A
Jag totalrenoverar ett f.d fritidshus som numera håller ren villastandard (gjorde det stomrent och börja om från början)

Jag har bytt alla dörrar fönster osv utom 1. Gammal standard från 70talet. Pga vinkel på huset är långsidan ”3” väggar och det är ett parti på ca 10kvm vägg som jag lämnat för att tilläggsisolera i samband med att jag byter fönster samt placering.

När jag rivit av gips/plyfa osv till en naken vägg med bara isolering och reglar ser jag att hela väggen och reglerverket är full av svartmögel och tänker att jag ska dubbelkolla med försäkringsbolaget innan jag sågar bort allt (har stora villa försäkringen + doldafel försäkring).

Jag vill helt enkelt bara höra mig för. Det som är orsaken är att ett fönster inte är tätt så de regnar in mellan fönster och fönsterkarm så karmen har svällt och spruckit och då rinner vattnet in i väggen. Fönstret går inte att öppna utan detta såg jag när jag sågat bort fönstret.

Lång historia kort, jag frågar Folksam vad som gäller i sånna situationer. Svaret som gör mig lite brydd är ” Vi ersätter aldrig skador som orsakats i en konstruktion som skall vara tät” då frågar jag, badrum ska göras täta, tak, dörrar och fönster. Och det räknas som ”täta konstruktioner. Svaret är ”Ja”

Spontant känner jag lite, vad är det jag försäkrar när det kommer till huset?

Vad har ni för erfarenhet kring detta?
 
  • Wow
john.h
  • Laddar…
Det var ett väldigt konstigt besked. Men du behöver nog reda ut orsaken till möglet. Om det beror på läckage från yttertaket ex. så gäller nästan inga försäkringar (finns tillägsförsäkringar som gäller även utifrån kommande vatten).

Om det beror på kondens inniifrån huset så är jag osäker på om föärsäjkringar täcker.

Men om skadan beor på vatten ifrån ett 70-tals badrum, så tror jag de flesta bolag ersätter skadan på byggnaden, men inte själva badrummet.
 
En försäkring täcker aldrig för utifrån läckande vatten (om inte läckan uppstått pga ersättningar skada) så beskedet är rätt för din skada.

Samma gäller i princip i badrum, dvs om skadan beror på bristande konstruktion eller underhåll (som ditt fönster) så gäller inte försäkringen. Men i badrum är gränsen mellan bristande underhåll och ersättningsbar skada luddigare och svårare att bedöma ibland och då är försäkringsbolagen snällare.

Du försäkrar mot plötsliga och oförutsedda händelser, dvs olyckor...
 
Om det är gammalt, så är det uttjänt så gäller ej försäkringen.
Om det är felbyggt så gäller ej försäkringen
Om det läcker så se ovan då gäller ej försäkringen.
Om man ändå skulle lyckas få ut något så är det åldersavdrag å självrisk så....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.