Så, jag kör på med hasopor men håller också på att fundera över nästa steg och skulle behöva lite input på ett par saker.
1. Mitt kök ska göras om när golvet väl är lagt. Jag kommer dock göra en första tillfällig budgetrenovering då jag möjligen gör om planlösning i samband med att utbyggnadsdelen vägg i vägg med köket ska göras om. Det kommer dröja minst två år, så jag vill gärna piffa upp köket något. Jag tänkte lämna in luckor och lådfronter på målning, byta ut bänkskivan i köket och måla om. Bänkskivan skulle jag få till så billigt så möjligt, då den blir provisorisk. Vad tror ni om en bänkskiva i furu? Jag vet att det är mjukt men som sagt, två år. Om jag vitoljar kommer gå i samma stil som golvet. Jag har diskho som går att montera i. Sen nåt enkelt skydd bakom, som inte förstår väggen för mycket. Nån som har en bra idé?

2. I badrummet (i utbyggnaden) går tvättmaskinen till en knepig dusch byggd i glasblock och betong. Det är sprickor i betongen där vattnet från tvättmaskinen rinner ut, är det nån som har något tips för hur jag skulle kunna täta? Igen ska badrummet göras om om två år, så billig lösning är att föredra. Jag använder inte den för dusch, så det är ingen jättepåverkan.
Blåmålade betongytor med sprickor och en delvis synlig tvättmaskinsavlopp i en badrumsutbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips och idéer mottages tacksamt!
 
  • Gilla
Filuran
  • Laddar…
H HLen skrev:
Så, jag kör på med hasopor men håller också på att fundera över nästa steg och skulle behöva lite input på ett par saker.
1. Mitt kök ska göras om när golvet väl är lagt. Jag kommer dock göra en första tillfällig budgetrenovering då jag möjligen gör om planlösning i samband med att utbyggnadsdelen vägg i vägg med köket ska göras om. Det kommer dröja minst två år, så jag vill gärna piffa upp köket något. Jag tänkte lämna in luckor och lådfronter på målning, byta ut bänkskivan i köket och måla om. Bänkskivan skulle jag få till så billigt så möjligt, då den blir provisorisk. Vad tror ni om en bänkskiva i furu? Jag vet att det är mjukt men som sagt, två år. Om jag vitoljar kommer gå i samma stil som golvet. Jag har diskho som går att montera i. Sen nåt enkelt skydd bakom, som inte förstår väggen för mycket. Nån som har en bra idé?

2. I badrummet (i utbyggnaden) går tvättmaskinen till en knepig dusch byggd i glasblock och betong. Det är sprickor i betongen där vattnet från tvättmaskinen rinner ut, är det nån som har något tips för hur jag skulle kunna täta? Igen ska badrummet göras om om två år, så billig lösning är att föredra. Jag använder inte den för dusch, så det är ingen jättepåverkan.
[bild]

Tips och idéer mottages tacksamt!
1) Köp en plexiglasskiva att ha bakom diskhon.
2) Knacka bort lite runt sprickan och putsa till med nåt lämpligt bruk. Inte svårt, allra helst om det bara är ett provisorium.
 
N NoiseMaker skrev:
1) Köp en plexiglasskiva att ha bakom diskhon.
2) Knacka bort lite runt sprickan och putsa till med nåt lämpligt bruk. Inte svårt, allra helst om det bara är ett provisorium.
Smart med plexiglas, vad tror du om furubänkskiva i ngr år?
 
H HLen skrev:
Smart med plexiglas, vad tror du om furubänkskiva i ngr år?
Jag kan inget om nånting, men för ett par tre år funkar väl i princip vad som helst. Furu med någon form av ytbehandling måste väl funka ett tag.
 
  • Gilla
HLen
  • Laddar…
AXS
  • Gilla
Vgt och 1 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Smart med plexiglas, vad tror du om furubänkskiva i ngr år?
köp en billig komposit på typ IKEA Byggmax Jem och fix el liknande och återanvänd denna som skiva för hyllplan förvaring eller som bänkskiva i ev verkstad etc,färdigbehandlad och endast att installera så spar du tid med ;.)
 
