtiz skrev:
fick en faktura på nästan 19000 och tänkte att de va väll okej men nästan 3000kr för 50meter tvåledad inomhus elkabel kändes lite dyrt.. påtalade missen för elektrikern och han skratta och sa att detta är fel.. vi fick tilbaka strax över 12000 på den fakturan!
Då tänker man tillbaka på den gamla goda tiden:
B%C3%A4ckertaufe-Karte_v13y1m.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Vill du förklara vad den är till för ?

Grossisterna lurar inte konsumenten, grossisterna tillhandahåller verktygen som gör att hantverkaren kan lura kunden.
Biltillverkaren ger dig verktyget som gör att du kan köra för fort. Måste du köra för fort?
 
  • Gilla
Riddec och 3 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Biltillverkaren ger dig verktyget som gör att du kan köra för fort. Måste du köra för fort?
Och exakt vad har det med saken att göra ? hur är det relevant ? vem lurar vem i det fallet ?

Ahlsell (med flera) ger ut en prislista på låssaspriser som ENBART är till för att oseriösa hantverkare/firmor ska kunna lura sina kunder på pengar.

Jag frågar IGEN.

VAD är listan till för om INTE för att hjälpa oseriösa hantverkare att lura sina kunder ?
 
  • Gilla
Nissens och 6 till
  • Laddar…
E
GlennB GlennB skrev:
Och exakt vad har det med saken att göra ? hur är det relevant ? vem lurar vem i det fallet ?

Ahlsell (med flera) ger ut en prislista på låssaspriser som ENBART är till för att oseriösa hantverkare/firmor ska kunna lura sina kunder på pengar.

Jag frågar IGEN.

VAD är listan till för om INTE för att hjälpa oseriösa hantverkare att lura sina kunder ?
Som du vet är alla priser olika och hemliga.
Men där behövs något för att kunna jämföra och få ett hum om i vilket härad det rör sig om.

Kollar inte listpriser så ofta men jag ser det som ett tak, det kommer alltså inte kosta mer än så, kan jag leva med det.

Ska jag sen inhandla 10k enheter för 100k så får de olika grossisterna skicka offert.
 
  • Gilla
Smeafan och 1 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Biltillverkaren ger dig verktyget som gör att du kan köra för fort. Måste du köra för fort?
Man får köra hur fort man själv vill i Sverige helt lagligt, men inte på det allmänna vägnätet, utan på tex motorbana.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Man får köra hur fort man själv vill i Sverige helt lagligt, men inte på det allmänna vägnätet, utan på tex motorbana.
sen finns det dessutom tillfällen då man får överskrida gällande hastighetsbegränsningar även på de allmänna vägnätet.
 
R
Jag känner på mig att Ahlsells rent bedrägliga prislista snart kommer slå tillbaka på dem. Det finns ingen som helst rimlighet i den och ryktet om hur galet det faktiskt är verkar sprida sig till allmänheten i en omfattning som borde oroa dem starkt. Idag är ett företags omdöme viktigare än någonsin och även om slutkunderna inte är deras direkta kunder så är det fortfarande därifrån pengarna kommer.

För att ta ett nyligt exempel jag var med om:

Var i kontakt med den svenska importören av en produkt. Fick via dem veta att rekommenderat utpris till kund på produkten jag var intresserad av är 9000:- exkl. moms.

Kollar vad Ahlsell har för pris. Deras "ordinariepris" är 18.500:-!! Men som jag nämnt i en annan tråd så har jag för några år sedan lagt ett par hundra på lite vvs-prylar hos dem så jag har numera en bra rabatt som ger ett avdrag på 8000:-. Så jag behöver "bara" betala 10.500:-

På ett par VVS-firmor med e-handel kunde jag köpa exakt samma produkt för 8.000:- (inklusive frakt) så det är ju inte så svårt att räkna ut att Ahlsell gör minst 50% vinst redan på det rabatterade priset.

Det betyder förstås att detta är det egentliga ordinariepriset och att det andra, högre, priset har ett helt annat syfte, att ge en rejäl vinst till både Ahlsell och hantverkaren under den falska förespeglingen att kunden fått en bra rabatt på ett helt påhittat pris.

Att ständigt ha "rea" är förbjudet i vanliga affärer, men här verkar det vara helt ok.

EDIT: Jag tittade på fel modell på Ahlsell så det var faktiskt ännu värre: "ordinarie" pris: 22.300:- ordinarie pris: 12.700:-
 
Redigerat:
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
R RoAd skrev:
Jag känner på mig att Ahlsells rent bedrägliga prislista snart kommer slå tillbaka på dem.
Jag är högst osäker på detta. Ahlsells må vara som butik lite öppnare men egentligen är det i princip i linje med vad alla andra gör. Mest skit härifrån verkar dom dock få.

