Jag ska skruva upp köksskåp snart och funderar på vad för skruvtyp och dimension jag bör använda. Väggen bakom består av 15mm plywood och standard gipsskiva.

Jag vill gärna ta i lite extra men vad är standardnivån när det kommer till skruvdimension?
 
Hur grov är gipset? Enkel eller dubbel?
Om vi antar att du har enkelgips på 12 och plyfa på 15 så vill du ha skruv som biter så nära det som möjligt dvs 12+15+vad skåpsinfästningen bygger. Är det en skena så gissar jag på att du vill ha typ 5 eller 6x35 skruv eller liknande :)
 
6mm skruv och så lång att det är gänga genom hela plyfan.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
6mm skruv och så lång att det är gänga genom hela plyfan.
Ja detta är betryggande. 6mm skruv i plyfa är jättestarkt. Men stapla inte skåpen fulla med guldtackor bara, ty då blir det nog ett ton i varje väggskåp, och då brister skåpet (men skruven sitter antagligen kvar :)).

Vill man få ut precis maximal infästningsstyrka så är det bra att förborra, med typ 3-4 mm för 6mm skruv.
Detta är verkligen ganska onödigt i plywood, men bra i spånskiva, och lite halvbra i OSB.
Så jag tycker nog att du inte behöver hålla på med förborrning ifall du har plywood, men bör förborra ifall du har spånskiva bakom. Och har du OSB tycker jag det är lite hugget som stucket, jag har OSB bakom gipset och förborrade inte alls och är inte orolig.
(och dessutom körde jag med 5mm skruv. :))

Men känner du dig verkligt ängslig, så kan du kanske förbörra. Men jag lovar, har du 15mm plyfa bakom kan du nog hänga upp en normal personbil med typ 6 st 6mm skruv utan förborrning. Det är väggen som välter istället.
 
Skönt att höra. Jag har fyllt huvudet med tankar på att behöva alla möjliga monstruösa dimensioner. Är det några särskilda gängtyper som håller bättre än andra?
 
Nej, inget speciellt mer än 6mm träskruv.

Helgängad brukar man oftast ta till detta.
 
Är det IKEA med skena välj kullrigskalle ist för försänkt.
Träskruv med panhuvud och stjärnspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mazen Mazen skrev:
Är det IKEA med skena välj kullrigskalle ist för försänkt.
[bild]
Det är Epoq den här gången. Jag vet dock inte hur de monteras numera. Sist var det metallvinklar. Då hade vi gammal lättbetongvägg bakom så då var infästningen betydligt krångligare
 
P Pillard skrev:
Det är Epoq den här gången. Jag vet dock inte hur de monteras numera. Sist var det metallvinklar. Då hade vi gammal lättbetongvägg bakom så då var infästningen betydligt krångligare
Epoq brukar som sagt va vinklar och själv brukar jag använda kullrigskruv även till dessa skåp. 5.0 ich..
 
Mazen Mazen skrev:
Epoq brukar som sagt va vinklar och själv brukar jag använda kullrigskruv även till dessa skåp. 5.0 ich..
Grymt! Det tar emot så mycket mentalt att använda nåt så tunt :)

Är det nån av er som har nån uppfattning om gardinskenor i gipstak? Jag tänkte prova med Fischers duopower 30mm plugg men det kanske brakar rakt ner?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.