H Husqvarna220Ac skrev:
Vi hade rejäl åska i början av veckan, bättre att köpa åskskydd och sätta på slingan..
Yepp får göra det. Har haft rejält med åska och regn 2 dagar nu. Åskan har dödat bevattningscontrollern redan..

Nu när jag har dig och andra på tråden. Hur lång tid brukar det ta innan roboten gör ett bra jobb? Kör bara GPS. Tycker mattan ser tufsig ut. Har kört sen 10 i morse och igår från 18 till 0000. Sänkte dock klipphöjden till dagens körning. Så kan väl inte räkna med gårdagens klippning.
 
För hög klipphöjd? Vet att det rekommenderas starta högt under inkörning för att inte klippa kabeln etc. Men prova steg5 (4cm) om begränsningskabeln är säkrad.
 
Kör den på steg 3 sen i morse. Kabeln ligger 6 cm under mark.
 
Ge den tid så kommer resultatet och lugna dig lite innan du sänker ner så lågt(y)
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
legion legion skrev:
Ge den tid så kommer resultatet och lugna dig lite innan du sänker ner så lågt(y)
Okej tack. Ja tålamod är ju alltid jobbigt:)
Varför skulle jag inte klippa lågt menar du?
 
Med låg klipphöjd ser det ser bara mer tussigt ut innan den hunnit över hela ytan.
När den klippt tillräckligt länge kommer hela gräsmattan se jämn ut, då är det dags att sänka om man vill.
 
Den var jämt klippt från början med rotor klippare. Den har varit ute nu 12 h tycker den borde klara av hela tomten då den är typ 2.5ggr för stor.. Men fortfarande tufsigt.

Men måste säga att den är ju helt dum i huvudet klipparen. Finns ju ingen intelligens överhuvudtaget. Så mycket waste i styr algoritmerna.
Men men är väl tålamod som gäller.
 
Fast gräset växer förstås olika fort över ytan och 12 timmar är ingenting, den kan omöjligen täckt överallt på så kort tid. låt den jobba på så blir det bra!
 
Nu hajjar jag inte. Hur specar man kapaciteten? Jag tänker såhär. 3200m2 är 24/7. 3200/24= 133m2/h
1000m2 / 133m2/ = 7.5h. Borde den inte klippa den ytan på den tiden?
Dvs om den vilar en dag och gräset växer så kan jag skicka ut den 8h så borde allt bli klippt?
 
Eftersom dem klipper slumpvist (=helt ointełligent) är den teoretiska kapaciteten angiven för ett dygn.

Men sannolikt kommer inte precis varenda grässtrå klippas varje dag utan det den missar idag tar den sannolikt imorgon eller i värsta fall i övermorgon.

Det är ändå bara mindre fläckar som då får en dags extra påväxt eller några strån två dagar extra. Det märks inte på det stora hela men klipparen bör gå lite varje dag istf. i större omgångar.
 
  • Gilla
Thordh
  • Laddar…
Om man inte vill vara begränsad av vilka funktioner Husqvarna lagt in i appen så får du väl investera i ett Robonectsystem (för Total control!). Där finns betydligt mer möjligheter. Den har även ingång för kamera så då kan du i realtid följa klipparens förehavanden!
 
Öka på tiden till en början, den kör slumpvis, med nåt form av mönster, man ser på morgonen i daggen, så kör den sällan på samma ställe..
 
Jag har ändrat den till 24/7 nu. Tänkte om man måste skola in den med GPSen.
Nu har den gått 22h i sträck. Nu ser det faktiskt klippt ut.

M Maximarcus skrev:
Om man inte vill vara begränsad av vilka funktioner Husqvarna lagt in i appen så får du väl investera i ett Robonectsystem (för Total control!). Där finns betydligt mer möjligheter. Den har även ingång för kamera så då kan du i realtid följa klipparens förehavanden!
Vad kan den göra bättre?
 
Jag måste nog revidera mitt uttalande om ointelligent beteende :) Efter några dagars dygnet runt körning nu så uppvisar den mer och mer intelligens. Har 2 tarmar som går från en stort område på 500-600 m2 till ett mindre 200m2 område.
Har sett den helt plötsligt stanna och vända mitt på stora området för att sedan dra till tarmen och 200m2 området i full rak galopp för att klippa. Trots ingen guide i närheten.

Läste på lite. De här GPS maskiner behöver +1 veckas körning och mappning innan den blir fullärd. Det blir nog riktigt bra det här trots allt.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.