Vi har testat stavmixrar och nu tänkte jag att vi tävlar vi ut nio av dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

Olika modeller av stavmixrar uppställda på ett köksbänk.

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså nio stycken stavmixrar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den stavmixer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Stavmixrarna vi tävlar ut är:

Bamix DeLuxe Stavmixer 180
Bosch MSM88160
Braun MQ725
Clas Ohlson Stavmixer 150
Kitchen Aid Artisan
Philips HR 1673
Philips HR 2653
Smeg Retro HBF02
Turmix stavmixer

Läs mer om stavmixarna här: https://www.byggahus.se/test-stavmixer

Tävlingen pågår till och med torsdag den 27/6 kl 9 på morgonen.

Lycka till! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Husfixaren19 och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja läsa eller ha en forumdel för miljö och energi.
Tycker att frågor om just det dyker upp mer och mer och skulle vara bra att ha på ett ställe.
Det är nog många som vill kunna bygga bättre ekologiskt, klimatsmart eller få reda på vad som är bra att återanvända eller vad som är energieffektivit att byta i ett hus.

Finns en otrolig kunskap och kompetens på detta forum och det vill vi ju ta reda på.
Ta bara en sån sak som att byta fönster på ett hus hur lång tid det tar för att tjäna in en sån investering.
Eller hur funkar det med solenergi vad är bidragen hur säljer man el etc etc.
Vad klassas som ett nollenergihus?
 
Hej,
Jag vill ha tips på hur man kan göra sin tomt mer barn- och lekvänlig. En plats som som helt enkelt uppmuntrar till fysisk lek och socialt umgänge. Beskrivningar på bygga enkel lekstuga, gungor, sandlåda etc men med en modern och smart touch. Bor själv med en dotter på 2 år och vore kul att förgylla hennes vardag utomhus.
 
Jag tycker det vore intressant att läsa om hur folk använder alternativa odlingssätt, som vattenbesparande hydroponics, och smarta sätt att integrera det i huset.

Själv har jag byggt och använt olika system i flera år i både lägenhet och hus och det vore kul att veta hur andra gör i Sverige där vi har andra utomhusförhållanden än tex. Australien där hydro-/aquaponics är väldigt vanligt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Kul tävling! Är själv helt ny på forumet/hemsidan men ska flytta till hus inom kort och vi vill gärna göra mycket själva inom renoveringen. Gällande matlagning är vi mer hemma då vi båda jobbar/jobbat inom restaurangbranschen, och personligen skulle jag gärna testa ett mer utförligt test av stavmixer, exempelvis hur prestandan är vid olika vätskemättnader och ifall man kan göra schyssta puréer mm. Typ med ett foto-montage över olika rätter ☺️
 
A
Jag har en idé om hur man med hjälp av en cirkpump och ackumulatortank skulle via en vattenmantlad kamin kunna få möjlighet till varmvatten både för bruk och ut i golvvärmeslingor. På sommaren kan man köra en solpanel till värmepatronen för att hålla varmvattnet igång och värmen av, hade varit ett snålt och miljöpositivt alternativ till både vattenburengolvvärme och varmvatten för dem med mindre hus.

Kanske ett djupdyk i vattenmantlad kamin?
 
Hej!
Jag skulle vilja att ni skrev mer om ”lifehacks” t.ex. hur man kan bygga en bänk av IKEA-stommar. Ofta kan man ju hitta jättebilliga begagnade stommar på Blocket från tv-bänkar, garderober mm. Dessa kan man köpa och bygga om till andra möbler för en billig peng samt är miljöpåverkan mindre än att köpa en ny möbel. Så ja, mer lifehacks/DIY-tips helt enkelt!
 
  • Gilla
  • Älska
Porsvant och 1 till
  • Laddar…
Jag vill gärna läsa ett reportage om hur man kan bygga en lekplats för vuxna i trädgården. Typ utegym med möjlighet till styrketräning, balansövningar och liknande.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Jag skulle vilja att byggahus.se har en sida med nån slags kulörväljare.
Där man enkelt kan ladda upp en bild på sitt hus eller ett rum och sedan välja färg.
Vet att vissa färgfabrikanter har såna men vore bra med en oberoende.
Gärna så att fungerar via mobiltelefonen också.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag skulle vilja läsa en jämförelse mellan de senare solpanelerna på marknaden - både för el och varmvatten.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ekonomi -> Finansiering/sparande

Jag har själv jobbat på bank och har träffat otaliga kunder som har haft ganska dålig koll på privatekonomi. Först låna för ny bil, sedan ny pool, sedan nytt kök osv. Vore väl intressant med en forumdel där man kan ta dle av hur andra har valt att finansiera sina projekt samt få råd och stöd i de val man själv står inför.
 
Jag skulle gärna vilja läsa mer om hur man planerar och formar en trädgård, dvs vad ska man tänka på för att forma en platt "fotbollsplanaktig" tomt till en genomtänkt trädgård.

Exempelvis;

*Tips och information om plantering av träd ihop med vissa buskar eller blommor för att skapa en enhet.

*Vilka träd och buskar passar ihop rent växligt och estetiskt för respektive växtzon

*information och tips om stilleben i trädgården

Det finns en mängder med liknande hjälp och inspiration i bloggar, instagramkonton och poddar för inredning inne i huset, men inget för trädgården.

Hur kan man med små medel förändra sin tråkiga trädgård till en mysig oas? Det skulle jag vilja läsa mer om!
 
Jag har faktiskt grubblat ett tag nu men det är svårt att komma på saker. Vilket är ett väldigt bra betyg för forumet! :)

Vad jag kan komma på är en recensionsdel på forumet.
Verktyg/varmvattenberedare/vad som helst där folk kan recensera prylar (kanske också hantverkare/företag?) och samtidigt ställa frågor!

I rutan med senaste inläggen kanske man skulle kunna låta 1 av dem som visas vara slumpvald? Så kanske man kan få lite mer trafik till forumdelar som inte har lika mycket rörelse och samtidigt trafik till trådar som inte fått svar/håller på att glömmas bort?
 
Verkar vara många med väldigt mycket behov för utrustning som används sällan. I dessa hållbarhetstider saknas det fungerande system för delningstjänster av verktyg och utrustning. Jordfräsar, kärror, padda, bilningsmaskin etc.

Skapa en tjänst där medlemmar som bor nära kan dela med sig/hyra ut sina verktyg. Lite AirB&B för hus relaterade prylar.
 
  • Gilla
Porsvant och 2 till
  • Laddar…
Jag kommer med förslag på en teknisk forumförbättring som fungerar på allt, även artiklar - inför taggar. Det möjliggör snabb filtrering på ämnen utöver att särskilda ord finns i titlar eller text.

Om man gör det på ett smart sätt kommer det nog även användas. Jag föreslår en lista med inlagda taggar som man kan bläddra i, eller som ger autoförslag när man börjar skriva. Då drabbas man inte av problem med synonymer och olika stavningar.

Man gör även lämpligen så att man kan tagga fritt personligt, och på så sätt märka upp trådar man vill hålla koll på. Det är då även lätt att läsa ”bra” trådar man sparat inom specifika ämnen.

Hur man lägger till taggar kan man fundera på. Dels TS och moderatorer, men kanske även andra via förslag på tillägg och även radering.

Tex kanske denna artikel taggas med #marlen #byggahus.se #sajtförbättring #tävling. Jag kanske har lagt till de personliga taggarna #läs_igen_juli och #vinn_mixer
 
  • Gilla
Porsvant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.