Chansen för mig i stockholm att hamna i ett läge som kunna komma nära en samhällskollaps är i trafikkaos när första snön slår till.
Annars är det nog 0,1% chans att jag skulle behöva använda dessa saker hemmavid
 
Då är tävlingen avslutad. Oj, vad många bra bidrag ni har lämnat, det var ett rent och tankeväckande nöje att läsa igenom dem. Det var väl en tre-fyra stycken som var minst lika bra och övertygande, men man måste ju välja ett. Juryn har utsett Troberg till vinnare av beredskapspaketet, grattis Troberg!

Det vinnande svaret:

Total samhällskollaps är en försumbar risk. Människan är i grunden hjälpsam, och "business as usual" är stark. Jag kan inte se någon naturkatastrof, samhällskatastrof eller liknande som skulle åstadkomma det, inte ens ett kärnvapenkrig.

Däremot så kan det ske andra katastrofer som kan göra att man behöver klara sig en vecka. En sån där snöstorm som inträffar typ vart hundrade år och dumpar två meter snö på en natt, och jag skulle snällt behöva vänta, antagligen utan vatten och el (och därmed värme), tills de fick tummen ur och plogade ut mig, och ute på landsbygden är man inte först i listan. En allvarlig epidemi (säg, tex, ebola) som gör att det är klokt att stänga dörrarna och rida ut den. Inget av detta är jättetrolig, men det är klokt att vara förberedd. Jag menar, även en 100-årsstorm händer ju typ en gång i ens liv, ungefär.

Man bör ju också ha en bra sjukvårdsväska hemma. Dels för det akuta, men någon kan tex bli skadad av en storm, och vägarna ser ut som ett plockepinn av fällda träd, och då behöver man klara sig själv ett tag.

Sedan finns ju naturligtvis zombie-epidemier. De lär inte hända, men det hindrar inte att det är kul att förbereda sig på dem...

Dessutom är det coola grejor, så 100% chans att jag villhöver dem, och kanske 95% att jag behöver dem i någon kapacitet, om än inte i ett katastrofläge.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Då är tävlingen avslutad. Oj, vad många bra bidrag ni har lämnat, det var ett rent och tankeväckande nöje att läsa igenom dem. Det var väl en tre-fyra stycken som var minst lika bra och övertygande, men man måste ju välja ett. Juryn har utsett Troberg till vinnare av beredskapspaketet, grattis Troberg!

Det vinnande svaret:
Grattis @Troberg !
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
Grattis! Hoppas du inte får nytta av den!
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
Ett lite senkommet inlägg, utom tävlan, men har någon lagt märke till vad som hände i Venezuela häromsistens?
 
Ja tävlingen är ju över och någon kanske redan sagt det men svaret är givet: 50%. Antingen händer det eller inte...
 
lärjungen
R Ropa skrev:
Ja tävlingen är ju över och någon kanske redan sagt det men svaret är givet: 50%. Antingen händer det eller inte...
Jag kan stolt säga dig att det var precis mitt bidrag i tävlingen (inlägg #31) ;)

Tyvärr räckte det inte till vinst, men med den saken var det ju som med allt annat: 50% chans att jag inte skulle vinna.
 
  • Gilla
  • Haha
Ropa och 1 till
  • Laddar…
Nu har paketet kommit, så nu är jag redo för allt från snöstorm till zombies (och, kom ihåg, man behöver aldrig ladda om en machete... :) )!

Bra grejor, tackar så mycket!
 
  • Gilla
  • Haha
Isakare och 6 till
  • Laddar…
Rätt svar är 7 st!
Vi har en stor altan som alla våra grannar brukar hänga på för en kaffe eller lite bubbel och sällskap, dock har vi bara ett innebandymål och en grill, så alla får sitta på rad på kanten..
Då vi har hjärterum skulle det vara trevligt med stjärterum också.
 
lärjungen
L linkentuss_ skrev:
Rätt svar är 7 st!
Vi har en stor altan som alla våra grannar brukar hänga på för en kaffe eller lite bubbel och sällskap, dock har vi bara ett innebandymål och en grill, så alla får sitta på rad på kanten..
Då vi har hjärterum skulle det vara trevligt med stjärterum också.
Nu tror jag bestämt du lagt ditt svar i fel tävlingstråd.
 
Hoppsan, hur gick det till. Sorry
 
Svar doftmatta

Jag har tyvärr sött mygg-blod som gör att de små rackarna dras till mig var jag än är. Lider av betten, men kan inte vara inne för det - älskar att vara utomhus och pyssla i trädgården och underhålla husen och bodarna. Den här "väskan" kan nog lindra plågan.
 
Doft matta. Jag skullle gärna prova hur den fungerar.
 
lärjungen
M moxyzimba skrev:
Svar doftmatta

Jag har tyvärr sött mygg-blod som gör att de små rackarna dras till mig var jag än är. Lider av betten, men kan inte vara inne för det - älskar att vara utomhus och pyssla i trädgården och underhålla husen och bodarna. Den här "väskan" kan nog lindra plågan.
Varför förvilla sig alla in i denna tråd? Denna tävling är avslutad sedan urminnes tider ;) Du skall svara i myggtråden.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Med tanke på skriverierna om Ahlsell på sistone vore det väldigt intressant med en granskande artikelserie om hur stora påslag det är på materialkostnaderna när man anlitar hantverkare.
 
  • Haha
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.