Har ett uterum där jag utanför nu monterat hängränna och svepkupa. Kunde inte montera stupröret då rörvinkel var slut hos bauhaus. Verkar inte få in det förrän om flera veckor vilket ställer till det då jag ska bygga altan utanför uterummet.

Märket på delarna är Icopal och min fråga är nu om man kan köpa rörvinkel av nåt annat märke men som passar mina icopaldelar? Är det typ standard infästningar på stuprörsdelar?

Stuprör och utkastare har jag redan i icopal.
 
Ja oftast går det att blanda men inte alltid köp samma dimension så bör det inta va problem.
 
  • Gilla
raasken
  • Laddar…
Mät... Lindab har 87mm och planja har 90mm
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Mät... Lindab har 87mm och planja har 90mm
Ok tack! Kör 75mm här men är det samma differenser även på den dimensionen?
 

Bästa svaret

raasken raasken skrev:
Ok tack! Kör 75mm här men är det samma differenser även på den dimensionen?
Köp planja så går det.
 
I johan ivarsson skrev:
Köp planja så går det.
Grymt! Stort tack
 
Sedan kan du köpa en krymptång så du kan få ihop stuprör med samma diameter. Krymptången veckar rörändan på det ovanifrån kommande röret så det blir lite koniskt.
 
V vedklyv skrev:
Sedan kan du köpa en krymptång så du kan få ihop stuprör med samma diameter. Krymptången veckar rörändan på det ovanifrån kommande röret så det blir lite koniskt.
Lånar tråden lite : var kan man enklast hitta en enkel krymptång? Jag har letat lite men hittar inget uppenbart. Heter det krymptång eller finns det något mer vedertaget namn?
 
A Anders243 skrev:
Lånar tråden lite : var kan man enklast hitta en enkel krymptång? Jag har letat lite men hittar inget uppenbart. Heter det krymptång eller finns det något mer vedertaget namn?
En del kallar tängerna, krymptång, andra kallar dem crimptång, bör gå att hitta hos välsorterade verktygsaffärer.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Tack. Nu hittade jag flera bara för det ☺️
Verkar kosta 600-1000 kr med moms. Synd att det aldrig dyker upp begagnade plåtslageriverktyg på vanliga köp/sälj-siter.

Jag tror jag köper nya delar från Lindab istället för att modifiera de jag har. Känns som kostnaden blir ungefär samma om man ska ha en vettig tång.
 
Kan väl tillägga att de här tängerna funkar även på spirorör.
 
I johan ivarsson skrev:
Köp planja så går det.
Köpte Plannja och mycket riktigt funkade det!
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.