Som så många andra övervåningar blir även vår varm på sommaren. Vi har tre sov på öv och kör en portabel AC idag. Den räcker inte riktigt till alla rum och så för den en hel del liv också. Förra sommaren testade jag att tvinga in frånluften, den kalla alltså, i en flexslang som jag la på golvet rakt genom hela övervåningen och en y-koppling med ytterligare flexslangar som jag ledde in i två sovrum. Funkade faktiskt bra, båda rummen blev väl kylda och ljudet lägre med ac:n i andra änden av våningen, samt att jag kunde leda bort värmen från ac:n genom ett fönster. På minussidan såklart ett ormbo med flexslang, som även blev fuktigt på utsidan av kondens. I vilket fall som helst föddes iden att installera en llvp med innedelen på vinden, tvinga in luften i tre (isolerade) rör och släppa ner kalluften i takdon i respektive sovrum. Varje don ska vara justerbara så nattgästen själv kan bestämma flöde. Pumpen ska vara appstyrd så man kommer åt inställningarna bekvämt. Innedelen tänkte jag montera över en "balja" med dränering ut från vindsrummet. Vad säger expertisen? Heltokigt, bara att förkasta?
 
Redigerat:
  • Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
Jag söker efter samma lösning. Montera allt på vinden och leda ut kylan via rör till ventiler i taket. Allt jag hittar har innerdörr med fläktar.

Fungerar inte den lösningen? Vad kassas en Ac som har utgångar för rör istället för innedelar?
 
Ja du, det har jag ingen aning om, om det ens finns? Jag tror att någon typ av "innedel" alltid behövs eftersom det är där själva förgasningen sker som bildar kall luft som blåses ut av fläktarna.

Min tanke är att ha en vanlig innedel som jag låter tillverka en trattliknande "front" till med tre stoser. Till dessa kan jag kan ansluta isolerade rör som sedan går till varje rum.

Svara gärna i tråden om du hittar det du söker efter
 
  • Gilla
JohanLunkan
  • Laddar…
Många större byggnader har ju den lösningen, så det finns ju säkert.
 
T Tberglow skrev:
Som så många andra övervåningar blir även vår varm på sommaren. Vi har tre sov på öv och kör en portabel AC idag. Den räcker inte riktigt till alla rum och så för den en hel del liv också. Förra sommaren testade jag att tvinga in frånluften, den kalla alltså, i en flexslang som jag la på golvet rakt genom hela övervåningen och en y-koppling med ytterligare flexslangar som jag ledde in i två sovrum. Funkade faktiskt bra, båda rummen blev väl kylda och ljudet lägre med ac:n i andra änden av våningen, samt att jag kunde leda bort värmen från ac:n genom ett fönster. På minussidan såklart ett ormbo med flexslang, som även blev fuktigt på utsidan av kondens. I vilket fall som helst föddes iden att installera en llvp med innedelen på vinden, tvinga in luften i tre (isolerade) rör och släppa ner kalluften i takdon i respektive sovrum. Varje don ska vara justerbara så nattgästen själv kan bestämma flöde. Pumpen ska vara appstyrd så man kommer åt inställningarna bekvämt. Innedelen tänkte jag montera över en "balja" med dränering ut från vindsrummet. Vad säger expertisen? Heltokigt, bara att förkasta?
Är vanligt idag att det går köpa luftvärmepumpar med 3st innedelar, skulle föredra det i din situation.

https://varmepumpshopen.se/produkt/...ing_wp_cron=1561106417.0271019935607910156250.

Fanns med 4st innedelar oxå.
 
Det finns DX-kylbatterier som man ansluter till en utedel, sedan bygger man ett ventilationsystem på vinden, ett cirkulationssystem med fläkt och kylbatteriet, med till och frånluft i varje rum, (alternativt central frånluft och överluft mellan rummen) som bara cirkulerar. batterierna har en dropplåt som man ansluter dräneringen på.
 
  • Gilla
lassebrun
  • Laddar…
Tack för tipset. Ska kolla upp det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.