Fint hus men grinden, sååå fin. Finns det någon ritning på denna?
 
S Shiraz skrev:
Fint hus men grinden, sååå fin. Finns det någon ritning på denna?
Hehe. Grinden är en av få saker jag inte byggt själv. Det är en Jabo grind som heter antik. Finns i bredd 100 och 140cm
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Hej

Mycket snyggt bygge, håller själv på med ett likande projekt.

Min fråga är om du byggde stegen till loftet själv ,eller om den var den köpt
Så att du hade en fin anordning där du "hängde " upp stegen. Hur når du den ner den skall användas ?
 
J joli001 skrev:
Hej

Mycket snyggt bygge, håller själv på med ett likande projekt.

Min fråga är om du byggde stegen till loftet själv ,eller om den var den köpt
Så att du hade en fin anordning där du "hängde " upp stegen. Hur når du den ner den skall användas ?
Vill minnas att han hade 2,4m takhöjd i kök så då hänger stegen på typ 2,5m? Borde inte vara orimligt att stäcka sig till tror jag med en pall :) Men kanske har han någon annan smart lösning.

Superfint atefalshus, insipirerande!
 
  • Gilla
Todpop
  • Laddar…
J joli001 skrev:
Hej

Mycket snyggt bygge, håller själv på med ett likande projekt.

Min fråga är om du byggde stegen till loftet själv ,eller om den var den köpt
Så att du hade en fin anordning där du "hängde " upp stegen. Hur når du den ner den skall användas ?
Tackar! Det räcker med att ta en av stolarna från matbordet att ställa sig på för att kroka ner stegen. Jag tyckte att alla färdiga stegar va orimligt dyra och byggde därför en själv. Räknar man inte in arbetstid utan väljer att se det som terapi/njutning så kostar det inte många kronor att dra fram fräsen, måla lite och skruva ihop :) Tror det tog cirka 4 timmar att bygga stegen + torktid för färgen.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Hej! Ett väldigt snyggt och intressant bygge!
Verkligen inspirerande att följa!

Har en fråga hur du tänkte och dimensionerade takstolarna?
Det ser även ut som ni lagt råsponten "vertikalt"?

Tack för inspirationen!
 
  • Gilla
Todpop
  • Laddar…
E Espen1891 skrev:
Hej! Ett väldigt snyggt och intressant bygge!
Verkligen inspirerande att följa!

Har en fråga hur du tänkte och dimensionerade takstolarna?
Det ser även ut som ni lagt råsponten "vertikalt"?

Tack för inspirationen!
Vad kul att det inspirerar!

Vad gäller taklösningen så blev det lite av en special variant. utgångspunkten i tänket är hur många mindre knuttimrade stugor är byggda där taket är en självbärande(?) konstruktion med takåsar som går tvärs över från gavel till gavel. Jag vill minnas att jag tog hjälp av någon virkesleverantör i beräkningen av hållfasthet och bärighet. Eftersom spännvidden från gavel till gavel är rätt så lång så är två extra takstolar utöver gavlarna inbyggda. Dessa utgör dels öppningen in till sovloftet dels öppningen in till förvaringsloftet. För dessa gjordes inte direkt mycket beräkning utan det togs i rätt så rejält i virkesdimension eftersom dem inte skulle utgöra någon störande eller skrymmande del i det färdiga resultatat. nederdelen på dessa takstolar som även utgör den yttre tvärgående balken för de båda loften är limträ.

Det ärr rätt att råsponten ligger åt "fel" håll. anledningen till detta är kort och gott att eftersom takåsarna går från gavel till gavel så fick råsponten gå åt andra hållet. Jag ville inte bygga på ytterligare ett lager emellan för att maximera innerhöjden på de 4 meterna i nockhöjd.

I filen benämnd konstruktion så ser du i det övre högra hörnet avstånden mellan takstolarna och därmed även spännvidden för takåsarna som ligger med cc60 och deras dimension.

Är du i attefallsbyggarsvängen själv? berätta gärna om dina tankar och ideer.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
LinusW LinusW skrev:
Vill minnas att han hade 2,4m takhöjd i kök så då hänger stegen på typ 2,5m? Borde inte vara orimligt att stäcka sig till tror jag med en pall :) Men kanske har han någon annan smart lösning.

