Hej alla verktygsfetishister (stavade jag rätt)
Är på G att byta skruvdragare och har ett litet problem, jag har rätt korta fingrar och har insett att det är ett problem som blir tydligt när jag greppar en skruvdragare typ Bosch, jag kan inte växla mellan fram och back utan att vrida hela handen (tummen når inte knappen), vilket är lite irriterande. Har nu kollat runt lite och har fastnat för Makita 6270 som ligger bra i min hand, frågan är om den räcker som "enda" skruvddragare eller om det blir så att man kommer att sakna en starkare maskin vid lite tuffare arbeten. Om så är fallet vad rekommenderar ni då.

Norrl.
Ps. Är inte svag i händerna, de har bara missat lite i själva längden av fingrarna ;D
 
hehe.. jag har inga erfarenheter av Makita, har bara bosch maskiner och deras nya skruvdragare.. Även jag har (vad jag tycker) händer modell mindre men tycker dessa dragare passar perfa.. Den nya serien dom börja släppa för ett tag sen är betydligt bättre att hålla i och har ett aning mindre grepp för att lättare nå reglage med samma hand man håller i än deras äldre maskiner.
Du måste ha väldans korta fingrar..
 
Jag har en Makita skruvdragare som är 28 år gammal (model 6012HD) den har aldrig strulat. Otroligt stark och seglivad. Problem, om det nu är ett sådant, priset på batteri=
ca 700:- (långt 9.6V) köpt 2 under dessa år. Men den användes inte dagligen. Har ett flertal Makita och Hitachimaskiner, har endast gott att säga om dom. Det finns en ny Hitachi cirkelsåg i kartong= aldrig använd, och 28 år gammal. Den blir nog aldrig använd så länge min gamla Black&Decker funkar, den lär vara uppåt 40 år gammal och funkar alldeles utmärkt med 230mm klinga i.
Lite vid sidan om kanske.
 
En 6270 kommer att räcka alldeles utmärkt för att borra och skruva. Har själv en 6227 som är en föregångare till 6270. Ska du ha rå kraft så kommer du att få problem med kraftigare skruvdragare där dina händer inte räcker till. Vill du ha kraft utöver en smidig liten dragare så titta då på slagdragare som komplement till en vanlig skruvdragare. Har själv en 6935 som kompletterar där inte en 6227 orkar med eller där jag vill skona den. 6935 är lika smidig som en 6270 där riktning byts utan att ändra handgreppet.
 
saturnus skrev:
...så länge min gamla Black&Decker funkar, den lär vara uppåt 40 år gammal och funkar alldeles utmärkt med 230mm klinga i.
Lite vid sidan om kanske.
Tar emot att säga det men B&D gjorde bättre maskiner förr...
 
Jag har en 6270 sen ett halvår ungefär och är mycket nöjd med den. Jag köpte den när vi skulle bygga ut stallet, och hittils har den inte backat för någon skruv jag försökt dra i!

En sak som jag har stört mig på är chucken som är delad (man kan inte greppa med hela handen när man ska dra åt) Vilket resulterar i att man ibland drar åt för löst så borret/bitshållaren släpper.

Annars en mycket smidig maskin med lång gångtid! ;)
 
Därför köper man en bättre bitshållare där fästet för maskinen är sexkantigt samt att bitset sitter med spärring och inte bara magnet. Aldrig haft problem med min tvådelade chuck och lossande bits. Då räcker det att hålla chucken och gasa lite... har en gammal 6227.
 
Kör med sexkantig bitschuck av märket Hilti, den ramlade ut och hamnade i hö:et.. hittade den inte förrän flera dagar senare, lite smårostig.. Men det kanske är sbs fel helt enkelt  ;)

Nån som vet om man kan byta ut chucken på 6270? Skulle vara skönt med en "hel" chuck.



 
Man kan nästan alltid byta chucken på kvalitetsmaskiner. Den brukar vara fastsatt med 1/2" högergänga och en vänstergängad skruv inifrån chuckens botten. (begripligt?) Tänk bara på att om du byter den ganska lätta 10 mm chucken som sitter på 6270:n mot en maffigare 12 mm chuck i metall, så kommer du att få konstig balans i maskinen. Den kommer att bli framtung. Jag tror att det sitter en Röhm-chuck i 6270:n. Kolla
http://www.roehm-spannzeuge.com/?&L=1

Edit: Efter att ha kollat på Röhms hemsida är jag tveksam till om 6270:n har Röhm-chuck. Den verkar i alla fall inte finnas i standarssortimentet.
 
M
Du menar 13mm chuck förstås? :D ;)
 
maskinspec skrev:
Du menar 13mm chuck förstås? :D ;)
Jo, jag insåg det senare, men iddes inte ändra i inlägget. egentligen är det väl 3/8" och 1/2" ?
 
saturnus skrev:
Jag har en Makita skruvdragare som är 28 år gammal (model 6012HD) den har aldrig strulat. Otroligt stark och seglivad. Problem, om det nu är ett sådant, priset på batteri=
ca 700:- (långt 9.6V) köpt 2 under dessa år. Men den användes inte dagligen. Har ett flertal Makita och Hitachimaskiner, har endast gott att säga om dom. Det finns en ny Hitachi cirkelsåg i kartong= aldrig använd, och 28 år gammal. Den blir nog aldrig använd så länge min gamla Black&Decker funkar, den lär vara uppåt 40 år gammal och funkar alldeles utmärkt med 230mm klinga i.
Lite vid sidan om kanske.
Jag har köpte en makita 6317dwde för ett år sen. Jag hoppas inte att den håller lika länge. Faan va tråkigt att inte få köpa en ny om ett par år. :-/
 
De e lungt, köp en Power Super, coltech eller liknande så blir det inga problem med bytet... ;)

Min 6227 är två år och är lite tråkig men det är ju inte det viktiga, den fungerar bra istället
 
orsod skrev:
[quote author=saturnus link=1134326897/0#2 date=1134330646]Jag har en Makita skruvdragare som är 28 år gammal (model 6012HD) den har aldrig strulat. Otroligt stark och seglivad. Problem, om det nu är ett sådant, priset på batteri=
ca 700:- (långt 9.6V) köpt 2 under dessa år. Men den användes inte dagligen. Har ett flertal Makita och Hitachimaskiner, har endast gott att säga om dom. Det finns en ny Hitachi cirkelsåg i kartong= aldrig använd, och 28 år gammal. Den blir nog aldrig använd så länge min gamla Black&Decker funkar, den lär vara uppåt 40 år gammal och funkar alldeles utmärkt med 230mm klinga i.
Lite vid sidan om kanske.
Jag har köpte en makita 6317dwde för ett år sen. Jag hoppas inte att den håller lika länge. Faan va tråkigt att inte få köpa en ny om ett par år. :-/[/quote]

Går Du en extra runda i järnboden, kommer du säkert att finna många andra användbara maskiner. ;) Det värsta som kan hända mig, är när jag köper något billigt, för att kanske användas en kortare tid, och inte ens klarar det. Köpte för en tid sedan en vinkelslip 230mm för 195:- hos Harald N. Jag lämnade tillbaka de 3 första! den fjärde har jag kvar, det blir dyrare med körningen.

Bild nedan visar den gamla trotjänaren med Metabo snabbchuck, den bästa tycker jag.
Röhms är för precis.
makita.jpg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.