Helt obehandlad och naturligt grånad.
Minst underhåll och inget ytterskikt som stänger inne fukten.
Färg=jobb med underhåll
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Roslagsmahogny.
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Helt obehandlad och naturligt grånad.
Minst underhåll och inget ytterskikt som stänger inne fukten.
Färg=jobb med underhåll

Blir det inte hög risk för att virket då drar åt sig fukt och börjar skeva och bukta?
 
Naken underlättar ju kåthet. Så kör på naken kåta ni!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Skall du ha ett tak av bräder så skall virket gå uppifrån ned och ligga med rotändan uppåt så vattnet rinner utanpå. Med bräder i vågrätt led blir varje årsring och varje liten utspricka en hylla som samlar vatten och leder in det i träet.

Gamla tiders brädtak var lagda som lockpanel med inhyvlade vattenrännor längs kanterna så vattnet inte skulle leta sig in i sidled. Virkestjockleken brukar vara minst 7/8 tum helst 1 tum. Gran är det vanliga virket.

Tjära är bra ytbehandling men om man är beredd att byta tak en aning oftare kan man lämna det obehandlat. Min farbror har fortfarande brädtak på en del uthus och de håller ganska länge obehandlade..
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Beror ju lite på var i landet du bor. Järnvitriol är jätte bra men då får du inte ha något mot fasaden utan den måste vara öppen så den kan andas. Järnvitriol är inte något skydd i egentlig menig utan den åldrar bara utseendet i förtid.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mycket lärorik tråd denna! Får försöka tänka ut en konstruktion med stående panel om den bara skall behandlas med järnvitriol. Stående är säkert snyggare också men jobbigare att bygga för en 8-kantig kåta.
 
Inga problem.

Du brädar alla 8 sidorna rätt uppifrån och ned och så täcker du yttergirarna med nockbräder som är hopspikade som ett uppochnedvänt V och ligger ovanpå.
 
  • Gilla
DalKype och 1 till
  • Laddar…
Häpp!
Dags att välja panel (som också är tätskikt på kåtan). Jag har hittat två typer av enkelfasspont med lite olika utförande. Jag tänker mig att nr 2 på bilden ger en stabilare vägg med mindre risk för otätheter etc. Panelen blir stående. Vad tror ni?
Handritad jämförelse av två typer av enkelfasspont för huspanel, markerade med nummer 1 och 2 på linjerat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej skall du ha den stående skall det vara lockpanel med vattenränna. Det är meninglöst att bygga ett tak som inte är tätt.

Ungefär såhär skall det se ut men överlappningen i sidled skall vara större så vattenrännan i undre varvet täcks av övre varvet: http://www.gotlandsgolvet.se/img/slides/11-falorfram.jpg
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Om man bygger med spontat skulle jag säga att den snarare bör vara fuktig än torr när den monteras. Fuktig kommer den att bli, och då sväller den. Om det då inte finns plats kommer något att hå sönder.

Järnvitriol är inget skydd alls. Det gör inget bättre.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag kanske skall tillägga att jag släppt järnvitriol och kommer att behandla den med JOTUN TREBIT oljelasyr,
 
H heimlaga skrev:
Nej skall du ha den stående skall det vara lockpanel med vattenränna. Det är meninglöst att bygga ett tak som inte är tätt.

Ungefär såhär skall det se ut men överlappningen i sidled skall vara större så vattenrännan i undre varvet täcks av övre varvet: [länk]
Ja det var snyggt också! Gissar att det går att köpa virke med sådan profil?
 
Sökt ett gäng efter lockpanel med vattenränna utan resultat. Kan det heta något annat eller är det bara ett mycket ovanligt virke?
 
Rickard.
Jag råkar veta att moelven tillverkar trätakspanel (fråga inte varför) eller dom har då gjort det i alla fall. Googla runt lite på det så borde du kunna hitta en närliggande bygghandel som säljer deras produkter som kan kolla priser och ev beställa hem det.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.