Hej!

Vi renoverade nyligen vårt badrum och valde då att inte lägga in golvvärme. Klinkers på golv och kakel på väggarna.

Nu ångrar vi oss tyvärr lite. Någon som har någon åsikt om det är möjligt att lägga ett elvärmegolv på den befintliga klinkersen och sedan lägga ny klinkers ovanpå?

Förutom att en golvbrunn skulle behöva modifieras, hur skulle det gå med det befintliga tätskiktet som ligger under den nuvarande klinkersen?

Anledningen att jag inte skulle vilja riva upp den befintliga klinkersen är ju bla att tätskiktet går ju upp på väggen från golvet och det är nog omöjligt att inte paja detta om man river bort klinkersen.

Mvh
Pagge
 
Jag skulle inte vilja ha värmeslingor ovanpå mitt tätskickt, anledning är att det är STRÖM i slingan och vatten i badrummet......Behöver jag säga mer ::)

 
eson skrev:
Behöver jag säga mer ::)
Du kan ju börja med att förklara varför det skulle vara så farligt. För det är väl det du menar?
 
General Failure skrev:
Du kan ju börja med att förklara varför det skulle vara så farligt. För det är väl det du menar?
Det var ju nån som nyligen dog på grund av felgjord golvvärme i badrum/dusch. Tycker Fasting har ett bra uttryck - gör om och gör rätt... ::)
 
Det finns massor av människor som dör för att de eller någon annan har gjort fel. Antalet människor som dött på grund av att golvvärmen gått sönder är nog väldigt litet. Hur som helst bör man väl utgå från att det blir korrekt utfört när man gör riskbedömningen?


Till grundfrågan. Det går att lägga klinker ovanpå klinker. Jag tror det kan gå att lägga golvvärme emellan. Till våran golvvärme har man en temperaturgivare (kopplad till termostaten) som ska ligga i ett rör under värmeslingan. Detta blir lite svårt om det redan ligger klinker på golvet men det finns kanske någon annan lösning där tempgivaren sitter någon annan stans. Det kan även bli svårt att ansluta slingan och temperaturgivaren till termostaten på ett snyggt sätt.
 
General Failure skrev:
Du kan ju börja med att förklara varför det skulle vara så farligt. För det är väl det du menar?
Visst kan jag det. Gissa varför man inte får lägga klinkers/kakel på plastmatta?? Jo för att fixet torkar ut plasten så att den spricker och slingan är gjord i plast och sen får du själv lista ut vad som händer då.
 
eson skrev:
Visst kan jag det. Gissa varför man inte får lägga klinkers/kakel på plastmatta?? Jo för att fixet torkar ut plasten så att den spricker och slingan är gjord i plast och sen får du själv lista ut vad som händer då.

Det finns tusentals olika sorters plast och alla reagerar inte på samma sätt som plastmattor gör med fix. Sen finns det andra, plastliknande, material som säkert kan tåla fixen (silikon kanske).

I instruktionerna till golvvärmeslingorna (åtminstone vissa modeller) så står det uttryckligen att man lägger fix på slingan och sedan plattorna ovanpå det. Jag tror faktiskt att golvvärmetillverkarna har tagit hänsyn till att slingan ska fungera i den miljö som den normalt används.

Som jag ser det är det bara om man har sönder slingan innan man lägger klinker på den som det kan vara någon fara. Mäter man resistanser i slingan före och efter läggningen så ser man om den fortfarande är hel eller inte.
 
I instruktionerna till golvvärmeslingorna (åtminstone vissa modeller) så står det uttryckligen att man lägger fix på slingan och sedan plattorna ovanpå det. Jag tror faktiskt att golvvärmetillverkarna har tagit hänsyn till att slingan ska fungera i den miljö som den normalt används.
Brukar man inte lägga slingorna i flytspackel? Därefter fuktspärr > fix > klinker.

Personligen kan jag som lekman tycka att det skulle kännas bättre att släppa in ungarna i badrummet med allt vad det innebär om slingorna ligger under fuktspärren i stället för ovanför.

Kolla upp vad marknaden erbjuder, det finns säkert slingor som passar även er och den situation ni är i.

Lycka till :)

 
Största problemet blir nog att vattnet tränger ner i fixet, golvvärmen gör att vattnet förångas, då kommer fixet att försvagas så att det spricker och klinkern släpper.

Mvh
Matte
 
Megasen skrev:
Största problemet blir nog att vattnet tränger ner i fixet, golvvärmen gör att vattnet förångas, då kommer fixet att försvagas så att det spricker och klinkern släpper.

Mvh
Matte
Det där har du väl ändå hittat på själv? Menar du att ångtrycket skulle trycka upp klinkern?
 
;D ;D ;D
Den har tråd er det värste vrøvl jeg har hørt länge ;D ;D
Varme mätten lægges under tätskicket , altid basta.
Du bør inte använde el golvvärme hvis du inte brukar hpfi relä.
slut
 
Precis. Självklart ska den elektriska golvvärmen, liksom vattenburen, vara UNDER tätskiktet!
Det är ungefär lika självklart som att inte lägga sin slinga kaviar på bordet och sen lägga på brödet...
 
Har vid många tillfälle varit med om att lägga el-golvvärme över tätskikt givetvis verkar det vettigare att ha tätskiktet så nära ytan som möjligt, men att det skulle vara någon form av person fara eller att vatten skulle förångas och medföra att plattor släpper kan jag dementera!
 
Över eller under tätskikt må väl så vara .............. men om du ska lägga elvärmeslingor så ska du ha jordfelsbrytare installerad så personfaran borde vara minimal ;)
 
Bob_the_builder
Sluta tramsa nu. Självklart har GF rätt i att det är tillverkarens anvisningar som gäller. Står det att slingan ska ligga i fix så ska den göra det. Det vill säga ÖVER tätskikt. Står det att den ska ligga i flytspackel så ska den göra DET. Det vill säga UNDER tätskikt.

Jordfelsbrytare är mycket riktigt ett krav för att överhuvudtaget få koppla in elgolvvärme (men det vet naturligtvis elektrikern, så det behöver man inte bekymra sig om. )
[sub]"Standard disclaimer" för att slippa påpekanden från forumets elinstallationsmaffia...[/sub] ;D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.