Hej, jag lägger just en liten bit av taket med nya takpannor, när jag börjar lägga så är passformen mellan pannorna jättedålig. Det blir ett centimeterstort hål mellan de båda pannorna, och det verkar upprepas med alla rader. Står villrådig vad som är felet, är det läktarna som har fel dimension/bredd eller något. Men de nya pannorna har exakt samma längd/breddmått som de gamla hade....
Någon som kan ge ett värdefullt tips ganska kvickt vore tacksamt, står helt still...
 
  • Tak under konstruktion med nya takpannor och synligt glapp mellan raderna på en träläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpannor som läggs på läktar, med synligt centimeterstort gap mellan raderna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av tak med nya takpannor som inte passar tillsammans, centimeterstora glipor syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På mittenbilden ser det ut som om du lagt dem omlott fel.

Lägg en rad i ordning, sedan nästa rad ovan den, så borde det bli bättre.
 
Precis. Om du kollar här där jag ringat in:
Tak med tegelpannor och en felaktigt lagd panna närmast skorstenen, markerad med en cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så ser du på den takpanna som ligger närmast skorstenen att dess nedre vänstra hörn ligger under den takpanna som ligger snett ner till vänster. Det ska ligga över den.
 
ps! Det ser ut som om takpappen och läkten borde bytas också. Gör det nu medan du ändå håller på, så slipper du riva upp de nya takpannorna senare.
 
tack för hjälpen, skall upp igen och titta.
hmm, vad betyder det egentligen att läktavståndet får vara max 375 mm. Vilket avstånd är optimalast...?
 
Rickard.
Avståndet mellan läkten ska vara anpassat till längden på takfallet. Denna info finns fint förklarat i dom flesta monteringsbeskrivningar och säkert så även till dina pannor.
 
M munspelarn skrev:
tack för hjälpen, skall upp igen och titta.
hmm, vad betyder det egentligen att läktavståndet får vara max 375 mm. Vilket avstånd är optimalast...?
Det är ju fel lagt.
 
  • Gilla
Filip94
  • Laddar…
Jag håller med @ricebridge det ser verkligen ut som att takpappen sjunger på sista versen.
Om inte bilderna är helt missvisande så finns det glipor lite här och där, absolut inget att lägga nya pannor på!

Riv bort läkten och pappen, kontrollera underlaget och lägg nytt (läs anvisningarna noga!) så kommer du ha ett riktigt bra och fint tak som kommer klara sig utan större arbetsinsatser de närmaste decennierna.
Fortsätter du bara att lägga pannorna (rätt) så kommer du behöva ta ned dem igen om något år för att byta pappen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Som övriga säger inte fel på pannorna fel på utläggningen , gör om gör rätt (y)
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Byt papp och läkt när.du håller på.
Tips från en som jobbar med tak.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.