  • Gilla
HLen och 1 till
  • Laddar…
W Woundedknee skrev:
köp en billig komposit på typ IKEA Byggmax Jem och fix el liknande och återanvänd denna som skiva för hyllplan förvaring eller som bänkskiva i ev verkstad etc,färdigbehandlad och endast att installera så spar du tid med ;.)
Jo, det vore väl smartast. Men eg gillar jag inte konstgjort, men de principerna tar nog slut ungefär samtidigt som pengarna :)
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Vad tror ni om en bänkskiva i furu?
Fungerar säkert. Att furu är mjukt är väl inget större problem. Utgår från att skärbräda används om ngt skärs, och grytunderlägg för varma saker. Ett par år är ju en perfekt testperiod. Återkom med en utvärdering då. :)

H HLen skrev:
nåt enkelt skydd bakom
Inget alls, träpanel, plåt (rostfri, koppar, mässing etc). För ett par år fungerar nog det mesta. Beror ju lite på hur mkt, och till vad köket kommer att användas till. En del preparerar mat flera ggr om dagen från scratch, andra bara dricker kaffe och micrar upp ngt. Återigen, ett par år är ju en perfekt testperiod. Återkom med en utvärdering då. :)

"I badrummet..."
Om duschen inte används, går det inte att förlänga avloppsröret fr TM ner i brunnen?
Eller att lägga in en stuvbit av plastmatta/våtrumsmatta bara på golvet?
Vad finns under betongen? (trossbotten i trä eller mark/grus/makadam?)
Tänker att om det är betonggolv på mark så kanske inget behöver göras?
Är det å andra sidan trä under så bör det definitivt åtgärdas.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Fungerar säkert. Att furu är mjukt är väl inget större problem. Utgår från att skärbräda används om ngt skärs, och grytunderlägg för varma saker. Ett par år är ju en perfekt testperiod. Återkom med en utvärdering då. :)


Inget alls, träpanel, plåt (rostfri, koppar, mässing etc). För ett par år fungerar nog det mesta. Beror ju lite på hur mkt, och till vad köket kommer att användas till. En del preparerar mat flera ggr om dagen från scratch, andra bara dricker kaffe och micrar upp ngt. Återigen, ett par år är ju en perfekt testperiod. Återkom med en utvärdering då. :)

"I badrummet..."
Om duschen inte används, går det inte att förlänga avloppsröret fr TM ner i brunnen?
Eller att lägga in en stuvbit av plastmatta/våtrumsmatta bara på golvet?
Vad finns under betongen? (trossbotten i trä eller mark/grus/makadam?)
Tänker att om det är betonggolv på mark så kanske inget behöver göras?
Är det å andra sidan trä under så bör det definitivt åtgärdas.
Jag har till 99% bestämt mig för furu. Det finns en knepig ”felvänd” diamantformad diskbänk/diskho som jag kan sätta dit, borde inte vara så krångligt att såga upp ens för mig när det är en furuskiva.

Nåt behöver jag ha bakom, tidigare ägare hade inget. Hade jag låtit köket vara några år till hade panelen varit körd, den är alltså redan inte i bästa skick. Sen, ja...jag lagar ytterst lite mat men ändå :).

Jag vågar inte tänka på vad som finns under, gissningsvis trä. Tror inte på betong, men å andra sidan var det ju betong i köket, så vem vet. Den delen ska ju oavsett rivas och byggas upp igen så nu är det bara att klara några år till.
 
  • Gilla
Filuran och 1 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Jag har till 99% bestämt mig för furu. Det finns en knepig ”felvänd” diamantformad diskbänk/diskho som jag kan sätta dit, borde inte vara så krångligt att såga upp ens för mig när det är en furuskiva.

