L
Bakgrund:
Vattenskada i en av byggnaderna på tomten. Folksams entreprenör beräknar återställandet till ca 500 000.
Än så länge har entreprenören rivit ut det fuktskadade och torkar för närvarande ut.

Nu funderar jag på att sälja fastigheten.
Kan jag få ut försäkringsersättningen kontant före försäljningen? Är det dumt? Hur brukar man göra?

Anledningen till att jag helst tar ut pengarna kontant före försäljning är att jag då kan lägga dem på de två övriga byggnaderna som skulle behöva just denna injektion för att lyfta hela fastigheten innan den sätts på marknaden. Den skadade byggnaden är nämligen egentligen den minst prioriterade och brådskar i själva verket inte lika mycket.

Jag är mycket tacksam för goda råd om hur jag ska lägga fram detta bäst till försäkringsbolaget.






Jag tog mig friheten att starta ny tråd eftersom frågeställningen är delvis annan (gamla tråden: https://www.byggahus.se/forum/threa...ering-kontantutbetalning.345491/#post-3321209)
 
Går nog att få ut pengar. Men tror att du kommer att få ett lägre belopp. Om du ska göra det själv.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L
garvin garvin skrev:
Går nog att få ut pengar. Men tror att du kommer att få ett lägre belopp. Om du ska göra det själv.
Hur funkar det exakt, om jag säger att jag ska göra det själv får jag mindre, men om jag säger att jag vill ta en egen entreprenör senare då?

Och hur brukar man göra vid försäljning? Tar köparen över försäkringsskadan hos försäkringsskadan utan problem för mig?
 
Hemmakatten
Självklart kan en köpare inte få ut pengar om du redan har fått det.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Självklart kan en köpare inte få ut pengar om du redan har fått det.
Nej det hade ju varit lite märkligt. Vad jag menade var att om jag inte väljer / får kontantersättning och inte heller låter skadan återställas - hur sker då hanteringen av försäkringsärendet vid ett ägarbyte?
 
Ingen aning hur det blir om man säljer med skada. Tar du in egen byggare. Vill dom att du skickar in fakturan. Innan ersättning .
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Då är ju skadan reglerad och köparen har inget försäkringsärende.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
D Daniel 109 skrev:
Då är ju skadan reglerad och köparen har inget försäkringsärende.
Jag tror jag förklarar dåligt, kanske för att jag delar upp i delfrågor. Jag undrar just nu vad som händer om jag skulle sälja kåkarna imorgon, och därmed skadan alltså inte är reglerad?
 
Det får du fråga ditt försäkringsbolag om.
 
L
D Daniel 109 skrev:
Det får du fråga ditt försäkringsbolag om.
Jag frågar här för att ha på fötterna innan jag väcker björnen.
 
L Lärospånet skrev:
Jag frågar här för att ha på fötterna innan jag väcker björnen.
Inga björnar här. Antigen låter du få skadan åtgärdad vilket medför kostnader i form av självrisk och åldersavdrag osv. Eller så låter du dig bli "kontantad". Något som kan uppfattas som en ekonomisk förlust. Observera att FB kan besluta att kontanta dig. FB har inget krav på sig att åtgärda din skada annat än ekonomiskt...inom avtalets gränser, vill säga.

Vad du och en ev. köpare gör för deal lägger sig inte FB i. Du är kund från start till slut.
 
L
N Nils82 skrev:
Inga björnar här. Antigen låter du få skadan åtgärdad vilket medför kostnader i form av självrisk och åldersavdrag osv. Eller så låter du dig bli "kontantad". Något som kan uppfattas som en ekonomisk förlust. Observera att FB kan besluta att kontanta dig. FB har inget krav på sig att åtgärda din skada annat än ekonomiskt...inom avtalets gränser, vill säga.

Vad du och en ev. köpare gör för deal lägger sig inte FB i. Du är kund från start till slut.
Tack Nils82 - har du erfarenhet av hur man bäst bör lägga fram det för att bli "kontantad" så förmånligt som möjligt (så liten förlust som möjligt)?
 
L Lärospånet skrev:
Tack Nils82 - har du erfarenhet av hur man bäst bör lägga fram det för att bli "kontantad" så förmånligt som möjligt (så liten förlust som möjligt)?
Nja, värderingen görs av skaderegleraren tillsammans med dig som kund. Här kan info i form av ev. kvitton och dyl. vara av intresse för att fastslå värde på skadan. Annars går man på schablonvärden.
Som i många andra situationer så är det så att den som skriker högst får mest. Det kan alltså finnas ett visst mått av förhandling vid en kontantreglering. God förhandlingsteknik kanske är en bättre benämning.

Lycka till.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
L
N Nils82 skrev:
Nja, värderingen görs av skaderegleraren tillsammans med dig som kund. Här kan info i form av ev. kvitton och dyl. vara av intresse för att fastslå värde på skadan. Annars går man på schablonvärden.
Som i många andra situationer så är det så att den som skriker högst får mest. Det kan alltså finnas ett visst mått av förhandling vid en kontantreglering. God förhandlingsteknik kanske är en bättre benämning.

Lycka till.
Tack, jo värderingen av skadan är redan gjord till ca 500 tusen, men det är just det där som du kallar "God förhandlingsteknik" som jag är intresserad av men inte får kläm på - vilka argument kan tänkas få dem att lätta på plånboken och inte bara ge en en bråkdel av det som byggentreprenören är tänkt att inkassera?
 
L Lärospånet skrev:
Tack, jo värderingen av skadan är redan gjord till ca 500 tusen, men det är just det där som du kallar "God förhandlingsteknik" som jag är intresserad av men inte får kläm på - vilka argument kan tänkas få dem att lätta på plånboken och inte bara ge en en bråkdel av det som byggentreprenören är tänkt att inkassera?
Börja med att se om du kan få fram den faktiska skillnaden för FB mellan åtgärd och kontantreglering. Påbörja en dialog efter det. 500 000......är det vad FB har gjort kalkyl på vid åtgärd av skadan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.