Undrar om någon varit med om att man dragit åt tappkranen på en utkastare utomhus för hårt så att den låst sig och det inte går att sätta på vattnet igen?

Någon som har en lösning. Är det på insidan som man skall öppna upp och kolla om något låst sig eller skall man skurva loss från utsidan?

TAcksam för ideer
 
Detta har hänt mig några gånger. mitt fabrikat kunde jag åtgärda genom att försiktigt skruva på kranen , en gång så räckte det att bara skruva lite , andra gången så fick den lossas helt och jag passade då på att sätta in en ny packning. Lossar du helt så kan det spruta duktigt så ha någon vid huvudkranen. Lycka till!
 
Hej,

Har varit med om precis samma sak. Förmodligen är det ventilkäglan som fastnat i ventilsätet. Stäng av vattnet (huvudkran) och montera isär vattenutkastaren utifrån och plocka ur den långa "stången" som sitter i utkastaren. Gör rent och montera ihop igen. En lurighet är att det kan vara svårt att få ventilen att sluta tätt igen om den väl har kärvat sig en gång. Risken är att du har en skada på ventilsätet som gör att det läcker när du väl får loss käglan. Då äre bare å köpe nytt...

/Jens
 
Vad menar du med att kranen låst sig. Kan du skruva på den fast det inte kommer något vatten. I så fall kan det ju vara "fryspluggen" som löst ut. Hände mig förra våren då jag hade glömt skruva av vattnet vid utkastaren och det gick ner mot nollan under natten. Det var bara att sära på rören på insidan och ta ut pluggen. Har inte brytt mig om att sätta dit en ny.

/Gojan

PS. Vet inte om det heter "frysplugg" eller "backplugg". Hursomhelst så löser den ut om det blir tryck utifrån in i rörsystemet på insidan huset. DS.
 
Ehh... får jag flika in med en dum fråga här ts? :-?
Måste man "stänga" eller låsa vattenutkastaren på utsidan när det blir kallt? Så det inte fryser sönder då eller?
Hur gör man då?
 
Nej den har låst sig har inget med frysning att göra. Bara lite orolig att få det tätt igen om jag lossar på utkastaren. jag kommer inte se om det droppar inne i väggen efter jag satt dit den igen och det vore kanske inte så roligt.
 
basilika skrev:
Ehh... får jag flika in med en dum fråga här ts? :-?
Måste man "stänga" eller låsa vattenutkastaren på utsidan när det blir kallt? Så det inte fryser sönder då eller?
Hur gör man då?
Finns inga dumma frågor... bara dumma svar.
Du behöver inte göra någonting. Vattenutkastaren tömmer sig själv när man stänger kranen. Det är därför man ska ha en riktig vattenutkastare och inte en vanlig vattenkran. En vanlig kran fryser sönder.

Calle_L: är det en sådan här utkastare du har?
3025.jpg
Du har väl inte klämringskopplingen inne i väggen?
Tätningen är längst bak, i klämringskopplingen. Så det är troligen där det har hakat upp sig.
 
Jag har en vattenutkastare (FM Mattsson) för både varmt och kallt vatten. Problemet har inträffat flera gånger för mig, speciellt på varmvattenkranen.
För någon dag sedan hade även kallvattnet "låst sig", men när jag vred av/på några gånger så började det plötsligt fungera.
Varmvattenkranen har inte fungerat på flera månader, men när jag igår fick för mig att prova - då fungerade det direkt. Problemet verkar alltså "komma och gå"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.