Nåt behöver jag ha bakom, tidigare ägare hade inget. Hade jag låtit köket vara några år till hade panelen varit körd, den är alltså redan inte i bästa skick. Sen, ja...jag lagar ytterst lite mat men ändå :).

Jag vågar inte tänka på vad som finns under, gissningsvis trä. Tror inte på betong, men å andra sidan var det ju betong i köket, så vem vet. Den delen ska ju oavsett rivas och byggas upp igen så nu är det bara att klara några år till.
Slipa bara furuskivan sedan så har du ju en "ny" som kan användas till vad du vill
 
  • Gilla
HLen
  • Laddar…
Nu börjar det likna något! Det stora rummet är nu fyllt med 20.25 kubikmeter hasopor, runt 175 skottkärror och ungefär 3500 spadtag. Möjligen inte den roligaste midsommarhelgen jag haft, men jag har tröstat mig med tanken på att nästa år kan jag ha en fantastisk midsommarfest med nya fina golv :). En fråga om nån har koll på hasopor, jag har genom stampade komprimerat ihop det runt 10%. Ska jag köra på ett extra lager och låta snickarna padda ner det 10 extra procent? Känns dock som det handlar om bärighet och inte isolering att packa det ännu mer?

Jag har också hunnit finslipa runt grundmuren i köket, snickarna ska bygga bjälklag där i veckan. Dock är det betong under syllen på två sidor, min plan är att snickarna får bygga nytt stöd och själva få bort sista jorden och betongen. Glad måndagsöverraskning för dem.

Imorgon 5.30 sätter jag mig i bilen och kör i fem timmar för att sedan jobba borta (riktigt jobb, som faktiskt ger pengar) i veckorna. Så nu får jag ha tillit till snickarna. Jag har påbörjat ett önskemålsmail, det är som grovt utkast 1.5 A4. Känner kontrollbehovet smyga sig på.

Nästa helg blir det hasopor i matsal, kök och hall samt måla den hiskeliga öppna spisen!
Rum under renovering med stenvolym och träbjälkar på gammalt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med träbjälkar och mellanrum fyllda med gråa hasoporkulor, redo för nästa byggsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två spadar står uppställda framför en grävd grop inne i ett rum med blå väggar och synliga grunder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med en öppen spis omgiven av hasopor och trägolv under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Ramnemark och 16 till
  • Laddar…
Vilket hästjobb du gjort å nu berjar det roliga att bygga upp och se rummen ta form.
Föregående ägare verkar varit förtjust i färg
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
K kioskdavid skrev:
Vilket hästjobb du gjort å nu berjar det roliga att bygga upp och se rummen ta form.
Föregående ägare verkar varit förtjust i färg
Japp, mycket färg var det :). Blir något mer nedtonat framöver....
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Iväg 45 mil från huset på jobb men nu händer det grejer. Halva golvet ligger nu i huset och väntar på att 48 timmar ska passera (vilket torde bli torsdag fm). Elektrikern har varit i huset och jag har skickat ”fina” skisser på tillägg där jag vill ha fler kontakter. I rummen med pärlspont på väggarna, där det alltså inte blir nya väggar kommer elen få gå under golven i största möjliga mån. Ska bli spännande att komma hem på fredag till åtminstone ett klart golv!
Handritad skiss på ett rum med markerade platser för elektriska uttag och skrivningen "skrivbordshöjd mellan fönster".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Filuran och 4 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Iväg 45 mil från huset på jobb men nu händer det grejer. Halva golvet ligger nu i huset och väntar på att 48 timmar ska passera (vilket torde bli torsdag fm). Elektrikern har varit i huset och jag har skickat ”fina” skisser på tillägg där jag vill ha fler kontakter. I rummen med pärlspont på väggarna, där det alltså inte blir nya väggar kommer elen få gå under golven i största möjliga mån. Ska bli spännande att komma hem på fredag till åtminstone ett klart golv!
[bild]
Jag tror nästan vi läsare är lika nyfikna som dig? kämpa på Underbar tråd
 
  • Gilla
Lindellan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.