På byggsamrådet sa killen från Kommunen att han tyckte vi skulle lägga vattenrören under plattan istället för att gjuta in dem i plattan.

Anledningen var om vi minns rätt att kallvattnet inte skulle bli ljummet.

När med vi pratar med grundkillen säger han att de aldrig brukar göra så och att det blir mycket krångligare eftersom man behöver rörmokare hela tiden.

Hur har ni gjort?
 
min bror gjorde så, kallvattnet i underkant av isoleringen och varmvattnet i ovankant...
 
Tja.
Vår VVS-installatör lägger helst kallvattnet under isoleringen och varmvattnet ovan isoleringen.
Rörmokaren bör vara med ändå från början. De har VVS-kunskaper som är klart högre än grundkillarnas.
 
Igår träffade jag rörmokaren och han tyckte att vi skulle dra vattnet i taket (träbjälklag) istället så nu blev det inget alls i plattan. Han tyckte att det var onödigt att dra upp det i plattan om man inte behövde det för någon köksö eller liknande.

Det verkar ju onekligen enklare så jag tror att det blir bra. Om någon tycker det är helt fel så hojta till snarast (vi har två plattor till så vi kan ändra oss till dem!).
 
Ska man dra rören under plattan får man nog fundera över, och förbereda för hur man drar nya rör den dag det är dags att byta. Å andra sidan är det mååånga år till dess och kanske inget att bry sig om.
 
Har rörmokaren betalt per meter rör som han skall lägga? :-/

Om man drar rören i taket så måste man ju sedan dra dem ner i väggen för att t.ex komma ut under diskbänken. Det borde bli fler meter rör eller......
 
Jag lade mina rör under plattan och när det gäller kallvattnet så upplever jag det alltid kallt. Varmvattnet har en bit att vandra så av förståeliga skäl så tar det en liten stund innan det nyvärmda kommer fram. Det röret är av modellen plusprisol 12 mm. Kan dock bli problem den dagen det behövs bytas ut då jag (troligen blir det nästa ägares problem) varken kan dra om det i plattan, väggarna eller taket på ett lätt sätt. Allt utom taket är i sten. Taket har synliga bjälkar och spånstick och har yttertaket byggt direkt utanpå. Så där vill man inte förstöra träkänslan med någon matarlåda. Visst, man har inte tänkt på allt när man renoverade.
 
Jovisst, men det har ju med att göra att man inte tänkt på allt. Missar görs nästan alltid på olika sätt vid renovering och även nybygge. Man försöker tänka i förebyggande syfte men nog missar man något.
 
Vår rörmokare rekommenderade inte "bjälklagslösingen" för att tjäna mer pengar på oss. Han sa att om vi gjorde så så kunde vi dra själva och behövde inte anlita honom alls annat än vid själva inkopplingen.

Dessutom kan man ändra sig när man bygger innerväggarna om man ser att man vill ha vattnet på något annat ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.