Två egna exempel, ena har vi 44% grundrabat med högre rabatter om vi beställer från fabrik. En annan betalar vi ungefär 1/3 av listpris för dom produkter vi köper allra mest. En skillnad här är väl att dom inte driver butiker men principen är ju samma.
Vi är också i sammanhanget småskuttar som dom såklart gärna tar pengar av men dom ger oss definitivt ingen speciell behandling.
 
Krilleman
Att grossister kör med grundpriser är inget konstigt. Varken för Ahlsell eller annan konkurrent till dom.

Större inhandlad volym genererar högre rabattklass.Det är ju företagarna som utnyttjar deras grundpriser till egen vinning som är kärnan till problemet!

Men om man endast fokuserar till på företaget Ahlsell blir ju debatten lite snedvriden.

Dock så såg jag denna häromdagen på ahlsells sida "Aktuellt"
https://www.ahlsell.se/aktuellt/prissankning-per-den-1-juli-2021/
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag känner på mig att Ahlsells rent bedrägliga prislista snart kommer slå tillbaka på dem. Det finns ingen som helst rimlighet i den och ryktet om hur galet det faktiskt är verkar sprida sig till allmänheten i en omfattning som borde oroa dem starkt. Idag är ett företags omdöme viktigare än någonsin och även om slutkunderna inte är deras direkta kunder så är det fortfarande därifrån pengarna kommer.

För att ta ett nyligt exempel jag var med om:

Var i kontakt med den svenska importören av en produkt. Fick via dem veta att rekommenderat utpris till kund på produkten jag var intresserad av är 9000:- exkl. moms.

Kollar vad Ahlsell har för pris. Deras "ordinariepris" är 18.500:-!! Men som jag nämnt i en annan tråd så har jag för några år sedan lagt ett par hundra på lite vvs-prylar hos dem så jag har numera en bra rabatt som ger ett avdrag på 8000:-. Så jag behöver "bara" betala 10.500:-

På ett par VVS-firmor med e-handel kunde jag köpa exakt samma produkt för 8.000:- (inklusive frakt) så det är ju inte så svårt att räkna ut att Ahlsell gör minst 50% vinst redan på det rabatterade priset.

Det betyder förstås att detta är det egentliga ordinariepriset och att det andra, högre, priset har ett helt annat syfte, att ge en rejäl vinst till både Ahlsell och hantverkaren under den falska förespeglingen att kunden fått en bra rabatt på ett helt påhittat pris.

Att ständigt ha "rea" är förbjudet i vanliga affärer, men här verkar det vara helt ok.

EDIT: Jag tittade på fel modell på Ahlsell så det var faktiskt ännu värre: "ordinarie" pris: 22.300:- ordinarie pris: 12.700:-
R RoAd skrev:
Jag känner på mig att Ahlsells rent bedrägliga prislista snart kommer slå tillbaka på dem. Det finns ingen som helst rimlighet i den och ryktet om hur galet det faktiskt är verkar sprida sig till allmänheten i en omfattning som borde oroa dem starkt. Idag är ett företags omdöme viktigare än någonsin och även om slutkunderna inte är deras direkta kunder så är det fortfarande därifrån pengarna kommer.

För att ta ett nyligt exempel jag var med om:

Var i kontakt med den svenska importören av en produkt. Fick via dem veta att rekommenderat utpris till kund på produkten jag var intresserad av är 9000:- exkl. moms.

Kollar vad Ahlsell har för pris. Deras "ordinariepris" är 18.500:-!! Men som jag nämnt i en annan tråd så har jag för några år sedan lagt ett par hundra på lite vvs-prylar hos dem så jag har numera en bra rabatt som ger ett avdrag på 8000:-. Så jag behöver "bara" betala 10.500:-

På ett par VVS-firmor med e-handel kunde jag köpa exakt samma produkt för 8.000:- (inklusive frakt) så det är ju inte så svårt att räkna ut att Ahlsell gör minst 50% vinst redan på det rabatterade priset.

Det betyder förstås att detta är det egentliga ordinariepriset och att det andra, högre, priset har ett helt annat syfte, att ge en rejäl vinst till både Ahlsell och hantverkaren under den falska förespeglingen att kunden fått en bra rabatt på ett helt påhittat pris.

Att ständigt ha "rea" är förbjudet i vanliga affärer, men här verkar det vara helt ok.

