T
Jag skulle vilja se en artikelserie om de olika hustillverkare som funnits sedan 40-50-talet till idag.
Hur husen är byggda och vilka unika lösningar olika hustillverkare valt, för och nackdelar med de olika husen osv.
Lite då jag själv bor i ett Mockfjärds Elementhus från 60-talet som minst sagt har säregna konstruktionslösningar, som ofta är svårt att få bra råd om när det kommer till strukturella renoveringar och ombyggnationer.
Jag kan tänka mig att det finns fler exempel på hustillverkare som "gått sin egen väg" genom åren, och det skulle va kul att ha en artikelserie om detta.
 
  • Gilla
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
En lista med senaste skapade trådarna någonstans?
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Ett hus är sällan billigt i drift, det är renoveringar och reperationer och allmänna drift kostnader som kostar på.
Jag personligen hade uppskattat artikel om vad man kan göra i vardagen för att spara in dom där extra kronorna. det kan handla om allt från el/försäkringar/uppvärmning till tips för odla egna grödor som kan minska på matkontot under vissa perioder. Känns som det finns underlag för en artikelserie kring detta.

Mvh Viktor
 
Jag är ganska ny på byggahus.se, och har gått med då jag och sambon ska bygga ett nytt modulhus till vintern. Jag skulle vilja läsa mer om hur man skapar en insynsskyddad tomt, gärna med foton/illustrationer. T.ex. vilka växter ska man välja, eller om det finns andra tips.
 
Hej!
Jag skulle vilja läsa om hur man kan tänka när man ska välja arbetsfordon (med plats för många verktyg) på ett så miljövänligt sätt som möjligt. Tillexempel elbil? Vilken av dagens elbilar som är ”lätt lastbil” kan man köra längst sträcka med på en uppladdning etc.... :)
 
Ett liknande test med robotgräsklippare, och ha en likadan tävling efteråt. Jag skulle gärna vilja ha en tobotklippare men inte vilja betala för den!
Skulle jag råka vinna ska jag göra ett bytt test och se om man kan stavmixa gräsmattan!
 
M Martysmart skrev:
Skapa en tjänst där medlemmar som bor nära kan dela med sig/hyra ut sina verktyg. Lite AirB&B för hus relaterade prylar.
Kolla in Hygglo, www.hygglo.se
 
Jag skulle vilja läsa och se tester (verktyg, robotgräsklippare, robotdammsugare, larm, osv, osv, osv) som även inkluderar lågprisalternativ. Inga tester jag sett har med de riktigt billiga alternativen.
Larm tex. Där inkluderas ALDRIG Kina-larmen. I verktygstesterna inkluderas aldrig Lidl-verktygen, osv. Det är tex inte relevant att jämföra 5 olika robotar från Husqvarna.
 
W wileur skrev:
Kolla in Hygglo, www.hygglo.se
Jag tänker att man kan få bättre snurr på det i ett sådant här forum.
 
Tycker att det vore gynnsamt att ha en sektion för ritningar/blueprints. Där medlemmar kan dela med sig, och vid artikelserier skulle man kunna länka till dessa.
Ex. Robotgräsklippare: Underkategori: De som byggt små hus till robotgräsklippare. Underkategori: Ritningar till dessa små hus. (samt eventuellt material och kostnad)
 
  • Gilla
Porsvant
  • Laddar…
Jag skulle gärna vilja se ett reportage om tvättstuga. Det jag är ute efter är att hitta en så effektiv lösning som möjligt på plats. Jag tänker mig att man har en tvättmaskin, torktumlare, vask och kanske lite bänkskåp och ev. överskåp. Många har en värmeväxlare också. Däremellan behövs praktisk lösning för att kunna hänga tvätt (även långa klänningar) och för att kunna stryka mm. Kanske även tvättkorgar för olika tvätt ska finnas plats för. Jag tror att lösning med att ha tvättmaskin/tumlare som en pelare vore bra platsmässigt men de ska stå stabilt och tryggt så gärna med att bygga något runt dem så de står på bra plats och helst inte direkt på varandra. Vi tvättar ganska mycket tvätt i vårt vardagsliv runt om i alla hem så en praktisk lösning där spar nog en del tid.
 
P
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat stavmixrar och nu tänkte jag att vi tävlar vi ut nio av dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså nio stycken stavmixrar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den stavmixer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Stavmixrarna vi tävlar ut är:

Bamix DeLuxe Stavmixer 180
Bosch MSM88160
Braun MQ725
Clas Ohlson Stavmixer 150
Kitchen Aid Artisan
Philips HR 1673
Philips HR 2653
Smeg Retro HBF02
Turmix stavmixer

Läs mer om stavmixarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med torsdag den 27/6 kl 9 på morgonen.

Lycka till! :)
Jag vill ha en avdelning för bostadsrätter som ju är lite annorlunda mot egen villa rent juridiskt.
 
Dofter för sommaren!
Sommar och vår är ju en underbar tid. En tid då färgerna tar plats i trädgården men det jag älskar är även dofterna från bl.a syrén, jasmin, lavendel, liljor m.m
Jag skulle gärna se en tråd om hur man kan förlänga doftsäsongen i trädgården med buskar och blommor.
 
Casaloco
Skulle gärna sen lite mer video, gärna olika typer av instruktionsfilmer där man tex lagar vitvaror. Vet att det finns mycket kunskap på forumet kring att tex byta lager i en tvättmaskin
 
Något som jag letat ofta efter på nätet är smarta tips på renoveringslösningar som passar till hus från en viss tidsperiod. Därför skulle jag vilja föreslå en artikelserie där man går igenom olika tidsperioder, vad som utmärker dem och tips på vad som är bra att tänka på när man renoverar ett hus från respektive period för att nå ett bra resultat både konstruktionsmässigt och estetiskt. Jag tänker mig lite som boken "Så byggdes villan" fast med mer fokus på hur man kan utveckla hus från respektive tidsperiod med lyckat resultat.

Det smärtar lite att medge för jag skulle gärna vinna SMEG:en, men jag måste säga att jag tycker att Thullens förlag ovan var riktigt bra, tror att det kan vara grunden till en riktigt användbar databas för många husägare över landet på sikt om ni tar på er jobbet att göra en sådan artikelserie.
 
  • Gilla
Thullen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.