L Linpeh321 skrev:
Den ändrar riktning nästa gång den klipper.
Så nästa gång blir det på andra hållet. Tredje gången diagonalt. Men fortfarande likt en damsugare.
Oslagbart. Där av att man få stå ut med stopp och oväsen.
Diagonalt också? Men syns inte spåren redan efter en klippning? Eller märks det inte när gräset redan är kort?

Sen håller jag inte med dig angående dom andra sakerna. Oväsen är en sak, är den märkbart snabbare så kan det ju väga upp att ha mer oväsen under en kortare tid för att få helt tyst resterande tid. Men att den inte krånglar och kräver manuell hantering är ju A och O. Det finns inget viktigare än det. Mina Gardena går som klockor jämfört med min gamla Stiga. Den ena går på gården där Stigan gick, så gräsmattan är justerad redan för att minimera problemen och jag tror inte att den har stannat en enda gång än sen ~april. Den andra går på en ny gård så där har det varit lite stopp pga uppstickande trädrötter och annat. Så fort allt sånt är fixat så räknar jag med att den är lika problemfri också.
Det dom inte lyckas klippa idag har dom chans att klippa imorgon så länge dom problemfritt tar sig tillbaka till laddstationen.
Samma princip gäller dammsugaren också.
 
Helt rätt. Går diagonalt åt varje håll o däremellan rakt. Ibland går min extremt diagonalt. Mitt klippresultat är otroligt. Bättre o snyggare gräs går inte att få. Min e bara lite senil o saknar husse tror jag. Ljudet är det som drar ner. Satte man på rakblad då vore det ännu bättre. Då har inte en annan klippare en chans.
 
Om någon har en död robot men hela bakhjul är jag intresserad.
 
A
G golfgreen skrev:
Jag har aldrig sett en Bosch-klippare så jag vet inte hur resultatet blir. Är det inte en nackdel att den följer ett mönster, det borde ju lämna spår i gräsmattan? Precis som när man klipper manuellt (fast då är ju gräset oftast längre också).
Jag har en robotdammsugare som går systematiskt och skulle aldrig välja något annat där, men det är en viss skillnad på att dammsuga och klippa gräset. Inne kan det inte bli spår och dammsugaren stör mycket mer så det är viktigare att den är systematisk och snabb.
Jag ser inte samma behov för gräsmattan, även om jag gillar det rent tekniskt.
Kör en robomow och den har kantklippning och lämnar spår efter sig. Men det finns en parameter som anger hur mycket den ska gå på sidan om kantlinan. Den bör man ändra varje vecka för att slippa spåren.

Tror att Bosch har samma teknik men att den ändrar sitt avstånd till kantkabeln automatiskt för varje kantklippning. Fick åtminstone inga spår efter kantklippningen av Bosch.
 
A Abki skrev:
Kör en robomow och den har kantklippning och lämnar spår efter sig. Men det finns en parameter som anger hur mycket den ska gå på sidan om kantlinan. Den bör man ändra varje vecka för att slippa spåren.

Tror att Bosch har samma teknik men att den ändrar sitt avstånd till kantkabeln automatiskt för varje kantklippning. Fick åtminstone inga spår efter kantklippningen av Bosch.
Det där låter konstigt. Dels så ska den väl inte gå på sidan alls vid just kantklippningen? Då blir ju inte kanten klippt...
Och att man ska justera inställningen varje vecka låter inte speciellt användarvänligt.

Går det inte bara att ange att kantklippningen ska ske ganska sällan? Typ en gång i veckan eller en gång varannan vecka.

Boschen verkar ju i det avseendet lilte bättre, men en kantklippning som inte sker längs kanten är ju trots allt rätt onödig...
 
A
G golfgreen skrev:
Det där låter konstigt. Dels så ska den väl inte gå på sidan alls vid just kantklippningen? Då blir ju inte kanten klippt...
Och att man ska justera inställningen varje vecka låter inte speciellt användarvänligt.

Går det inte bara att ange att kantklippningen ska ske ganska sällan? Typ en gång i veckan eller en gång varannan vecka.

Boschen verkar ju i det avseendet lilte bättre, men en kantklippning som inte sker längs kanten är ju trots allt rätt onödig...
Det är för att man ska slippa hjulspåren.
Det är inte så stora skillnader. Robomow har manuell justering och Bosch verkar ha automatisk justering av avståndet.
Annars kan man välja bort kantklippningen också men det blir lite mer ojämn kant då.
Skillnaderna tror jag ligger på ca 5 - 10 cm som mest. Låter man bli att välja enbart ytterligheterna så ser man inte skillnaden.
 