EDIT: Jag tittade på fel modell på Ahlsell så det var faktiskt ännu värre: "ordinarie" pris: 22.300:- ordinarie pris: 12.700:-
Den här debatten har pågått länge. För att uppnå en förändring krävs det att stora beställare kräver en ändring av systemet. Jag vet att tex. Dahl gjorde en stor förändring kring sin prislista i år. Exakt vad det inneburit kan jag tyvärr inte svara på. Särkilt inte nu när alla priser på de flesta material höjs kraftigt.

Som konsument får man koncentrera sig på avtalet med hantverkaren. Man bör avtala om faktiskt inköpspris + ett % påslag.
Det är hantverkaren som har det yttersta ansvaret för sina priser. Att luta sig mot en grossistprislista håller inte. Även fast många självfallet försöker.

Det håller inte heller att jämföra hantverkarens priser med nätbutiker. Tar vi Ahlsell eller Dahl som exempel så har dom en professionell servicenivå och det kostar pengar. Ringer man och beställer en artikeln innan kl 16 som är slut i butiken så finns den oftast att hämta dagen efter innan kl 07,00. En service som betyder väldigt mycket för hantverkare och kund. Proffsäljarna är också värdefulla för båda parter.

Vi handlar en del på Flinks. En professionell järnhandel. Otroligt dåliga rabatter och höga priser. Men vi behöver inte åka runt och leta. Är det lite speciella grejer man behöver så åker vi hit. Det kostar också butikerna fruktansvärda pengar att ha ett brett sortiment med många hyllvärmare.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
R
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag är högst osäker på detta. Ahlsells må vara som butik lite öppnare men egentligen är det i princip i linje med vad alla andra gör. Mest skit härifrån verkar dom dock få.

Två egna exempel, ena har vi 44% grundrabat med högre rabatter om vi beställer från fabrik. En annan betalar vi ungefär 1/3 av listpris för dom produkter vi köper allra mest. En skillnad här är väl att dom inte driver butiker men principen är ju samma.
Vi är också i sammanhanget småskuttar som dom såklart gärna tar pengar av men dom ger oss definitivt ingen speciell behandling.
Alla andra? Det undrar jag faktiskt. Menar du att exempelvis Beijer har en prislista där saker kostar upp till 300% mer än det av tillverkaren rekommenderade utpriset till konsument, och så får ALLA som registrerar sig som kund där en enorm rabatt, helt utan motprestation? Frågan är retorisk för jag har ett konto där också och så är det förstås inte.

Så vilka andra återförsäljare pratar du om? Och spelar det egentligen någon roll om några andra försöker göra samma sak? Blir det mindre bedrägligt då?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Att grossister kör med grundpriser är inget konstigt. Varken för Ahlsell eller annan konkurrent till dom.

Större inhandlad volym genererar högre rabattklass.Det är ju företagarna som utnyttjar deras grundpriser till egen vinning som är kärnan till problemet!

Men om man endast fokuserar till på företaget Ahlsell blir ju debatten lite snedvriden.

Dock så såg jag denna häromdagen på ahlsells sida "Aktuellt"
[länk]
När de har priser som ingen betalar är det konstigt. Grundpriset borde vara den nivå som vanliga småkunder betalar. Men som det funkar nu får alla rejäla rabatter direkt. Grundpriset har ingen koppling till verkligheten. Uppenbarligen skruvar de lite på systemet nu, det har väl blivit lite väl överdrivet.

Sedan är det kanske dags att sluta kalla dem grosister.
 
  • Gilla
Sockerhög och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Alla andra? Det undrar jag faktiskt. Menar du att exempelvis Beijer har en prislista där saker kostar upp till 300% mer än det av tillverkaren rekommenderade utpriset till konsument, och så får ALLA som registrerar sig som kund där en enorm rabatt, helt utan motprestation? Frågan är retorisk för jag har ett konto där också och så är det förstås inte.

Så vilka andra återförsäljare pratar du om? Och spelar det egentligen någon roll om några andra försöker göra samma sak? Blir det mindre bedrägligt då?
Beijer är ingen grossist där bara företag får handla. Deras försäljning direkt till konsument ökar också kraftigt. Men jämför du Beijers priser med nätbutiker så blir du riktigt besviken. Jämför du med Byggmax och tex. Bauhaus blir du också besviken. På dom artiklar som går att jämföra förstås.
Servicenivån hos Beijer är bra. Men inte lika bra som hos andra byggvaruhus som enbart vänder sig till företag. Men personligen tycker jag Servicenivån hos ett företag som Beijer räcker väldigt långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.