Håller på att bygga om på tomten. Har en friggebod 4500x3300 som har stått illa till, utan bättre underarbete. Har nu flyttat bort denna för att göra om grunden samt bygga ut friggeboden med ett växthus från gaveln på ca 3300x4000. Ska i växthusdelen "odla i sand", enligt Nils Åkerstedt, ca 40 cm djupt. Dvs sanden är 0-8 och man lägger på grönmassa för att få näring. (detta för att bla förbättra mikroklimatet samt att det är en bra metod för växterna) Enligt Nils Å så tycker han inte att man ska lägga någon isolering under gruset/sanden, då det försämrar kontakten med jorden under, samt att markfukten blir sämre (för ett växthus). Växthuset planeras byggas med gamla fönster samt kanalplast på taket.
Planen är alltså att gräva ur hela grunden med den jord som ligger och sen fylla på med grus/sand. Hur skulle ni göra? Fylla 0-8 på hela ytan, även under friggeboden eller annat material, typ makadam? Skulle ni gjuta sula, eller ställa friggebod och växthus på den grusade ytan på tex lecasten? Andra förslag? Skulle ni lägga isolering under gruset/sanden, både under byggnaderna och utanför eller bara under grunden?
Tacksam för svar och funderingar så vi kommer vidare i planen.
Planen är alltså att gräva ur hela grunden med den jord som ligger och sen fylla på med grus/sand. Hur skulle ni göra? Fylla 0-8 på hela ytan, även under friggeboden eller annat material, typ makadam? Skulle ni gjuta sula, eller ställa friggebod och växthus på den grusade ytan på tex lecasten? Andra förslag? Skulle ni lägga isolering under gruset/sanden, både under byggnaderna och utanför eller bara under grunden?
Tacksam för svar och funderingar så vi kommer vidare i planen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker att en av poängerna med ett växthus är att det ska utjämna temperaturskillnaderna över dygnet. Då är en bra lösning att förse växthuset med en gjuten bottenplatta som är isolerad mot marken på undersidan. Bottenplattans uppgift är att vara värmemagasin. Jag tror att de flesta som skriver om växthus är mer odlingskunniga än byggnadskunniga, så man bör nog förhålla sig kritisk till allt de skriver. Vare sig man odlar i sand eller jord brukar man få behöva byta ut det materialet inför varje ny säsong. Då tycker jag det underlättar att man odlar i krukor eller lådor.
Jag kan tänka mig att förhållandena i Jämtland motiverar att man isolerar marken även en bit utanför växthuset. Här i Blekinge är det största problemet att hålla nere temperaturen, så en väl fungerande ventilation är viktig.
Jag kan tänka mig att förhållandena i Jämtland motiverar att man isolerar marken även en bit utanför växthuset. Här i Blekinge är det största problemet att hålla nere temperaturen, så en väl fungerande ventilation är viktig.
Det framgår inte riktigt hur växthuset ska grundas. En grundmur att ställa det på är utmärkt. T ex Leca-sten som putsas runt om.
Personligen kan jag inte se att en platta är motiverad i ett kallväxthus, även om det är lättskött. Marken fungerar tillräckligt bra, under förutsättning att man inte isolerar den på ngt sätt. Om det sedan finns en liten mur/grund som växthuset står på, så hjälper det också till med att utjämna temperaturen, samt får upp trävirket lite från marken och minska fuktpåkänningarna från både regnvatten utifrån och bevattningsvatten inifrån.
Om inte en ev Lecamur läggs till frostfritt djup, så kan markisolering läggas på utsidan. Det bör göra att marktemperaturen inne i växthuset ökar lite snabbare på våren.
Hur Friggeboden ska grundas beror väl lite på vad den ska användas till?
Om det ska vara hopbyggt med växthuset så borde golvet helst vara i samma nivå. Då är en platta eller betongplattor/marksten/marktegel lämpligt. Ska friggan vara uppvärmd bör det vara en lite mer avancerad lösning.
Personligen kan jag inte se att en platta är motiverad i ett kallväxthus, även om det är lättskött. Marken fungerar tillräckligt bra, under förutsättning att man inte isolerar den på ngt sätt. Om det sedan finns en liten mur/grund som växthuset står på, så hjälper det också till med att utjämna temperaturen, samt får upp trävirket lite från marken och minska fuktpåkänningarna från både regnvatten utifrån och bevattningsvatten inifrån.
Om inte en ev Lecamur läggs till frostfritt djup, så kan markisolering läggas på utsidan. Det bör göra att marktemperaturen inne i växthuset ökar lite snabbare på våren.
Hur Friggeboden ska grundas beror väl lite på vad den ska användas till?
Om det ska vara hopbyggt med växthuset så borde golvet helst vara i samma nivå. Då är en platta eller betongplattor/marksten/marktegel lämpligt. Ska friggan vara uppvärmd bör det vara en lite mer avancerad lösning.
Diskussionen går fram och tillbaka angående muren. Tanken var mur av leca, ca 40 cm ovan mark. Antingen att den står på gjuten sarg eller direkt på gruset. Hur djupt behöver muren börja under mark i så fall? (ej frostfritt) Med isolering på utsidan, menar du horisontell på muren, eller utanför på marken? (eller båda) Friggeboden är oisolerad, och används som förråd. Har tidigare stått på leca.
Planen för växthuset har ändrat sig lite, då vi troligtvis gör grunden på 8-16 eller 8-32 och bara gör "planteringsgropar" med natursand 0-8. (verkar bli enklare så)
Planen för växthuset har ändrat sig lite, då vi troligtvis gör grunden på 8-16 eller 8-32 och bara gör "planteringsgropar" med natursand 0-8. (verkar bli enklare så)
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 614 inlägg
Då kanske det är smidigare att bara köpa tunnor och sätta sand i?
Vi grävde ur och fyllde på med 16-32 under, gjöt ner en sarg som vi sen murade leca på innan vi byggde trästommen. Fyllde sen upp med 0-8 ovanpå det grova gruset som vi sen odlar i. Har inte rört sig på 4 år, så vi håller tummarna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 614 inlägg
Du kan ju ha ett tillfälligt växthus som de i tält/plast.kvirre skrev:
Permanent vidbyggr växhus blir:
Attefallstillbyggnad eller med bygglov
Fristående blir
Friggebod
Attefallshus
Eller bygglovspliktigt