Superfint atefalshus, insipirerande!
Tack så jättemycket! vi är supernöjda!
 
T Todpop skrev:
Vad kul att det inspirerar!

Vad gäller taklösningen så blev det lite av en special variant. utgångspunkten i tänket är hur många mindre knuttimrade stugor är byggda där taket är en självbärande(?) konstruktion med takåsar som går tvärs över från gavel till gavel. Jag vill minnas att jag tog hjälp av någon virkesleverantör i beräkningen av hållfasthet och bärighet. Eftersom spännvidden från gavel till gavel är rätt så lång så är två extra takstolar utöver gavlarna inbyggda. Dessa utgör dels öppningen in till sovloftet dels öppningen in till förvaringsloftet. För dessa gjordes inte direkt mycket beräkning utan det togs i rätt så rejält i virkesdimension eftersom dem inte skulle utgöra någon störande eller skrymmande del i det färdiga resultatat. nederdelen på dessa takstolar som även utgör den yttre tvärgående balken för de båda loften är limträ.

Det ärr rätt att råsponten ligger åt "fel" håll. anledningen till detta är kort och gott att eftersom takåsarna går från gavel till gavel så fick råsponten gå åt andra hållet. Jag ville inte bygga på ytterligare ett lager emellan för att maximera innerhöjden på de 4 meterna i nockhöjd.

I filen benämnd konstruktion så ser du i det övre högra hörnet avstånden mellan takstolarna och därmed även spännvidden för takåsarna som ligger med cc60 och deras dimension.

Är du i attefallsbyggarsvängen själv? berätta gärna om dina tankar och ideer.
T Todpop skrev:
Vad kul att det inspirerar!

Vad gäller taklösningen så blev det lite av en special variant. utgångspunkten i tänket är hur många mindre knuttimrade stugor är byggda där taket är en självbärande(?) konstruktion med takåsar som går tvärs över från gavel till gavel. Jag vill minnas att jag tog hjälp av någon virkesleverantör i beräkningen av hållfasthet och bärighet. Eftersom spännvidden från gavel till gavel är rätt så lång så är två extra takstolar utöver gavlarna inbyggda. Dessa utgör dels öppningen in till sovloftet dels öppningen in till förvaringsloftet. För dessa gjordes inte direkt mycket beräkning utan det togs i rätt så rejält i virkesdimension eftersom dem inte skulle utgöra någon störande eller skrymmande del i det färdiga resultatat. nederdelen på dessa takstolar som även utgör den yttre tvärgående balken för de båda loften är limträ.

Det ärr rätt att råsponten ligger åt "fel" håll. anledningen till detta är kort och gott att eftersom takåsarna går från gavel till gavel så fick råsponten gå åt andra hållet. Jag ville inte bygga på ytterligare ett lager emellan för att maximera innerhöjden på de 4 meterna i nockhöjd.

I filen benämnd konstruktion så ser du i det övre högra hörnet avstånden mellan takstolarna och därmed även spännvidden för takåsarna som ligger med cc60 och deras dimension.

Är du i attefallsbyggarsvängen själv? berätta gärna om dina tankar och ideer.
Hej!

Ja, vi planerar också för bygga attefallshus men har precis fått svar från kommunen att det krävs bygglov.
Vi bor utanför detaljplanerat område men kommunen klassar området som miljö/kulturhistoriskt och kräver därmed bygglov.

Dilemmat jag har är att få plats med ett sovloft (med rimlig höjd) men att fortfarande klara nockhöjd på 4 meter.
Jag har också funderingar på hur mycket isolering jag ska ha i taket, just nu har jag skissat på takstolar av 45x220 och 195mm isolering. Vet inte om det är väl tilltaget?? Då får jag bara en ståhöjd (vid nock) på loftet som är ca 1250mm.

Planen är att gjuta platta med golvvärme och en värmepump som i framtiden ska kunna värma även en potentiell pool på tomten.

