Jag ska måla en friggebod i samma färg som jag har på mitt hus, vad är bästa sättet att lista ut vilken NCS-kod jag ska använda?

Finns det någon app som kan göra en hyfsad analys från ett foto? Jag har ingen lust att köpa en extern kamera eller en dedikerad färgmätare bara för ett tillfälle. Eller får man helt enkelt låna en massa färgprover och stå och testa mot väggen?
 
Y
Som du säger så har nästan alla färgbutiker numera en liten scanner som du parar ihop med mobilen, kostar sisådär 800kr - men den har sina brister. Bäst är att charma dom i butiken att låna ut en färgkarta, värd över 2000kr så dom tvekar nog lite. :)
 
BirgitS
Finns det någon lös färgflaga eller går det att skära bort en eller ett par cm2 någonstans?
I så fall ta med en sån liten bit till en färgaffär som kan skanna och se vad det är för färg.
 
M
Ta med dig en färgflaga (större än 7x7cm) och säg att du vill ha den färgen. Kan de inte ta reda på det så får man traska vidare till nästa affär.

Tänk dock på att inte ta flagor där färgen börjat krita (om oljefärg) eller på annat sätt ändra sin kulör.
 
BirgitS
Det låter onödigt stort, den färgflaga vi hade med oss när vi behövde bättringsmåla det som en tidigare ägare hade målat var inte mer än max 2 cm2.
 
En 5-krona ungefär går att skjuta på, men så stor bit som möjligt är bäst, försök ta loss något, en brädbit, eller någon annan detalj som kan vara inmålat, typ ventilationsgaller.
 
Tack för tipsen! Jag pillade loss en bit puts (kanske 2x2 cm) som satt på en sockel till en vägglampa (och som ändå skulle ha tagits bort efter omputsningen) och den gick att scanna i färgbutiken.
 
  • Gilla
Martin321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.