Hej alla,
Någon som vet hur jag kan kolla om Aquastopen fungerar (den är ingjuten i plast och ser inte att den kan öppnas på nåt sätt)?
Misstänker starkt att det är den som strular då jag sökt en del på nätet och hur maskinen beter sig lutar det åt det, men vill inte lägga ut en tusenlapp i onödan:)
Ciao
Mattias
 
Med en beröringsfri spänningsprovare kan du kolla så att den får ström. Ibland kan du behöva vända kontakten i vägguttaget för att det skall tydligt.
Sen skall den vibrera om den fungerar.

Släpper den inte fram något vatten alls?
 
torbeno torbeno skrev:
Med en beröringsfri spänningsprovare kan du kolla så att den får ström. Ibland kan du behöva vända kontakten i vägguttaget för att det skall tydligt.
Sen skall den vibrera om den fungerar.

Släpper den inte fram något vatten alls?
Nix, inget vatten. Har följt en annan tråd här med samma problematik (känner igen ”dig”:)) den klarar av att tömma om jag häller i vatten i maskinen, avloppspumpen går för fullt hela tiden även vid start av program, inget läckage i bottentråget, försökt rensa alla tänkbara slangar, plastbehållaren där vattnet först passerar, demonterat den elektriska vattenavstängningen som jag först trodde, rensat aquastop o dyl, men icke något vatten..,
Om jag rycker ur inloppsslangen i maskinen (se bild) så kommer inget vatten (om det nu ska göra det?)
Typ, så...:)
 
  • Avkopplad inloppsslang på diskmaskin markerad med rött, bredvid andra rör och mekaniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hazem El-Henaidy
  • Laddar…
A
Inga felkoder?
Vad är det för modell av aquastop?
Vilka tempon gör maskinen?
 
electroluxaren skrev:
Inga felkoder?
Vad är det för modell av aquastop?
Vilka tempon gör maskinen?
E20-problem med tömning
AEG 55000 heter maskinen o aquastopen satt moterad på, men kollar om jag kan hitta nån info på den
Inga, när jag startar ett program (testat alla) så drar den direkt igång o vill pumpa ut vatten.
 
A
Jo den skall ju börja med att pumpa ut vatten
Men hur länge?
Troligtvis har du fel på nivåsystemet.
Dev igensatt nivåkammare eller defekt pressostat
 
electroluxaren skrev:
Jo den skall ju börja med att pumpa ut vatten
Men hur länge?
Troligtvis har du fel på nivåsystemet.
Dev igensatt nivåkammare eller defekt pressostat
Ok, den fortsätter ända tills jag tröttar o stänger av.
 
ELTEK 100 300
 
  • Närbild på en ELTEK 100 300 etikett med tekniska specifikationer på en apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
När får du felkodendå?
 
Det är sant, den kör kanske 5-10 min innan den börjar larma
 
A
Du får spola ur nivåsystemet från pressostaten och hjälper inte detta så är det troligen pressostaten
 
Tack! Är det det först när nivåsystemet är ok som maskinen säger till om vatten?
När jag känner på aquastopen så vibrerar den aldrig, men är det lika där: när nivåsystemet är ok så börjar del jobba?
 
A
normalt sett ja
 
Tackar, testar att spola ur systemet
 
Testade att blåsa rent från pressostaten men det var inget motstånd alls, den kändes inte ”igenkleggad”. Blåste även försiktigt i pressostaten o hörde ljud, om det är rätt klickljud vet jag ju förstås inte
Så: är proffstipset att köpa en pressostat för en femhundring?
tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.