Två veckor har gått. Två chock klor och två flockningskurer

Vattnet har blivit mycket klarare. MYCKET!
Är inte kristallklart dock. Vad mer kan jag göra?

Den måste vara iordning till Midsommar.

Ph = 7.2 Pool med nästan klart blått vatten och en flytande klorbehållare, Ph 7.2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Simbassäng med klart blått vatten, flytande klorbehållare och en vit poolslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Två chockkloreringar och två flockningar på två veckor låter väldigt mycket. Hur skitigt var vattnet innan?
Vad kör du för filter? Är det sandfilter så antar jag att du backspolat det? Är det mycket brun sörja som kommer ut? (Jag förespråkar att om möjligt ha avloppet från en backspolning så att man kan se hur vattnet ser ut och inte bara gå på tid som i vissa instruktioner på nätet)

Nu ska jag väl dock säga att jag inte är van med dessa flytande saker utan jag kör alltid flockning och klortabletter i bräddavlopp så det skiljer sig ju lite.
 
Det är sandfilter. Och ja. Vattnet är ganska brunt vid backspolning trots att poolvattnet verkar ganska rent..
Nu inser jag att lite mer tid behövs troligen.
 
A Adam skrev:
Det är sandfilter. Och ja. Vattnet är ganska brunt vid backspolning trots att poolvattnet verkar ganska rent..
Nu inser jag att lite mer tid behövs troligen.
Backspola ur så att det är helt rent som kommer ur, låt det gå nåt dygn till och testa att backspola igen.
Flockningsmedlet gör ju så att partiklarna blir slemmiga och fastnar i sandfiltret och jag skulle gissa på att du helt enkelt har så mycket partiklar att flödet blir dåligt genom ditt filter. Jag råkade ut för det själv ett år när jag fått i en del jord i vattnet.
Då kan man behöva backspola ofta för att få det bra. Hur ofta beror ju givetvis på pool och reningsverkets flöde osv. så det går inte ge några direkta råd där.
Dammsug upp allt du kan och backspola ur det. Inte så mycket annat att göra. Jag tror inte det hjälper att flocka mer utan nu är det nog bara att ha tålamod.
Däremot, är klor och ph ok så går det ju givetvis att bada till midsommar även om det inte skulle ha hunnit bli helt klart.
 
  • Gilla
Adam
  • Laddar…
Bjurran Bjurran skrev:
Backspola ur så att det är helt rent som kommer ur, låt det gå nåt dygn till och testa att backspola igen.
Flockningsmedlet gör ju så att partiklarna blir slemmiga och fastnar i sandfiltret och jag skulle gissa på att du helt enkelt har så mycket partiklar att flödet blir dåligt genom ditt filter. Jag råkade ut för det själv ett år när jag fått i en del jord i vattnet.
Då kan man behöva backspola ofta för att få det bra. Hur ofta beror ju givetvis på pool och reningsverkets flöde osv. så det går inte ge några direkta råd där.
Dammsug upp allt du kan och backspola ur det. Inte så mycket annat att göra. Jag tror inte det hjälper att flocka mer utan nu är det nog bara att ha tålamod.
Däremot, är klor och ph ok så går det ju givetvis att bada till midsommar även om det inte skulle ha hunnit bli helt klart.
Det har blivit klart för 3 dagar sen.
Tålamod behövdes. 3 ggr dagligen backspolning. Och flockningsmedel i skimmern!

Tack flr ditt svar.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Sitter i samma sits och ska ha tålamod :). Kan det komma tillfälle då sandfiltret helt enkelt använda för många säsonger och helt enkelt måste bytas ut?
 
.....då byter man sanden till ny sand.
 
  • Gilla
Bjurran
  • Laddar…
M jonasba skrev:
Sitter i samma sits och ska ha tålamod :). Kan det komma tillfälle då sandfiltret helt enkelt använda för många säsonger och helt enkelt måste bytas ut?

Min sand är bara ett år gammalt. :D
 
Jag är på 7-8året med samma sand. Det är inget man byter ofta.....
 
Nu använder man glas och det behöver a
aldrig bytas...
 
Jag ringde min pool leverantör och han sa man bör byta sanden var 3e år. Sen beror väl det på modell, storlek och hur skitig man är :)
 
T Tiger79 skrev:
Nu använder man glas och det behöver a
aldrig bytas...
Nej det skulle jag inte säga är standard..,,,
 
Folkpool rekommenderar byte av sanden efter 5-7 år. Jag har kört min sand i mer än så och ska passa på att byta nu när jag ändå renoverar hela poolen.
Om ni ska byta sand så tänk på att vara väldigt försiktiga med dysorna (kallas även silstavar) längst ner i filtret när ni gräver ur sanden. Man behöver inte få bort all sand utan låt hellre det som är runt dysorna ligga kvar och byt resten. Sist jag behövde byta dysor låg det på runt hundringen styck för dem och det sitter ju ett antal där nere...
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Min leverantör meddelar också det finns ett alternativ till sanden som är lite modernare och tar ännu mindre partiklar som kallas ”filterkulor”. Måste dock också bytas ovh marginellt dyrare. Någon som testat?
 
M jonasba skrev:
Min leverantör meddelar också det finns ett alternativ till sanden som är lite modernare och tar ännu mindre partiklar som kallas ”filterkulor”. Måste dock också bytas ovh marginellt dyrare. Någon som testat?
Japp har hört många som testat det, brukar visst sluta med filterbollar i hela poolen och på alla andra ställen man inte vill ha dom också. Jag brukar fundera på vilket problem med sand det är man vill lösa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.