Ska lägga beställning på skjutsglaspartier till uterummet vi är i färd med att bygga och tänkte lyssna efter lite vad ni har för olika erfarenheter på märken, kvalité och pris.

Vi är på jakt efter året runt-partier i längd om ca 3900-4000 mm. Har kollat lite på bl.a. Halle men det springer snabbt iväg i pris när det ska vara sådana partier. Vi är i behov av två st lika långa till respektive sida av uterummet.

Jag snubblade över dessa som skiljer ganska kraftigt i pris mot ex. Halle: https://www.bygghemma.se/tradgard-o...ndskap-robust-aret-runt-3-del/p-846625-846644
Jag förmodar att det är som man säger att man får vad man betalar för, men tänkte lyssna efter om det är någon här som har några erfarenheter kring dessa partier?

Trevlig midsommar!
 
Vilken prisklass är det på huset ?
Är det över 3mk skulle jag välja Schüco, allt annat är budget. Det är ett av få märken som du kommer hitta reservdelar till om 10-20-30 år.
Billigt = skånska & willlab , melllan = halle & wicona , premium Shüco och några till.


Med vänlig hälsning, fremax
 
Huset är nybyggt sedan i höstas i 3m+ kategorin och uterummet är byggt med en betongplatta med ingjuten golvvärme samt en limträkonstruktion.

Schüco har jag inte tittat något på, ska kolla närmare på de också.
 
Kika på det, tro mig. De som vet kvalite, de vet. Annars är jag nöjd sålänge du inte väljer något av pvc..
Hojta till om du önskar några råd/förslag ang Schüco.

Med vänlig hälsning, fremax
 
MrJay
Håller med @fremax, vi kommer själva satsa på Schüco glasvägg och skjutpartier till huset vi håller på och projekterar. Kommer dock direktimportera från Tyskland istället för att gå via svensk mellanhand ;)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Intressant, har ni kontakter i Tyskland eller köper ni direkt från tillverkaren?

Vilken prisklass pratar vi där, 50-60 tkr per parti (4m bred) eller ännu mer kanske? Ser ut att vara gedigna prylar.
 
MrJay
M mwest skrev:
Intressant, har ni kontakter i Tyskland eller köper ni direkt från tillverkaren?

Vilken prisklass pratar vi där, 50-60 tkr per parti (4m bred) eller ännu mer kanske? Ser ut att vara gedigna prylar.
Har kontakter och är van vid att importera det mesta från andra EU länder och Asien. Vi har en sektion på 4m (vikdörrar) samt en på 2.8m (glasfasad) som skall vara 3m i höjd. Har tyvärr inte kollat upp priserna än då det ännu inte är aktuellt men kommer åka ner nästa månad för att kolla upp en del byggmaterial. Räknar med att kunna spara ca. 40% gentemot svenska priserna.
 
Räkna med 10-15k/m beroende på parti.
Finns olika portar även om jag måste rekommendera våra svenska. Du får service och garantier som är ovärderliga. Pruta på glasen och inte partierna är mitt tips.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Ingen som har exempelvis Halle, Willab, Skånska eller kanske Bygghemmas egna installerat och har några tankar att ventilera kring de? Bör man gå på riktiga året runt eller räcker det med vår/höst + golvvärme och ev stödvärmare för att kunna sitta där vintertid ändå?

Vi bor i södra Dalarna så riktiga vintrar har vi absolut.
 
Jag har två WG62Eco partier från Willab i mitt uterum. Uterummet är isolerat, men är ett vår-sommar-höst uterum. Håller endast uterummet frostfritt under vintern. Jag skulle helt klart hålla Willab högre än Skånska byggvaror. Dock är det som sagt inte lämpligt om man vill kunna använda uterummet längre perioder under vintern. Avsaknaden av brutna köldbryggor gör att det skulle vara orimligt dyrt att hålla rummet uppvärmt hela vintern, även för mig som bor i Skåne.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.