Dimensioneringshjälp
Ska byta ut en golvbjälke i torpargrund dimensionen är ca 140x140 (lite avfasad). Vilken dimension ska jag ersätta denna med, kanske 2st spiklimmade 45x195?
Totallängden är 4200 med avlastningsstöd efter 2100mm. Tre bjälkar med 900cc håller uppe detta hallgolv. Golvet är bortplockat så det är enkelt att komma åt. Ska man precis som gamla balken täcka ändträet med takpapp där den vilar mot tegelmuren?
 
Jupp, pappen skall finnas där då den förhindrar fukten att gå vidare in i bjälken!
 
Pappen ska vara där ok, jag tänkte kanske att man ändrat tekniken något på 80 år t.ex att det ska vara papp + någon slags ytbehandling av ändträet.

Ingen som fortfarande vet motsvarande den "moderna" dimension av golvbjälke som ska motsvara 140x140mm i hållfasthet.
 
Om du tar två 45×195 kommer de att bli c:a 70% styvare än bjälken på 140×140, förutsatt att du ställer reglarna på högkant. Om du går ner till 2 st 45×145 får du däremot en konstruktion som bara har 70% av den bef. bjälkens styvhet. 2 st 45×195 är nog ett bra val om du har plats med höjden.
Du behöver egentligen inte limma ihop reglarna, spika bör räcka. Att limma ihop dem ökar bara styvheten i sidled och den, har jag antagit, är väl inte dimensionerande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.