Har nu fått fiber installerat,
Blixten tog min router i samma veva, men har en snäll granne som hade flera, kan tänkas att denna har några år på nacken...
Med kabel direkt in i bärbar fungerar det perfekt, men via routern händer inte ett jota.
Med stickan som ni ser fungerar routern som det ska.
Ser inte logiken, gör ni...?
 
  • Äldre vit router monterad på vägg med synliga kablar och gröna lysdioder indikerar fungerande anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre svart router DWR-116 med antenner och synliga statuslampor på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för router? Ser ut som om det kan vara en router för mobildata.
 
Här fler bilder med detaljer om det hjälper...
 
  • Etikett på en D-Link-router med modellnummer DWR-116 och olika certifieringsmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En router med ansluten USB-dongel och synliga LAN-portar märkta med siffror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en router för 4g som jag misstänkte. Den kan du inte använda med din fiberanslutning.
 
Ryck bort USB modemet från Bredbandsbolaget och nollställ routern, sen kopplar du in en nätverkskabel i WAN-porten sen bör det funka.
 
Finns en WAN port och en återstart av routern utan 4G modem borde lösa det som noterats tidigare.
Annars får du logga in i routern på 192. 168.
1.1 är vanlig defaultG och kolla konfig.
Om lösen krävs och tomma fält inte fungerar så testa admin/admin.
Men någon annan här vet nog mera exakt vad som gäller för din router.
 
Tänk också på att om du byter utrustning på anslutning från mediekonverter, t.ex dator till router så har vissa operatörer spärrar så det kan ta upp till 30 minuter innan den nya utrustningen får en IP-adress.
 
Bra tips alla, ska prova omstart och vänta en tid...

Följdfråga, som ni ser lyser en lampa gult på dosan på väggen, hos grannen grönt, vad säger ni om det...?
 
Vilken är det?
Men generellt hastighet på port, dvs gult 100Mbit/s och grönt 1 Gbit/s.
 
Du kan låta modemet sitta i du behöver nog bara gå in och välja wan som primär anslutning.
 
Av ren nyfikenhet, på vilket sätt tog blixten din router, är den helt död?
 
A Andy78 skrev:
Av ren nyfikenhet, på vilket sätt tog blixten din router, är den helt död?
Inga lampor lyser och då tolkar jag den som är helt död, du tror att den kanske lever, berätta mer tack.
 
Sir James Sir James skrev:
Inga lampor lyser och då tolkar jag den som är helt död, du tror att den kanske lever, berätta mer tack.
Är den helt död så är det första att felsöka strömadaptern, har du och din granne samma leverantör och router så kanske du kan låna hans, eller åtminstone mäta din med en multimeter.
Har du tur så kanske du kan använda den från d-linken du lånat av grannen.
 
Men har du loggat in i routern du fick av grannen och tittat på inställningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.