Planlösningen jag skissar på skiljer sig en del från din, dock är lösningen med trappan något jag använt mig av.
Nu när jag ändå måste ha bygglov planerar jag att bygga ca 30m2 men försöker ändå ligga kring 4 meter i nockhöjd.

Men jag sneglar väldigt mycket på ditt bygge och det är verkligen till stor hjälp när man söker inspiration.

Kan uppdatera mer när jag kommit en bit.

//Richard
 
  • Gilla
Todpop
  • Laddar…
Men om du ändå behöver bygglov, varför då låta dig begränsas av attefallsmåtten?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men om du ändå behöver bygglov, varför då låta dig begränsas av attefallsmåtten?
Om jag bygger för högt känner jag att jag kan få problem med bygglovet.
 
Åhh vad fint ditt attefallshus blev men oj vad mycket jobb. Tack för att du delar med dig. Vi har precis startat tankeprocessen men verkar ta stopp innan vi startat. Fick precis beskedet att VA anslutning av komplementbyggnad i Göteborg kostar från 157 000 kr!!! Du har inte med VA i din budget, hur gjorde ni?

T Todpop skrev:
Hej alla.

Tänkte dela med mig lite löpande av bygget av mitt attefallshus (komplementbyggnad) som jag har gått och vänt och vridit på under lite mer än ett år och äntligen kommit igång med.
Jag vill med denna tråd ge en bild av de moment som jag har fått gå igenom för att komma till skott med det hela samt delge en komplett kostnadssammanställning moment för moment.

Tanken i grunden är att bygga en komplementbyggnad som ska kunna fungera som gästhus/kontor, men även för att barnen ska ha möjlighet till (tidsbegränsad) egen hushållning under eventuella framtida studier eller liknande. Byggnaden uppförs i Göteborgs kommun vilket kan vara bra att ha i åtanke eftersom kostnader för bygganmälan etc kan skilja sig en hel del från kommun till kommun.

Tanken har alltid varit att ha ett sovloft, men jag hittade ingen bra färdigstomme som tillgodosåg mina önskemål kring takhöjd på loftet, trapp upp till loftet istället för stege, tillgänglighetsanpassat på nedervåningen och dessutom passa in på en tomt med ett 20-tals trähus. De flesta färdighusen som ger någon vettig takhöjd på loftet där man inte behöver leka Rambo krypandes i leran för att ta sig till sängen hade pulpet tak vilket jag fått stränga order från hon som bestämmer att det inte fick uppföras på våran tomt då det inte skulle passa in. Därför ritade jag eget! Det blev en lösvirkeskonstruktion med 2,1m i takhöjd i badrum, 1,5m på sovloftet, ett förrådsloft med lägre takhöjd, en öppen planlösning med kök, vardagsrum och matplats med till hälften 2,4m takhöjd och till hälften fritt upp till nock.

Grundläggningen är platta på mark som är till största delen nedgrävd så att plattans ovankant är 5cm ovan marknivå för att ge så mycket fri höjd som möjligt inne i byggnaden med tanke på atteallsreglernas höjdbegränsning. Grundläggningen och elen är de delarna av bygget som jag har valt att leja bort (elen är inte mycket till val). Resten har jag tänkt genomföra själv under sommaren, hösten och vintern för att få ro i min lilla kontorssjäl.

Jag laddar upp lite bilder som visar tomten innan ingrepp, samt påbörjan på plattan och anslutning av avlopp, vatten och el.
 
157000!!, Det låter helt galet. Säker på att det inte är en helt ny anslutning med egen mätare som det räknats på. Vårat är anslutet till vattnet i huvudbyggnaden, anslutningsavgift va det inte tal om då, för 2 år sedan, men jag minns att det skiljde sig mellan kommuner, så drt kan ha ändrats.



B ByggareA skrev:
Åhh vad fint ditt attefallshus blev men oj vad mycket jobb. Tack för att du delar med dig. Vi har precis startat tankeprocessen men verkar ta stopp innan vi startat. Fick precis beskedet att VA anslutning av komplementbyggnad i Göteborg kostar från 157 000 kr!!! Du har inte med VA i din budget, hur gjorde ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.