Hej , jag är ny här på forumet, jag har försökt kolla runt en del, men hittar inget riktigt svar.

Jag och sambon går i tankarna att bygga ett hus själva med delvis hjälp av snickare och andra fackmän.

Vi är ute efter att bygga så energitätt som möjligt och har varit hos en bekant och tittat som byggt i lättbetong. Det huset har ca 35 cm tjocka block plus 10cm frigolit på utsidan.
40 cm isolering i grunden och 60 i taket.

För vår del spelar inte materialvalet största rollen utan vi kan tänka oss det som blir billigast och enklast att genomföra.

Om man ska bygga i lösvirke hur mycket isolering kan det tänkas behövas för att komma i samma nivå som sten och frigolit?

Vad jag hört så verkar ju själva stomresningen i lösvirke gå ganska enkelt om man är några stycken och jobbar på. Stenstommen lät som det var ett slitsamt jobb, även om det också lät ganska simpelt.

Med stenen är ju fördelen färre moment för att få en färdig vägg, men tyngre arbete. Samt att putsen lät som en dyr historia.

Om man bortser från inhyrd arbetskraft och går enbart på materialkostnader, vad blir billigast då? Att bygga i sten eller lösvirke, samt hur tjock isolering behövs i trähuset för att komma i samma nivå? Sett att många tar hem lättbetong från Polen mm till bättre priser.

Tack på förhand och trevlig midsommar.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Lösvirke är mycket billigare materialmässigt.
 
  • Gilla
Xet_13
  • Laddar…
H huggan skrev:
Lösvirke är mycket billigare materialmässigt.
Ja det blir så även om man tar hem från utlandet?
Tack för svaret.
 
Beror väl på hur platsen huset ska byggas på ser ut också också? Lösvirke enklast om ni vill bygga själva och kanske ändra er under byggets gång.
 
  • Gilla
Xet_13
  • Laddar…
om jag byggde ett hus så skulle jag hellre betala mer för kvalitet/materialet som stannar kvar än för arbetstiden ...gaia som tycker om stenhus
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.