Jag har inte sett, varken i någon manual eller i praktiken att Bosch varierar avstånd till kanttråd vid kantklipp. Tveksam till om den rent tekniskt klarar det. Det sitter två sensorer och maskinen vill centrera dessa över kabeln.
Den parameter man kan sätta är överlapp vid klippning. Där kan man sätta avståndet mellan de parallella klippen. För att undvika efterlämnade strängar kan man tighta ihop.
I autoläget gör den det automatiskt om gräset är tjockt.
För kantklipp kan man välja varje, varannan, var 4:e eller aldrig.
 
A
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har inte sett, varken i någon manual eller i praktiken att Bosch varierar avstånd till kanttråd vid kantklipp. Tveksam till om den rent tekniskt klarar det. Det sitter två sensorer och maskinen vill centrera dessa över kabeln.
Den parameter man kan sätta är överlapp vid klippning. Där kan man sätta avståndet mellan de parallella klippen. För att undvika efterlämnade strängar kan man tighta ihop.
I autoläget gör den det automatiskt om gräset är tjockt.
För kantklipp kan man välja varje, varannan, var 4:e eller aldrig.
Nä det står inte.
Men det finns kantklippning ibland menyerna.
Samtidigt så blir det inga hjulspår efter kantklippningarna. För att slippa hjulspåren så kan klipparen variera avståndet till kanttråden. Det står inte men den avslöjar att den gör så.

Har en robomow som också kantklipper. Varierar jag inte avståndet så får jag hjulspår.
 
Då har jag missat nå't. Får testa på nytt.
 
A Abki skrev:
Nä det står inte.
Men det finns kantklippning ibland menyerna.
Samtidigt så blir det inga hjulspår efter kantklippningarna. För att slippa hjulspåren så kan klipparen variera avståndet till kanttråden. Det står inte men den avslöjar att den gör så.

Har en robomow som också kantklipper. Varierar jag inte avståndet så får jag hjulspår.
Jag förstår inte varför den skulle variera avståndet vid kantklippningen. Allt annat än längst ut ger ju ingen effekt, då är det bättre att bara klippa längst ut men mer sällan.
 
Någon som lyckats få dit rakblad på sin indego?
 
Varför skulle man vilja det?
Slipa knivarna eller köp nya. Jag la nyss en beställning till Clas på nio knivar till vettigt pris.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
F frav skrev:
Jag har haft ett "antal" Bosch Indego & Indego Connect genom åren, sedan 2013. Med antal menar jag att de varit på reparation & bytts ut helt ett flertal ggr, eller att innanmätet med elektronik m.m. bytts, p.g.a. diverse olika strul.

En reflektion efter att denna säsong satt en Gardena SMART Sileno City 500 på gräsmattan.

Min gräsmatta är lite komplicerad med några smala gatt. Boschen gjorde så resultatet som helhet såg bättre ut, detta då den klippte över hela gräsmattan varje pass. Den hade dock problem i vissa trånga sektorer. Men tillförlitligheten var tyvärr inte så bra. Endel spårbildning blev det också utmed begränsningskablen i.o.m. att den gick hem efter denna. Connect funktionens APP var trevlig med karta & så. Jag gillar verkligen konceptet men hur den klippte, synd att kvaliteten fallerade.

Slumpklipparen som nu kapar mina grässtrån, den håller ju på mest hela dagarna & kan ändå ibland missa vissa områden. Så klippresultaten är mer ojämnt på så sätt. Men tillförlitligheten är hitintills 100%, det är ju en Husqvarna Group produkt, så erfarenhet & kvalitet finns i botten. (R40Li jag har på en annan gräsmatta har gått utan reparation/verkstadsbesök sedan 2013, bara ett batteribyte i fjol.) Smart APPen är ju bra att ha för att kunna se status & göra vissa inställningar. Dock finns det potential att utveckla funktionaliteten.

(Har en Indego nätdel & en 57st Indego knivblad kvar...)
Vet inte om Gardena har samma som Hva, annars kan man ställa in spiralklippning, då klipper den mer på ställen där den missat, alt ställa upp tiden.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vet inte om Gardena har samma som Hva, annars kan man ställa in spiralklippning, då klipper den mer på ställen där den missat, alt ställa upp tiden.
Det går inte. Den funktionen som finns vad jag vet är att den saktar ner när det är mycket gräs. Om det sen är en funktion eller om det "bara blir så" vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.