B bossespecial skrev:
Att placera balken över eller under takstolarna spelar ingen roll för själva balken. Det som tillkommer är lite gängsränger och plåtar för att kunna hänga upp takstolarna. Då slipper du göra nått med takstolarna om det skulle vara ok att ytan med den högre takhöjden blir något mindre då takfoten blir kvar. Snedsträvorna jag nämnde behöver inte vara så långa så om det du hade 1m så borde det räcka.
Håller med om att utskjutet inte är så farligt om balken inte syns.
Jag skall höra med min byggare och konstruktör om det är möjligt att få in balken ovan takstolarna (6.5meter lång balk)
Gissar att de kommer få huvudvärk ;)

Om vi skulle välja att kapa takstolarna med sned och liggande balk, är det enligt bifogad skiss? självklart med dubbla spikplåtar som Matti_75 srkiver
 
  • Skiss av takstol med markerad sned och liggande balk i blått och område för eventuell kapning i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prata med en konstruktör är det enda rätta i det här fallet.
Inte hittapålösningar bara för att det är bråttom.
Det finns flera enkla lösningar på problemet, men att blanda in arkitekt konstruktör och byggahusforum samtidigt kan bädda för fel.
Prata med en konstruktör är det enda rätta i det här fallet.
 
Det blir nog lite krångligt att få dit en balk påövervåningen ser det ut som:p
Precis så som din skiss visar är en ide, det bästa vore isf att den vinklades lite mer och mötte det vertikala staget. Som nämnts, ta in konstruktören(ej arkitekten) så löser ni detta i lugn och ro. Hur ser det ut mellan det gamla och nya taket förresten, skulle man kunna placera balken mellan dessa tak?
 
Det finns många aspekter på detta problem och vi som diskuterar har inte tillgång till alla förutsättningarna. T.ex. vad används övervåningen på det gamla huset till idag? Var ligger värmeisoleringen i det befintliga respektive det nya? Är det olika nockhöjd på gamla och nya delen? Att beräkna takstolar kan vara lite knepigt eftersom de är utsatta för många olika typer av laster och att göra det i efterhand kan bli extra lurigt. Om det är så att nybyggnadens överdel ska avslutas mot det gamla husets tak med en vertikal inre gavelvägg, tycker jag inte det kan spela så stor roll om denna vägg kommer några decimeter längre in i rummet. I synnerhet inte eftersom väggen i bottenvåningen ska tas bort.

bossespecials förslag om en högre placering av balken är elegant men kanske svårt att genomföra i praktiken. Det finns många andra tänkbara lösningar, men de kan bli ganska omfattande. Utrymmet som bildas i skärningen bör vara åtkomligt inifrån. Allt gammalt takmaterial, papp, läkt osv, bör tas bort först.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det finns många aspekter på detta problem och vi som diskuterar har inte tillgång till alla förutsättningarna. T.ex. vad används övervåningen på det gamla huset till idag? Var ligger värmeisoleringen i det befintliga respektive det nya? Är det olika nockhöjd på gamla och nya delen? Att beräkna takstolar kan vara lite knepigt eftersom de är utsatta för många olika typer av laster och att göra det i efterhand kan bli extra lurigt. Om det är så att nybyggnadens överdel ska avslutas mot det gamla husets tak med en vertikal inre gavelvägg, tycker jag inte det kan spela så stor roll om denna vägg kommer några decimeter längre in i rummet. I synnerhet inte eftersom väggen i bottenvåningen ska tas bort.

bossespecials förslag om en högre placering av balken är elegant men kanske svårt att genomföra i praktiken. Det finns många andra tänkbara lösningar, men de kan bli ganska omfattande. Utrymmet som bildas i skärningen bör vara åtkomligt inifrån. Allt gammalt takmaterial, papp, läkt osv, bör tas bort först.
Hej, vår konstruktör är inte sugen på balk ovan takstol "Att ha balken över underarmen är ett sämre alternativ än under ur ren konstruktionssynpunkt. Har du den under så som vi ritat vilar allt på balken som i sin tur vilar på en vägg och här har du möjlighet att förankra balk mot vägg på ett bra sätt. Ska du ha balken över underarmen så ska det dit beslag som ska bära taket vilket jag inte rekommendera."

Det kommer även vara klurigt att få in balken då den är längre än vad vår tomt är åt det hållet vi kan få in den.

Jag har full tillgång fram till det vertikala staget, kryputrymme innan inredd ovanvåning. lite isolering och ångspärr i vägen.
All förändring skulle ske innanför ny ångspärr och isolering, då (del av) tak, takmaterial, papp, läkt samt yttervägg på befintligt hus kommer vara inne i utbyggnaden behövs dessa ej.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.